Nieuwe Sigma 185 van Slootsmid is mesttank met een maatje meer
Machinefabrikant Slootsmid Mesttechniek in Borculo (Gld.) kondigde in november 2024 aan met een nieuwe tandemasser te komen. Intussen draait de eerste machine in het Groningse Rottum. We namen exclusief de mesttank onder de loep tijdens het grasland bemesten.
Sinds 2022 bouwt Slootsmid tanks uit eigen ontwikkeling. De ervaring met bemestertanks gaat echter verder terug, toen het bedrijf de machines in samenwerking met Schuitemaker ontwikkelde en verkocht. Sinds december 2022 verkoopt de fabrikant uit Borculo de Solid enkelassige mesttanks. Vraag naar een groter model maakt dat de fabrikant opnieuw de tekentafel aanslingert en twee jaar na de introductie van de Solid is daar de Sigma.
Sigma 185 onder de loep
We nemen een Sigma 185 onder de loep. Dat is het middelste model uit een serie van drie. Naast deze tank is er een kleinere 16,5 kuub Sigma 165 en een grotere 20,5 kuub Sigma 205. Wie de Solids kent, ziet met een beetje fantasie de Solid terug in de Sigma. Alsof het achterste deel gekopieerd en geplakt is. Dat is wel een beetje te kort door de bocht, maar in de basis zijn wel dezelfde componenten gebruikt. De tankdiameter van de Solid 10 en Sigma 16,5 kuub, de 12,5 en de 18,5 kuub, 14 en de 20,5 kuub komen overeen.
Ruimte voor 900/65 R32
De romp bestaat uit 2 meter lange, gelaste delen van 6 millimeter dik plaatstaal. Voor de Sigma’s komt er een extra sectie van 2 meter in de tank. De wielkasten zijn verzonken in de tank, waardoor je flinke banden onder de tank kan plaatsen. Tot 2 meter hoge banden, zoals deze 900/65 R32. Dankzij de geïntegreerde wielkasten, maken de achterwielen een stuuruitslag tot maximaal 15 graden mogelijk. De banden zijn VF-banden die met een volle tank op 1 bar kunnen rijden voor een vergroot contactoppervlak en een betere verdeling van de druk.
Wie veel op de weg zit, kan de tank laten uitrusten met een luchtdrukwisselsysteem. Voor wie dit overweegt maar nog niet direct gebruikt, kan Slootsmid alvast de assen doorboren en de tank voorbereiden voor een luchtdrukwisselsysteem. De velgen krijgen dan een extra lassok met een binnendraad, waarmee je later de machine kunt uitvoeren met een luchtdrukwissel.
De basistank is sowieso vrij gemakkelijk later uit te breiden met opties. Slootsmid maakt gebruik van een modulair ontwerp, waarbij je eenvoudig een flowmeter, zuigarm, turbovuller of een snijfilter monteert. De tank is leverbaar met vacuümpomp of een verdringerpomp. Onder de Sigma is standaard een mechanische paraboolvering te vinden. Optioneel bij de 165 en 185 en standaard bij de 205 is het onderstel hydraulisch geveerd. Ook de dissel is optioneel hydraulisch geveerd, voor een verbeterd rijcomfort.
Eenvoudig in gebruik
De mesttank die wij aan het werk zien, heeft geen Isobus-besturing. Een bewuste keuze van de melkveehouder. Er rijden veel chauffeurs met de machine, en de ondernemer wil zo min mogelijk elektronica voor eventuele storingen.
In de cabine hangt daarom een bedieningskast met drie joysticks en enkele schakelaars. De tank is uitgevoerd met loadsensing, waardoor je via deze kast elektronisch het volgordeblok kan aansturen. Het kastje is helder en zorgt ervoor dat je na enige uitleg uit de voeten kunt met de tank.
Een flowmeter met een elektrische afsluiter geeft je de mogelijkheid om nauwkeurig te doseren. Door in dit geval te monitoren hoeveel mest er door de flowmeter gaat, kun je de gift bijstellen door de schuif te openen en te sluiten. Handig wanneer je in een bepaalde versnelling wilt rijden.
Voorop de tank is geen transparante niveaubuis te vinden, maar een vulmeter en een kijkglas. Die vraagt wat gewenning; het is niet helemaal duidelijk wanneer de tank vol zit. Een transparante niveaubuis is helaas niet mogelijk.
Luxe aan te kleden
De hefinrichting is zo gemaakt dat de bemester kort op de tank kan worden aangebouwd. Je verliest daarvoor wel wat bodemvrijheid: het scharnierpunt zit vrij laag. Een probleem lijkt het niet te zijn, want het scharnierpunt zit tussen de banden. Ook de fabrikant heeft er nog geen problemen mee gehad.
Concluderend is de Slootsmid Sigma een interessante tank voor wie een eenvoudige bemestertank wil met veel inhoud en hoge brede VF-banden. De bediening is eenvoudig en doeltreffend. De modulaire bouw valt positief op: je kunt vrij eenvoudig beginnen en de machine uitbreiden wanneer je toch een optie extra wilt. Het is mogelijk de tank luxer uit te voeren en met Isobus, automatische dosering en sectieafsluiting te werken. De hoge en brede wielen zijn in combinatie met luchtdrukwissel een goed recept voor het omlaag brengen van de bodemdruk.
Daarnaast kun je de tank uitrusten met een Börger-verdringerpomp. De tank is dan uitgerust met een acht standen vertragingsbak, die ervoor zorgt dat de pomp op het juiste toerental draait om de doelgift te behalen. Wel is de transparante niveaubuis een gemis. Je moet het doen met een vulmeter, die in eerste instantie niet helemaal duidelijk is. Kwestie van gewenning en de tank goed volzuigen voor een visuele referentie. Een spreidas is niet leverbaar onder de tank.
Vanafprijs € 87.500 bruto
Ten slotte de prijs. De vanafprijs van een Sigma 165 met vacuümpomp op vier 900/60 R32 banden is € 87.500 bruto, exclusief bemester. Voor de Sigma 185 die wij aan het werk zagen ben je bruto € 163.840 kwijt. Voor de 8,3 meter brede Slootsmid SGB-bemester tel je daar € 53.016 bij op.
Auteur: Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: Mestmachines, mesttanks, mesttechniek, Slootsmid