fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fendt Vario 1000-trekkerserie tikt de 550 pk aan

De vierde generatie van de nieuwe Fendt 1000-trekkerserie ziet er praktisch hetzelfde uit als de derde, maar is qua vermogen gegroeid. De serie omvat vier modellen: de Vario 1040 (400 pk), 1044 (440 pk), 1048 (480 pk) en topmodel Vario 1052 (520 pk). Foto's: Bas van Hattum

Trekkerfabrikant Fendt vernieuwt de Vario 1000-serie. De vernieuwingen zijn vooral terug te zien in details én in nieuwe modellen. Het nieuwe vlaggenschip, de Fendt Vario 1052, tikt een motorvermogen aan van 550 pk. Bijzonder: je kunt in de terminal de motorkarakteristiek kiezen van kleinere modellen. Een eerste indruk.

Tien jaar geleden bracht Fendt de 1000-trekkerserie op de markt. Nu, in 2025, introduceert Fendt de vierde generatie van deze serie. De nieuwe serie omvat vier nieuwe typenummers: de Vario 1040, 1044, 1048 en het topmodel Vario 1052. Ten opzichte van de huidige generatie is elk model met twee cijfers geplust. Het nominale vermogen krijg je als je een ‘0’ achter de laatste twee cijfers van het typenummer plakt.

Rode cijfers verraden boost

Nieuw is ook dat elk model een boost krijgt – Fendt noemt dat Dynamic Power (DP). Dit is te herkennen aan de roodgekleurde laatste twee cijfers. De vier modellen krijgen DP van respectievelijk 26, 26, 27 en 30 pk. Het ‘kleinste’ model, de Vario 1040 heeft zo een maximaal vermogen van 400 plus 26 pk, maakt 426 pk. De grootste 1052 komt uit op 520 plus 30 pk maakt dus maximaal 550 pk. Ook indrukwekkend: deze Vario 1052 levert een maximaal koppel van 2650 Nm, dat is een toename van 230 Nm ten opzichte van het vorige vlaggenschip, de Vario 1050.

Lees verder onder de foto’s

De rode cijfers verraden dat dit model een boost heeft, Fendt noemt dat Dynamic Power (DP). De vier modellen krijgen een DP van respectievelijk 26, 26, 27 en 30 pk. De grootste 1052 komt uit op 520 plus 30 pk maakt maximaal 550 pk.
De rode cijfers verraden dat dit model een boost heeft, Fendt noemt dat Dynamic Power (DP). De vier modellen krijgen een DP van respectievelijk 26, 26, 27 en 30 pk. De grootste 1052 komt uit op 520 plus 30 pk maakt maximaal 550 pk.

Kiezen voor kleiner model in de terminal

Eerst naar de basis: de nieuwe 1000-serie is qua basis gelijk aan de huidige 1000-serie. Technisch gezien wijzigt er niet veel en dus zijn transmissie (de TA 400) en de motor (de MAN D2676) hetzelfde gebleven. De 12,4 liter MAN-motor zou wel een update hebben gekregen en voorzien zijn van betere injectoren, zuigers en een zwaardere krukas. De brandstoftank heeft 740 liter inhoud en je kunt 84 liter AdBlue meenemen.

Ook qua wielbasis, bandenmaten en gewichten zijn er niet tot nauwelijks verschillen. Het zijn meer de details, de verlichting en de software waarin Fendt aanpassingen heeft aangebracht in deze nieuwe generatie.

Op de terminal in de Vario 1052 zijn ook de modellen Vario 1048, 1044 en 1040 aan te vinken. Als je dat doet, krijgt de trekker de motorkarakteristiek én het vermogen van dat kleinere model. Fendt noemt dat ‘Adaptive Power’.
Op de terminal in de Vario 1052 zijn ook de modellen Vario 1048, 1044 en 1040 aan te vinken. Als je dat doet, krijgt de trekker de motorkarakteristiek én het vermogen van dat kleinere model. Fendt noemt dat ‘Adaptive Power’.

Adaptive Power op de terminal

Op de terminal heeft Fendt een bijzonderheid ingebouwd: ‘Adaptive Power’. Het betekent dat je op de terminal in de Vario 1052 ook de modellen Vario 1048, 1044 en 1040 kunt aanvinken. Als je dat doet, krijgt de trekker de motorkarakteristiek én het vermogen van dat betreffende model. Volgens Fendt is daar vraag naar, met name bij aftakas-aangedreven werktuigen die niet bestand zijn tegen het hoge motorvermogen.

Net als bij de 1052 kun je maximaal terug naar het motorkarakter van de 1040, oftewel 120 pk minder. Daarmee zou je dan diesel besparen. Dit is standaard op de 1000-serie, maar werkt alleen vanaf grotere modellen met terugwerkende kracht. Dat betekent dat je dus niet bij een Vario 1040 kunt kiezen voor een sterkere 1044 of 1048 of 1052.

Dit is de luchtfilter-behuizing onder de cabine. Via een 12 bar lucht-puls (luchtschok) blaast deze het stof los waarna het stof via een slang richting de koelvin wordt afgezogen en naar buiten wordt geblazen. Hetzelfde principe zit in het motor-luchtfilter. Beide zijn opties.
Dit is de luchtfilter-behuizing onder de cabine. Via een 12 bar lucht-puls (luchtschok) blaast deze het stof los waarna het stof via een slang richting de koelvin wordt afgezogen en naar buiten wordt geblazen. Hetzelfde principe zit in het motor-luchtfilter. Beide zijn opties.

Lichtconcept UltraVision

Tegelijk met de nieuwe Vario 1000-serie introduceert Fendt de nieuwe Vario 800. Deze laatste is voorzien van het zogenoemde UltraVision-lichtconcept.

Net als de Vario 800 krijgt de 1000-serie ook het ‘Vision’- of UltraVision’-lichtpakket. Het is een geheel aan werklampen in en om de dakrand, de A- en C-cabinestijlen en in de neus die samen voor een immens lichtpakket zorgen in de avond en nacht. Optioneel is zelfs een rail aan de C-stijl erbij te bestellen om de werklampen altijd in de meest optimale positie te plaatsen. Bijzonder is ook dat je al deze lampen kunt instellen, groeperen, dimmen (in vijf standen), spiegelen en voorprogrammeren via de terminal. Fendt stelt dat de lichtsterkte die maximaal 114.700 lumen is, een record is in de wereld van de landbouwtrekkers.

550 pk op cultuurbanden

Nog wat bijzondere details: voorop de motorkap staan ook sterke werklampen en er is een camera geïntegreerd in de neus. Achterop en aan de cabine hangen nu elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels die ook in de Fendt ‘Nature-Green’ kleur zijn gespoten. Als je de trekker in een andere kleur of in het zwart besteld, krijg je zwarte spiegels.

Het Variogrip-luchtdrukwisselsysteem kun je achterop desgewenst doorlussen naar het dubbelluchtwiel zoals hier. De voorkeur is dan om de trekker op steekassen te bestellen. Iets wat we volgens Fendt niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Europa vaker zullen zien.
Het Variogrip-luchtdrukwisselsysteem kun je achterop desgewenst doorlussen naar het dubbelluchtwiel zoals hier. De voorkeur is dan om de trekker op steekassen te bestellen. Iets wat we volgens Fendt niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Europa vaker zullen zien.

‘Amerikaanse versie’ op smalle banden

Tijdens de persintroductie in de derde week van augustus, stond ook een 1052 op smalle banden. Deze ‘Amerikaanse versie’ had dubbellucht op smalle banden (480/95 R54). De 1052 zou met smalle banden zelfs terug kunnen naar een spoorbreedte van 152 centimeter.

Dus met dubbellucht – ook voorzien van het Variogrip-drukwisselsysteem – zou je deze grote trekker kunnen inzetten in rijenteelt als aardappelen, bieten of wortelen. Dat is toch wel bijzonder voor deze vermogensklasse. Detail: omdat de trekker op smal spoor staat, ontbreken de stabilisatiestangen en krijgt de machine een andere opbouw achterop (zie foto).

Zie hier de achterkant van een Vario 1052 op dubbellucht. Doordat het binnenste wiel smal staat (1,50 à 1,52 meter is haalbaar), vervalt de standaard hefstabilisatiestang en stabiliseert de hef die de glijschalen links en rechts van de trekhaak.
Zie hier de achterkant van een Vario 1052 op dubbellucht. Doordat het binnenste wiel smal staat (1,50 à 1,52 meter is haalbaar), vervalt de standaard hefstabilisatiestang en stabiliseert de hef die de glijschalen links en rechts van de trekhaak.

Autonome trekker

De nieuwe Fendt 1000-serie bevat nog een scala aan kleine vernieuwingen. Zo worden motor- en cabine-luchtfilter volautomatisch gereinigd, waarbij het stof wordt afgezogen via de koelvin voorop.

Ook is de nieuwe Vario 1000 volgens Fendt op wens vrijgeschakeld verkrijgbaar om als autonome trekker in te zetten. Dat werd op de Europese introductie niet kenbaar gemaakt, maar wel tijdens de Amerikaanse introductie. Dat zou de 1000-serie kunnen met het Trimble PTx-Outrun-systeem waardoor de trekker als autonoom voertuig naast een maaidorser ingezet kan worden. De naam Trimble-PTx is ontstaan nadat Fendts moederbedrijf Agco Trimble inlijfde begin 2024.

De productie van de 1000-serie start eind dit jaar. De prijzen zijn al voor vakbeurs Agritechnica 2025 te zien in de Fendt-configurator.

Auteur: Bas van Hattum

Lees ook: Fendt komt met nieuwe Vario 500- en 800-serie

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.