Valtra vernieuwt A105 en A115 met standaard elektronische powershift
De Finse trekkerfabrikant Valtra heeft de A105 (105 pk) en A115 (115 pk) uit de vijfde generatie A-serie vernieuwd. De trekkers zijn voortaan alleen nog leverbaar met een HiTech 4 powershift-transmissie (16+16R of 32+32R met kruip). De klassieke versnellingshendel verdwijnt, schakelen verloopt volledig elektronisch.
Naast de standaard elektronische powershift heeft Valtra de toegang tot de cabine verbeterd met nieuwe aluminium treden. Deze zijn volgens de fabrikant zelfreinigend en corrosiebestendig. Ook het stuurwiel kan bij het instappen eenvoudiger worden weggedraaid. Binnenin zorgen grotere spiegels, een verbeterde airco en verwarming en details als een afdichting boven de achterruit voor meer comfort. De brandstoftank is vergroot tot 200 liter.
Lees verder onder de foto’s

Precisielandbouwtechniek beschikbaar
Een opvallende toevoeging is Valtra Guide, het automatische stuursysteem op basis van gps. In combinatie met een tweede SmartTouch Extend-scherm zijn ook Isobus-functies beschikbaar, waarmee moderne werktuigen nauwkeurig zijn aan te sturen. Ook Valtra Connect voor monitoring op afstand behoort tot de opties bij de vernieuwde A105 en A115.
Standaard dubbele hydrauliekpompen
De Valtra A105– en A115-trekkers zijn standaard voorzien van dubbele hydrauliekpompen (98 l/min) met nieuwe ventielen. Een fronthef van 2,5 ton is af fabriek leverbaar, met keuze uit een mechanische of elektronische bediening.
De bekende 4,4-liter Agco Power-motoren blijven ongewijzigd: 105 pk in de A105 en 115 pk in de A115. Beide motoren voldoen aan Stage V.
Airco en verwarming verbeterd
Volgens Valtra-specialisten zijn de verbeteringen in airco en verwarming niet alleen comfortabel, maar ook belangrijk voor de veiligheid. Zo blijven de ramen onder alle omstandigheden helder. Optioneel is er extra verwarming voor de voeten. Het vernieuwde filtersysteem van de airco zit in het dak verwerkt.

Andere modellen
Voor wie onder de 100 pk blijft, zijn er nog steeds de driecilinder GL-modellen met een eenvoudigere transmissie maar wel met een vergelijkbaar comfort in de cabine. Boven de 100 pk zijn mechanische transmissies niet langer leverbaar.
Valtra heeft de prijs van de vernieuwde A105 en A115 met standaard elektronische powershift is nog niet bekendgemaakt.
Auteur: Annelies Bakker
Lees ook: 450 meningen over acht 4-cilinders: dik tevreden, maar niet storingsvrij