Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen
In de Kanzelstein-groeve in Gratkorn test het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag gedurende twee jaar een door waterstof aangedreven Liebherr-wiellader.
De Zwitserse machinefabrikant Liebherr introduceerde zijn waterstof-zuigermotoren H964 en H966 op vakbeurs Bauma 2022. In navolging daarvan past deze waterstofwiellader in het waterstof-ontwikkelingstraject van de fabrikant.
Lees verder onder de foto
Tot 100 ton CO2 per jaar besparen
Het prototype waterstofwiellader L566 H is voorzien van een Liebherr H966-zescilinder-waterstofmotor. Deze krachtbron moet jaarlijks tot 100 ton CO2 besparen. Deze hoeveelheid CO2 komt overeen met ongeveer 37.500 liter diesel.
Liebherr claimt met waterstofwiellader L566 H ’s werelds eerste prototype van een grote wiellader met een waterstofmotor te hebben. “De technologie maakt het ook mogelijk om grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden”, vertelt dr.ing. Herbert Pfab, technisch directeur van Liebherr-Werk Bischofshofen.
De waterstofmotoren worden geproduceerd door de motorenfabriek van de Liebherr-componentendivisie in het Zwitserse Bulle.
Auteur: Robin Looman
Lees ook: Manitou werkt aan verreiker op waterstof
Gerelateerde tags: Energie, Verreikers, Waterstof, Wielladers