fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr. De waterstoftechnologie maakt het volgens Liebherr mogelijk om ook grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden. – Foto’s: Liebherr

In de Kanzelstein-groeve in Gratkorn test het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag gedurende twee jaar een door waterstof aangedreven Liebherr-wiellader.

De Zwitserse machinefabrikant Liebherr introduceerde zijn waterstof-zuigermotoren H964 en H966 op vakbeurs Bauma 2022. In navolging daarvan past deze waterstofwiellader in het waterstof-ontwikkelingstraject van de fabrikant.

Lees verder onder de foto

Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (CEO van Strabag), Martin Graf (directeur van Energie Steiermark) en Jan Liebherr (voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van het Oostenrijkse Gratkorn vanwege de start van het project.
Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (links, CEO van Strabag), Jan Liebherr (tweede van rechts, voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) en Martin Graf (rechts, directeur van Energie Steiermark) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van het Oostenrijkse Gratkorn vanwege de start van de waterstofwielladertest.

Tot 100 ton CO2 per jaar besparen

Het prototype waterstofwiellader L566 H is voorzien van een Liebherr H966-zescilinder-waterstofmotor. Deze krachtbron moet jaarlijks tot 100 ton CO2 besparen. Deze hoeveelheid CO2 komt overeen met ongeveer 37.500 liter diesel.

Liebherr claimt met waterstofwiellader L566 H ’s werelds eerste prototype van een grote wiellader met een waterstofmotor te hebben. “De technologie maakt het ook mogelijk om grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden”, vertelt dr.ing. Herbert Pfab, technisch directeur van Liebherr-Werk Bischofshofen.

De waterstofmotoren worden geproduceerd door de motorenfabriek van de Liebherr-componentendivisie in het Zwitserse Bulle. 

Auteur: Robin Looman

Lees ook: Manitou werkt aan verreiker op waterstof

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Quicke introduceert nieuwe N-serie voorladers

Quicke heeft de nieuwe N-serie voorladers voorzien van extra functies, zoals een hydraulische multicoupler voor simpel aan- en afkoppelen van hulpstukken.
Afbeelding artikel

New Holland introduceert TH6.26-verreiker met 5,80 meter hefhoogte

New Holland heeft zijn TH-serie verreikers uitgebreid met model TH 6.26. Dit nieuwe model heeft een maximale hefhoogte van 5,80 meter.
Afbeelding artikel

Heus Tractors introduceert Eurotrac-verreiker

Het eigen merk Eurotrac van Heus Tractors heeft een compacte verreiker ontwikkeld met 2.500 kg hefvermogen en een hefhoogte van 5,68...