fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Krone levert kleinere universele transportwagen GX 360 Plus

Dit is de nieuwe Krone GX 360 Plus. Deze kleinere universele transportwagen van machinefabrikant Krone is herkenbaar aan de strakke witte binnenkant van de zijwanden. De wagen heeft optionele laadafdekkleppen en doseerwalsen die een vast onderdeel vormen van de klep. – Foto’s: Krone

Krone introduceert de GX 360 Plus. Deze kleinere universele transportwagen is geschikt voor het vervoeren van onder meer gras, mais, aardappelen, granen, koolzaad en zelfs balen en pallets. Het geheim zit ‘m in een slimme pvc-losband en een zelfdragend chassis.

Bijna drie jaar na de introductie van de Krone GX universele transportwagen levert de machinefabrikant een kleiner model. De Krone GX 360 Plus is eveneens een universele transportwagen die op een afstandje lijkt op een standaard silagewagen. De wagen is tevens prima inzetbaar voor het transport van aardappelen, bieten, graan en zelfs zand. Ook vierkante balen of pallets kun je prima – vanaf de achterkant – laden.

Maximaal 36 kuub

Zoals het typenummer GX 360 Plus al doet vermoeden, is de maximale netto inhoud van deze aanhanger 36 kuub. Kenmerkend voor deze GX Plus-serie is dat het frame onderdeel is van de laadbak (of andersom) én de aanwezigheid van een pvc-losband op de bodem in plaats van een standaard bodemketting. Bij het lossen beweegt de transparante voorwand, die vastzit aan de pvc-losband, mee over de bodem naar achter en gaat door tot aan de laadklep. De wagen gaat zo schoon leeg.

De lossnelheid is traploos instelbaar. Omdat de hele pvc-bodem meebeweegt, is er van samendrukken van de belading geen sprake. De wagen is goed afgedicht dankzij strakke rubberen strips en zo zelfs geschikt voor koolzaad.

Lees verder onder de foto’s

De bak van de Krone GX 360 Plus is graandicht. De wagen heeft geen apart chassis wat gewicht zou moeten besparen. Het voorschot is deels transparant en schuift mee naar achter tijdens het lossen.
De bak van de Krone GX 360 Plus is graandicht. De wagen heeft geen apart chassis wat gewicht zou moeten besparen. Het voorschot is deels transparant en schuift mee naar achter tijdens het lossen.

Silage-opties

Optioneel is de GX 360 Plus uit te rusten met doseerwalsen, die een vast onderdeel van de achterklep vormen. Ook een optie: afdekkleppen voor de bovenkant van de wagen. Standaard krijgt de GX 360 een 18 tons tandemstel, optioneel een hydraulisch geveerde 20 tons tandem. De grootst mogelijke wielmaat is 30,5 inch.

De Krone GX 360 Plus beschikt over de eenvoudige ‘Plus’-bediening. Daarmee bedien je basiszaken van de bodem-band, losklep, dissel en verlichting.
De Krone GX 360 Plus beschikt over de eenvoudige ‘Plus’-bediening. Daarmee bedien je basiszaken van de bodem-band, losklep, dissel en verlichting.

GX Plus versus GX Pro

De hele Krone GX-serie bestaat nu uit vier modellen: de GX 360 Plus, GX 440 Plus, GX 440 Pro en de 520 Pro. Het verschil tussen de Pro- en Plus-modellen zit ‘m in de elektronica en hydrauliek. De Plus-machines zijn wat eenvoudiger uitgevoerd. De Pro heeft onder meer standaard Isobus-bediening en de vernuftige ExactUnload-losautomatiek. Type GX 440 is het enige model dat in beide versies leverbaar is.

Krone meldt dat de bruto-richtprijs van de GX 360 Plus begint bij € 108.490.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Veldhuizen Wagenbouw toont zware tandemaanhangwagen

Veldhuizen Wagenbouw heeft zijn range tandemaanhangwagens uitgebreid met een zware 19-tons versie voor het zwaardere werk. Hiermee zijn machines tot 15...
Afbeelding artikel

Fliegl presenteert oplegger voor balenvervoer

De Duitse fabrikant Fliegl heeft oplegger SZS 300 BL Ultra speciaal gebouwd voor het vervoeren van ronde of vierkante balen.
Afbeelding artikel

Stilstaande wielen verleden tijd met vernieuwde Kaweco Radium Tractie-silagewagens

De investering in Kaweco Radium Tractie-silagwagen is fors, maar sleepkabels, extra trekkers en tijdverlies door vastzitten zijn verleden tijd.
Beheer
WP Admin