fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Stilstaande wielen verleden tijd met vernieuwde Kaweco Radium Tractie-silagewagens

in natte jaren kan de Radium Tractie van Kaweco veel extra hectares mais wegrijden waar dat anders niet mogelijk zou zijn. Stilstaande wielen zijn verleden tijd, de banden helpen zelfs om de maisbult nog verder op te komen. - Foto's: Michel Velderman

In een nat maisseizoen of bij het oprijden van hoge kuilen zet je de wiel-aangedreven Kaweco Radium-silagewagens graag in. De investering in een dergelijke machine is fors, maar sleepkabels, extra trekkers en tijdverlies door vastzitten zijn verleden tijd. TREKKER neemt de proef op de som. Een impressie.

Machinefabrikant Kaweco in Hengelo (Gld.) heeft al vijftien jaar aangedreven Radium-silagewagens​ in het assortiment. Op verzoek heeft de fabrikant de Radium Tractie doorontwikkeld. De Radium 250 en 255 met 42 en 47 kuub laadvolume zijn verkrijgbaar met aangedreven assen. De grote tridem Radium 260 is niet leverbaar met aandrijfas.

De bovenbouw van de tractie-silagewagen is identiek aan die van de standaard Radium-modellen 250 en 255, waarbij de bak ook met twistlocks aan het frame is bevestigd. De mechanische aandrijving van de bodemketting zorgt voor een lostijd van minder dan 50 seconden.

Bij een S-wagen (met doseerwalsen) beschikt je over een extra aandrijflijn met koppeling. Met deze koppeling worden de doseerwalsen ingeschakeld, dit kan met of zonder aandrijving van de assen. Hiermee kan de chauffeur ervoor kiezen om al rijdend te lossen met gebruik van tractie. Ook kun je lossen zonder gebruik te maken van tractie.

Lees verder onder de foto’s

De mechanische aandrijving van de bodemketting zorgt voor een lostijd van minder dan 50 seconden. Bij een S-silagewagen (doseerwalsen) is er een extra aandrijflijn met koppeling. Hiermee kan de chauffeur kiezen voor al rijdend lossen met gebruik van tractie.

De mechanische aandrijving van de bodemketting zorgt voor een lostijd van minder dan 50 seconden. Bij een S-silagewagen (doseerwalsen) is er een extra aandrijflijn met koppeling. Hiermee kan de chauffeur kiezen voor al rijdend lossen met gebruik van tractie.

Zelf ontwikkelde asophanging

De asophanging is in eigen huis ontwikkeld. De as is opgehangen aan drie punten. Hij draait met twee hydraulische cilinders om één gecentreerd punt. Het systeem is vergelijkbaar met wat we kennen van een Tridec-onderstel. Volgens de fabrikant zorgt deze ophanging voor een grote pendelslag en een goede bodemaanpassing, ook bij diepe rijsporen. De assen komen van Kessler en hebben een draagvermogen van ruim 30 ton (!) per stuk.

Het systeem is te vergelijken met dat van een Tridec-onderstel. Volgens de fabrikant zorgt deze ophanging voor een grote pendelslag en een goede bodemaanpassing, ook bij diepe rijsporen. De assen komen van Kessler en hebben een draagvermogen van ruim 30 ton per stuk.

Het systeem is te vergelijken met dat van een Tridec-onderstel. Volgens de fabrikant zorgt deze ophanging voor een grote pendelslag en een goede bodemaanpassing, ook bij diepe rijsporen. De assen komen van Kessler en hebben een draagvermogen van ruim 30 ton per stuk.

De aandrijving komt van de aftakas van de trekker. Op de wagen zit een 2-speed versnellingsbak. Naast de hoog-laag kun je vanuit de trekker kiezen voor 540 of 1.000 aftakastoeren, in totaal zijn dus vier standen mogelijk. Bij 540 tpm rijdt de wagen 2,6 km/u in de lage versnelling en 6,9 km/u in de hoge versnelling. Bij 1.000 aftakastoeren rijdt de wagen 4,8 km/u in de lage versnelling of 12,7 km/u in hoge versnelling.

Een grote nokkenkoppeling met vrijloop fungeert als beveiliging tegen overbelasting van de gehele aandrijflijn. Behalve de hoog-laag kun je ook schakelen tussen voor- en achteruit.

Op de silagewagen zit een 2-speed versnellingsbak. Naast de hoog-laag kun je vanuit de trekker kiezen voor 540 of 1.000 aftakastoeren. Een grote nokkenkoppeling met vrijloop fungeert als beveiliging tegen overbelasting van de gehele aandrijflijn.

Op de silagewagen zit een 2-speed versnellingsbak. Naast de hoog-laag kun je vanuit de trekker kiezen voor 540 of 1.000 aftakastoeren. Een grote nokkenkoppeling met vrijloop fungeert als beveiliging tegen overbelasting van de gehele aandrijflijn.

Meer gewicht geen beperking

Tijdens ons bezoek waren de hakselomstandigheden prima; het land was goed begaanbaar. Voor extreem natte omstandigheden of voor het reduceren van de bodemdruk is de Radium ook uit te rusten met een luchtdrukwisselsysteem van PTG (bruto € 14.750). Een luchtdrukwisselsysteem is overigens ook een optie op de normale Radium-wagens.

De maximale bandenmaat onder de Radium-silagewagen is 30,5 inch. Vergeet niet dat de assen en versnellingsbakken van de aangedreven silagewagen ook zorgen voor een gewichtstoename. Een standaard Radium weegt grofweg 8,5 ton. Tel hierbij voor de aangedreven variant zo’n 1,5 ton op. De achterste as is gedwongen gestuurd door middel van fuseebesturing.

Een luchtdrukwisselsysteem is optioneel op een standaard Radium-silagewagen. De maximale bandenmaat onder de Radium is 30,5 inch. De achterste as is gedwongen gestuurd door middel van fuseebesturing.

Een luchtdrukwisselsysteem is optioneel op een standaard Radium-silagewagen. De maximale bandenmaat onder de Radium is 30,5 inch. De achterste as is gedwongen gestuurd door middel van fuseebesturing.

Bedieningskast en loadsensing

De bedieningskast heeft naast de uitlijnknop en werkverlichting meer mogelijkheden. Alle functies, de achterklep, bodemketting, voorwand, bumper en het optionele afdeksysteem (bruto € 8.700) worden aangestuurd via de bedieningskast en loadsensing. Hiervoor gebruik je de bovenste rij kruishendels op de bedieningskast.

Voor de silagewagen is maar één dubbelwerkend hydrauliekventiel nodig. Dit is voor de steunpoot, het bespaart je een hoop aankoppeltijd als de wagen bijvoorbeeld alleen maar verplaatst hoeft te worden. Met een draaiknop maak je de keus tussen voor- of achteruit, met de knop daarnaast kies je voor de eerste of tweede versnelling.

Het ontstaan van schades door schakelen onder last of onkunde zal niet snel gebeuren. Kaweco heeft dit getackeld door diverse sensoren te plaatsen. Volgens de fabrikant kunnen veel chauffeurs met de tractiewagen aan het werk. De fijne kneepjes en het goed inzetten van de aandrijving vergen wel de nodige ervaring. Ook moet de snelheid van de trekker zijn afgestemd op die van de wagen, de trekker wordt gemakkelijk opzij geduwd.

Met de Kaweco-bedieningskast bedien je alle functies, aangestuurd via loadsensing. Sensoren op de assen beveiligen de aandrijving tegen verkeerd schakelen door de chauffeur.

Met de Kaweco-bedieningskast bedien je alle functies, aangestuurd via loadsensing. Sensoren op de assen beveiligen de aandrijving tegen verkeerd schakelen door de chauffeur.

Wanneer stopt de hakseltrein?

Niettemin: in natte jaren kan de Radium Tractie veel extra hectares mais wegrijden waar dat anders niet mogelijk zou zijn. Stilstaande wielen zijn verleden tijd, de banden helpen zelfs om de maisbult nog verder op te komen.

In de regel is ook geen extra sleeptrekker nodig. Als zelfs deze wagen er niet meer doorkomt, is het wel de hakselaar die op het eind van zijn tractie is.
Een aangedreven Radium 250S is met een brutoprijs € 144.700 grofweg € 69.000 duurder dan de standaard Radium 250.

Auteur: Robin Looman

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Overlaad-uitkuilfrees van Peecon schittert op Eurotier   

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilt meningen op de Eurotier.
Afbeelding artikel

Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Peecon start de productie van de Biga Volt Comeback-voermengwagens op. Volgens de fabrikant is de markt rijp voor elektrische voermengwagens.
Afbeelding artikel

Peeters Group levert meer modellen Peecon Biga Topliner-voermengwagens

Peeters Group, fabrikant van Peecon, Tulip en Pitbull, breidt zijn aanbod Peecon Biga Topliner-voermengwagens uit met drie modellen.