Claas Trion 730-maaidorser high end voor middensegment
De Claas Trion-serie vervangt de vroegere Tucano. De maaidorser is er in vijf uitvoeringen. TREKKER onderwierp de hybride Trion 730 aan een uitgebreide werktuigtest. De 730 is het middelste model van de Trion 700-serie en dorst met een enkele rotor. Hoe gaat dat in Nederland?
Claas introduceerde de Trion-maaidorserserie drie jaar geleden, in de zomer van 2021. De serie bestaat uit vijf- en zesschuddermachines en hybride combines met het APS-hybride dorssysteem, de Claas Trion 700-serie. De Trion 730 die wij vorige zomer uitvoerig testten, is het middelste model. Met recht een middenklasse maaidorser gericht op loonbedrijven en op akkerbouwers met een gemiddeld areaal maaigewassen.
De Claas Trion 730-maaidorser heeft het APS-hybride dorssysteem dat we kennen van de vorige generatie Lexion. Dat betekent een 45 centimeter grote versneltrommel en 60 centimeter grote dorstrommel. Het dorskanaal is 1,70 meter (zesschudders) of 1,42 meter breed (vijfschudders en hybride machines). De Trion 730 heeft een afscheidingsrotor van 57 .
Kies het Vario-maaibord
Omdat wij zowel graan als koolzaad wilden dorsen, kozen we voor het uitschuifbare Vario-maaibord. In ons geval de Vario V770 met 7,78 meter werkbreedte en hydraulische aandrijving van de haspel. De koolzaadmessen worden nu mechanisch aangedreven en je (de)monteert ze net wat sneller dan de vorige, hydraulisch aangedreven variant. Het nadeel is dat beide messen altijd draaien. En onder bij de mesaandrijving hoopt zich onder moeilijke omstandigheden gewas op.
Lees verder onder de foto’s: bekijk het TREKKER-testoordeel onderaan dit artikel
Het maaibord springt er wat ons betreft uit dankzij de eenvoudige aan- en afkoppeling met z’n multikoppeling, centrale vergrendeling en fijnvertande koppelas. En met de beide knoppen op de achterwand, waarmee je de snijtafel en haspel in transportstand zet en ook volledig kunt openen om bijvoorbeeld messen te wisselen. Super. Verdere details zijn de volledig van buitenaf verstelbare afstrijkers van de invoervijzel en de soft start van de invoer. Hiermee kun je het gewas na het terugdraaien van de invoer heel gecontroleerd opnieuw invoeren. Als je tenminste gekozen hebt voor de actieve rem voor het maaibord van € 1.980.
Een meerprijs betaal je ook voor het zogeheten V-dorskanaal. Voor € 2.580 extra kun je dan met een ratel de snijhoek van het maaibord aanpassen. De optionele en zeer effectieve stofafzuiging kost € 1.660 extra. Tijdens het dorsen van gerst moesten wij die echter regelmatig schoonmaken. Eveneens in gerst zorgden achtergebleven kafnaalden ervoor dat het stangenstelsel van de maaihoogtesensor voor de Cruise Pilot werd uitgeschakeld. De Cruise Pilot regelt automatisch de optimale rijsnelheid, afhankelijk van de belasting van de motor. Dat functioneert normaal gezien erg goed. Temeer omdat het pas activeert als het maaibord op werkhoogte is en zodra de sensor een gewasstroom waarneemt. Je betaalt wel € 7.000 meer.
Dorsen met interessante opties
Je kunt kiezen uit vier dorskorven met verschillende doorvalgroottes, en een extra segment dat je kunt inbouwen. Dorskorf 10/7/18 millimeter is standaard. Wij werkten met de 10/18/18 millimeter-variant. In een homogeen gewas misten we de automatische instelling van het Cemos Automatic-systeem niet. Vooral omdat de afstand van de dorskorf en het toerental van de dorstrommel nagenoeg onveranderd konden blijven. Niettemin raden we het gebruik van de sensoren voor het bepalen van het volume en korrelaandeel in de retour aan (meerprijs € 1.415). Daarmee optimaliseer je de instelling eenvoudiger.
Onze machine had een standaard zeefkast. Voor droge omstandigheden en een kort gewas adviseert Claas de € 2.240 kostende TM6-zeef. Die kan in gerst de capaciteit wel wat verminderen. Werk je in heuvelachtig gebied, dan is de 3D-zeefkast met nieuwe gyroscoopaansturing (€ 4.815) zeker aan te bevelen. Dan stuurt het Auto Slope-systeem (meerprijs € 1.770) het ventilatortoerental en de rotorkleppen automatisch aan. Voor de aanpassing van de rotorkleppen is de hydraulische aansturing van vier van de zes rotorkleppen vereist, en dat kost € 4.940 extra.
Talrijke instelmogelijkheden
De talrijke instelmogelijkheden helpen bij het vinden van de juiste instellingen. Maar ze kunnen de chauffeur ook overweldigen. Zo bekeken is het € 1.000 kostende Cemos Dialog-systeem een aanrader. Een instapper wat automatisering en ondersteuning betreft. Vanaf Cemos Dialog kun je naar hartenlust verder automatiseren. Zoals met Cemos Auto Header (€ 2.475) voor het automatisch instellen van de haspelpositie en de snijtafel op basis van de FieldScanner in het cabinedak. Dit ontbrak helaas op onze testmachine, net als de camera voor bepaling van de korrelkwaliteit (€ 5.765).
Onder de moeilijke omstandigheden tijdens de tarwe- en gerstoogst van 2023 konden we de werkelijke capaciteit van de Trion 730 niet zo goed bepalen. Toch zagen we op percelen wintergerst van 5 tot 10 hectare met een opbrengst van 10 ton, gemiddeld 27 tot 30 ton per uur door de combine gaan. Dat is bruto 2,5 tot 3,0 hectare per uur. Dus inclusief draaien op de kopakker en andere niet-effectieve momenten. Netto is dat tot 40 ton per uur bij minder dan 1% verlies. Dat is erg goed.
Met het Vario V770-maaibord met 7,78 meter werkbreedte reden we tot 6 kilometer per uur, waardoor we verwachten dat de capaciteit van de Trion 730 mogelijk nog beter tot zijn recht komt met het bredere Vario V930-maaibord. De gewasstroom is dan vermoedelijk nog gelijkmatiger.
Meer inhoud als optie
Wil je 12 kuub meenemen in de graantank in plaats van 11 kuub, dan betaal je € 2.590 extra voor een verhoogde voor- en achterwand van het deksel. De XL-lospijp is een goede keuze, want de losafstand van de standaard lospijp van 5,10 meter past niet bij een maaibord van 7,78 meter. Daardoor reden we met de trekkers en kippers telkens over het zwad. Voor de nieuwe zwenkbare uitloop (€ 1.360) heb je zeven (voorkeurs)standen. We hadden wel last van verliezen bij het uitzwenken van de lospijp. Mooi daarentegen is dat de uitloop bij het uitzwenken de laatst gekozen stand of een vaste stand aanneemt.
Strokwaliteit maakt indruk
Dat de Claas Trion ook onder moeilijke omstandigheden een goede capaciteit heeft, is mede te danken aan de 4,20 meter lange en 57 centimeter grote afscheidingsrotor. Hoewel een rotorcombine over het algemeen een mindere strokwaliteit oplevert dan een schuddermachine, waren we vooral aan het begin van de graanoogst blij verrast door de strokwaliteit. Zeker als je het rotortoerental met de variator aanpast.
Met een hydraulisch verstelbare klep bepaal je de vorm van het strozwad: compact of juist breed. Diezelfde klep beweegt automatisch heen en weer als je het stro hakselt. De verdeling is goed. Wisselen van zwadafleg naar hakselen doe je gewoon vanuit de cabine. De radiaalverdeler van ruim € 9.000 was voor het maaibord waarmee wij werkten niet nodig. Wel aan te raden zijn de hydraulische verstelling voor de verdeelkap (€ 1.455) en de automatische aanpassing van de werprichting voor heuvelachtige omstandigheden en windinvloeden. Die kost € 735. De hydraulische kafverdeler is standaard bij de keuze voor een hakselaar.
Nog meer comfort in nieuwe cabine
In de nieuwe cabine kom je wat betreft ruimte, comfort en geluidsisolatie niets te kort. Nu hadden wij als extra het € 10.000 kostende optiepakket Plus, en dat komt vooral het comfort ten goede. Denk aan een premium lederen stoel en stuurwiel, een actief gekoelde koelbox onder de bijrijdersstoel, automatische klimaatregeling en zonneschermen voor de zijruiten.
Wat opvalt aan de bediening is dat je niet per se vertrouwd hoeft te zijn met Claas-voertuigen. Ook bestuurders die andere merken gewend zijn, kunnen er snel mee overweg. Dat komt onder meer vanwege de rechtstreekse toegang tot de bediening van zeven functies. Waaronder de afstand van de dorskorf, toerentallen van dorstrommel, ventilator en rotor, en de instelling van de zeef en de rotorkleppen. Zeer goed is dat je op de Cebis-terminal rechtstreeks in de menu’s van de verschillende groepen terechtkomt.
Bovendien kun je kiezen voor beginner, gemiddelde gebruiker of expert. Het systeem past de menustructuur daarop aan. Wat helaas nog niet kan, is het aanmaken van gebruikersprofielen. Dat is een voordeel bij meerdere chauffeurs. Temeer omdat het aantal instelmogelijkheden haast oneindig is. Voor de nieuwe Cmotion-rijhendel hoeven ook verstokte Claas-rijders geen schroom te hebben. Die geniet wat ons betreft altijd de voorkeur boven de standaard rijhendel.
Goede (en dure) RTK-gps-stuurautomaat
De 8,9 liter grote Cummins L9-zescilinder motor levert in de Trion 730 maximaal 408 pk. DynamicPower zorgt er volgens Claas voor dat je tot 10% brandstof kunt besparen. In ons geval werd de motor ook zonder het stro te hakselen regelmatig maximaal belast als we tegen de grenzen van de capaciteit werkten. Het brandstofverbruik bedroeg daarbij 20 tot 25 liter per hectare, wat overeenkomt met 1,8 tot 2,5 liter per ton tarwe. De hoogste waarden bij stro hakselen. Dat is in orde, maar zou zeker minder zijn in combinatie met een breder maaibord. Kies voor € 780 voor de grote dieseltank van 1.000 liter. Standaard is dat 800 liter.
Met de 2,05 meter hoge 800/70 R38 voorbanden en 600/65 R28 grote achterbanden is de machine niet breder dan 3,50 meter. Wat gewicht betreft is de bijna 18 ton wegende Trion 730 al snel 2 ton lichter dan een vergelijkbare Lexion. Kies je voor het Terra Trac-rupsonderstel, dan betaal je bijna € 76.000 extra. Vierwielaandrijving kost € 25.000.
En het is nog niet gedaan met opties waar je je portemonnee op stuk kunt slaan. Zoals de zeer goed functionerende RTK-gps-stuurautomaat van € 16.000. Die is helaas alleen in combinatie met de Cemis 1200-terminal leverbaar. De voordeliger FieldScanner werkt niet altijd goed in moeilijke omstandigheden. Opbrengstmeting kost € 4.475 en vochtmeting € 1.550.
Wat onderhoud betreft maakt Claas het je gemakkelijk. Om de tien uur vetnippels doorsmeren hoeft niet, en de smeerpunten die je elke 50 uur langs moet, zijn gegroepeerd. Het luchtfilter en de koeler hoef je ook niet dagelijks te reinigen.
Overtuigende maaidorser, ook qua prijs
De Claas Trion 730-maaidorser maakt op elk vlak een overtuigende indruk. Onze kritiek beperkt zich tot details. De standaarduitvoering kost € 454.125. Tel je het maaibord met koolzaadmessen à € 72.500, de maaibordaanhanger van € 14.500 en alle opties waarover onze testuitvoering beschikte daarbij op, dan kom je op zo’n € 170.000 meer: € 624.230.
Inclusief Cemos-automatiek en het rupsonderstel ga je door de grens van €700.000. Dan heb je ook qua prijs een high end-maaidorser voor het middenklasse-segment.
Auteurs: Hubert Wilmer en René Koerhuis
Ben je op zoek naar een gebruikte Claas Trion 730-maaidorser? Kijk op Traktorpool.nl
Gerelateerde tags: Maaidorsers, Oogstmachines