Speciale plek voor John Deere in groot Amerikaans machinepark
Voor akkerbouwer Daron De Craemer in Tulare, in de Amerikaanse staat Californië, bestaat er niet zoiets als een favoriete trekker. Zijn machinepark met zeker 100 trekkers is een kleurrijke mix. Elk trekkermerk heeft zijn eigen karakteristieke kenmerken. Toch hebben de John Deeres die zijn vader ooit kocht, een speciale plek.
Een kapschuur gevuld met trekkers, waarvan slechts twee minder dan vijftien jaar oud. Daron De Craemer houdt van klassieke trekkers en youngtimers. Van een John Deere-tweecilinder tot een Steiger Panther met 330 pk, en vele soorten en maten daartussen.
Veel materieel van De Craemer betreft klassieke trekkers die hij nog regelmatig inzet. De Amerikaan ziet zich dan ook niet echt als een verzamelaar, maar als een liefhebber. Hij treedt in de voetsporen van zijn vader, die hem de liefde voor techniek meegaf.
Daron herinnert het zich nog goed dat zijn vader hem als vijftienjarige meenam naar de westkust om een trekker te kopen. Tijdens de reis hield vader plotseling stil. Langs de weg stond een John Deere 7020 te koop. Ter plaatse is een deal gesloten. Een mooie bijvangst, en kenmerkend voor de brede trekkerinteresse van vader en zoon De Craemer.
Zes jaar oud kreeg Daron al een trekker cadeau van zijn vader, een John Deere LA. Gekoppeld aan een eenassige wagen voerde hij hiermee allerlei klussen uit. En was er even geen lading, dan konden de honden mee als passagier.
Lees verder onder de foto’s
John Deere 8020 nu 200.000 dollar waard
Daron selecteert vandaag een vijftal trekkers van John Deere die zowel persoonlijk als geschiedkundig belangrijk zijn. Echte ‘milestone tractors’, mijlpalen in de trekkergeschiedenis van het merk. De eerste trekker die hij voor ons start, is een John Deere 8020.
Voor trekkerfabrikant John Deere, die succesvol was met zijn beroemde liggende tweecilindermotoren, was het niet gemakkelijk de zware fourwheeldrive markt te betreden. De trekkerbouwer uit Waterloo kon geen richting vinden en had bovendien moeite afscheid te nemen van de geliefde tweecilindermotor.
Na jaren van onderzoek presenteerde de fabrikant eindelijk een grote trekker, de 8010. Wat het boegbeeld van de ‘New Generation’ moest worden, bleek een flop. John Deere was genoodzaakt de verkochte trekkers terug te roepen om versnellingsbakken en aandrijfassen te vervangen.
De 8010 is omgedoopt tot 8020, die uiteindelijk in een bescheiden productie van 100 stuks op de markt kwam. Ook de verbeterde versie verkocht matig. De trekker was zijn tijd misschien te ver vooruit en de prijs was te hoog.
De 8020 van De Craemer is bedrijfsklaar. Een volle accu erin en de reus komt tot leven. De trekker krijgt veel lof. Hij is gemakkelijk te hanteren en relatief lichte gebouwd. Het geluid van de tweetaktdiesel spreekt de eigenaar aan. In de tijd dat niemand meer interesse had in de 8020, kocht De Craemer senior de nu legendarische trekker voor slechts 4.500 dollar op een veiling in Bakersfield. Momenteel is de uiterst zeldzame prairietrekker zeker 200.000 dollar waard.
John Deere 7520 met 16.000 uren op de teller
De John Deere 7520 is een veel voorkomende klassieker en tevens een trekker die je nog regelmatig werkend in het veld kunt spotten. Met enige trots vertelt De Craemer dat pa de trekker geheel nieuw aanschafte. De dealer sierde het feestelijke moment destijds op door de koper te verrassen met een Ertl-modeltrekker in schaal 1:16. Dat model staat nog steeds op de plank.
Bijna vijftig jaar na de aankoop is de trekker nog in uitmuntende staat. De 7520 is nog nooit uit elkaar geweest. Inmiddels heeft de kniktrekker ruim 16.000 uren weggetikt. De 8,7 liter zescilinder slaat zonder aarzelen aan.
7020 eerste succesvolle John Deere-kniktrekker
De 7520 is de opvolger van de 7020, die smaller oogt, maar fysiek identiek is aan zijn krachtigere broer. De kleinere motor geeft hem echter wat minder uitstraling. Hoewel dit de eerste succesvolle kniktrekker van John Deere was, begon het voor de Amerikaanse boer pas interessant te worden met het zwaardere model 7520. Omdat De Craemer beide trekkers bezit, zijn ze opgesteld naast de 8020.
Relaxt staand rijden op John Deere 830
De Craemer voegt vervolgens de John Deere 5010 aan de rij toe. Het is de eerste tweewielaangedreven trekker met een vermogen boven de 100 pk van de in Iowa gevestigde trekkerbouwer. In 1963 kwam de 5010 splinternieuw op het akkerbouwbedrijf. Net als de knikgestuurde 7520 ligt in de 5010 ook een 8,7 liter zescilinder diesel. Zoals vele van De Craemers trekkers is ook de 5010 in een prachtige originele staat. Voor de liefhebbers van patina (een authentiek verweerde look) een uniek exemplaar.
De volgende trekker in de opstelling is de 830, de laatste en grootste John Deere met de beroemde liggende tweecilinder motor. Vaak Johnny Popper genaamd door het kenmerkende ploffende motorgeluid, vooral duidelijk bij de benzine-versie. Deze trekker kun je heel relaxt staand rijden, vertelt de eigenaar, die dit vervolgens demonstreert. De koppeling is handbediend. Het is een oerdegelijke Deere die ook nog eens heel wat mans is.
John Deere LA cadeau van pa
De laatste in de rij is de kleine John Deere LA die Daron op zesjarige leeftijd van zijn vader kreeg. Met dit handige trekkertje verrichte Daron allerlei klussen op het erf en voelde hij zich al jong een trotse John Deere-bezitter. De LA is een zogenaamde ‘letter serie’-trekker, gebouwd in Moline, Illinois. De kleine 1,3 liter tweecilindermotor geeft de trekker ruim 14 pk aan de aftakas.
Klassieke trekkers geven plezier
Met meer dan 100 trekkers in het machinepark hoeft de akkerbouwer niet vaak machines te wisselen. Gereedschap blijft jaren achter dezelfde trekker. Zo staat een 4640 al ruim tien jaar voor de grootpakpers. De 40-serie John Deere-trekker, die ook bekend staat als Iron Horse, doet zijn bijnaam van ijzeren paard eer aan volgens de akkerbouwer. De grootpakpers heeft snelheid nodig om lekker te werken, de 4640 heeft zowel kracht als de juiste overbrenging om vlot over de wiers te gaan.
Direct naast de Iron Horse staat de meest recente trekker op het bedrijf, een John Deere 7830 uit 2010. Ondanks de voortschrijdende techniek heeft de akkerbouwer geen behoefte om nu een nieuwe trekker te kopen. De klassiekers geven mij plezier en energie, aldus de Californische akkerbouwer.
Auteur: Mark Pasveer
Lees meer over oldtimers en klassiekers op Trekkeronline
Gerelateerde tags: Klassiekers, Machinepark, oldtimers