fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Valtra toont nieuw vlaggenschip S416

Valtra presenteerde gisteren tijdens een exclusief persevenement de nieuwe Valtra S 416. De nieuwe trekker met 420 pk is het nieuwe vlaggenschip van de Finse trekkerfabrikant en voert de nieuwe 6e generatie S-serie trekkers aan. Foto’s: Jacco van Erkelens

De Finse trekkerfabrikant Valtra presenteert een nieuw topmodel. Het gaat om een nieuwe S416 met maximaal 420 pk. TREKKER is bij de presentatie in Suolahti. Dit zijn de details.

Valtra komt met een nieuwe trekker op de markt. De vierde generatie S-serie wordt opgevolgd door de zesde. Het topmodel is de 420 pk sterke S416.

Onder de motorkap ligt een 8,4 liter zescilinder van Agco Power. De motor is nieuw en vereenvoudigd. Zijn voorganger had twee turbo’s, deze heeft één grotere turbo met waste-gate. Ook ontbreekt de EGR. Deze is volgens de fabrikant niet meer nodig. De motor haalt zijn maximumvermogen bij 1.850 motortoeren en heeft maximaal 1.750 Nm koppel bij 1.500 tpm.

Lees verder onder de foto

De Valtra geniet een nieuw design dat Valtra de zesde generatie noemt.

De Valtra is uitgerust met een nieuw design dat Valtra de zesde generatie noemt.

ML 260 HD-transmissie

Achter de motor ligt een bekende transmissie die we ook kennen uit de Valtra Q-serie. De transmissie is de continue variabele transmissie ML 260 van Agco, die ook bekend is uit de vorige Fendt 900-serie en de recentere Massey Ferguson 8S. De transmissie is wel iets aangepast voor het hogere vermogen. De transmissie bereikt de topsnelheid van 53 km/u bij 1.650 motortoeren.

Lees verder onder de foto

Een slim detail is de vetnippel die je tussen de luchtremkoppelingen ziet zitten. Deze vertakt naar andere vetnippels. Op de hele trekker zitten zo drie centrale vetnippels waarmee je alle bewegende punten smeert. Optioneel is een automatisch vetsmeersysteem mogelijk.

Een slim detail is de vetnippel die je tussen de luchtremkoppelingen ziet zitten. Deze vertakt naar andere vetnippels. Op de hele trekker zitten zo drie centrale vetnippels waarmee je alle bewegende punten smeert. Optioneel is een automatisch vetsmeersysteem mogelijk.

Nieuwe cabine

De Valtra heeft een nieuw design dat Valtra de zesde generatie noemt. Hiertoe behoren onder andere geïntegreerde werklampen en een nieuw logo.

Ook is er een nieuwe cabine op de S-serie met onder andere betere airconditioning en de mogelijkheid voor een panoramadak. De kenner ziet dat dit praktisch dezelfde cabine is als de Q-serie, met slechts enkele details die verschillen. De voorgaande 4-serie had nog een MF-cabine. De verder openende deur zou de instap moeten verbeteren ten opzichte van de voorganger.

Lees verder onder de foto

Van binnen is de trekker identiek aan de Q-serie. Dit klopt ook, want de cabine is in essentie dezelfde.

De vooras van de trekker is gelijk aan de vierde generatie, oftewel de voorganger. De vooras is opnieuw een hydraulisch geveerde Dana-Spicer, ook de fronthef is gelijk. 

Vanaf april 2024 leverbaar

Verder is de nieuwe Valtra uit te rusten met een af-fabriek luchtdrukwisselsysteem met optioneel dubbele compressor om snel op te pompen. Qua hydrauliek kun je kiezen tussen een 200 l/min ecopomp of een dubbele pomp van 200+200 liter per minuut. Via de ventielen is maximaal 170 l/min te onttrekken.

Nog een bijzonder detail: een optioneel automatisch smeersysteem voor de geveerde vooras. Valtra neemt de trekkers vanaf 2024 in productie. De eerste nieuwe S-serie modellen zullen in april aan klanten worden geleverd.

Auteur: Jacco van Erkelens

De vooras van de trekker is gelijk aan de 4e generatie, oftewel de voorganger. De vooras is opnieuw een hydraulisch geveerde Dana-Spicer vooras en ook de fronthef is gelijk.

Van binnen is de trekker identiek aan de Q-serie. Dit klopt ook, want de cabine is in essentie dezelfde. 

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Dit brengen zelfrijders en machines op bij Ritchie Bros. in Meppen

TREKKER noteerde naast prijzen van trekkers op de veiling van Ritchie Bros. in Meppen (D.) ook die van werktuigen en zelfrijders....
Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.
Afbeelding artikel

FOTO | Dikke trekkers, dikke prijzen op veiling in Meppen

Zeker 200 trekkers gingen onder de hamer in het Duitse Meppen. Reuzen en krachtpatsers, maar ook middenklassers. Dit brachten ze op....