Proefrit met reus op rupsen: Claas Xerion 12.650 TerraTrac
Een grommende gigant komt op ons afrijden in het Duitse Wildebadessen. Onder de agressieve neus schuilt een 15,6 liter zescilinder met ruim 650 pk. Het is een van de twee nieuwste modellen van de Claas Xerion-serie. TREKKER rijdt exclusief een rondje met het nieuwe vlaggenschip van Claas: de Xerion 12.650 TerraTrac.
De Duitse machinefabrikant Claas breidt zijn Xerion-serie uit met twee modellen: de Xerion 12.590 en de Xerion 12.650. Respectievelijk goed voor 590 en 650 pk. Het zijn twee trekkers die met name zijn bedoeld voor zwaar trekwerk op grote vlaktes.
In Europa zijn de Xerions alleen leverbaar op rupsen, vanwege de transportbreedte. In landen waar dit geen probleem is, kan de Claas Xerion ook worden uitgerust met dubbellucht. Enkellucht-banden is geen optie: die trekker draait moeiteloos de velg door de banden en sloopt ze, aldus de fabrikant.
Aangepaste maaidorsercabine
Tijdens een proefrit in Wildebadessen (D.) proberen we de nieuwe Xerion 12.650 TerraTrac als één van de weinigen zelf. We klimmen de vrij steile trap omhoog. De handgrepen zijn daarbij geen overbodige luxe.
Boven aan de trap stappen we in de nieuwe cabine. Claas heeft hiervoor de cabine van de Trion-maaidorser als basis gebruikt en de voorruit 27 centimeter naar voren geschoven. Volgens Claas heeft het hiermee de grootste cabine in zijn segment. De cabine voelt erg ruim en is prettig om in te vertoeven. Je kunt ver van je af kijken. Ook belemmert een uitlaat je zicht niet. Die is geïntegreerd in het chassis, dus buiten het zichtveld geplaatst. Rondom kijken gaat prima, al ontneemt de enorme motorkap je wel veel zicht. De hefinrichting achter is daarentegen niet te zien. Je zult hulp nodig hebben of een paar keer extra moeten uitstappen bij het aankoppelen van machines.
Lees verder onder de foto
De stuurkolom zit tussen je benen tijdens het sturen. Die kun je, net als in een maaidorser, naar de voorruit toe wegklappen. Daarna kun je de stoel tot 40 graden naar rechts draaien en extra genieten van de beenruimte in de cabine. Naast de stuurkolom zitten twee voetsteunen, evenals bij de rechter A-stijl van de cabine. Daar kun je tijdens het werk je voeten op laten rusten. Voor iemand van 1,85 meter is er een zee van ruimte in de Claas Xerion.
Lees verder onder de video
15,6 liter Mercedes-Benz
Op de motorkap pronkt een nieuwe typeaanduiding. Het topmodel vermeldt 12.650. De cijfers achter de punt geven het maximum vermogen aan, de cijfers voor de punt vermelden de modelreeks. Door nu ook het vermogen op de kappen te noteren volgt Claas de trend die in de trekkerwereld jaren geleden al is gestart. Dit zullen we ook terug gaan zien op de andere trekkers van Claas.
De 12-serie put het vermogen uit een 15,6 liter zescilinder van Mercedes-Benz. Dit blok kennen we al uit de grotere Jaguar-hakselaars en Lexion-maaidorsers. Het is bekende techniek bij de fabrikant. Op de vraag waarom Claas voor dit motorblok kiest, is het antwoord eenvoudig: de kennis ervan is er al en onderdelen zijn voorradig.
De trekker voelt enorm sterk aan en laat zich niet hinderen door de nieuwe 9 meter brede Horsch Fortis-cultivator. Zetten we de cultivator zo diep mogelijk, dan merk je pas echt het vermogen en stijgt het brandstofverbruik over de 100 liter per uur. Het is indrukwekkend om de motor te horen werken onder deze omstandigheden.
Alleen om mee te trekken
De Xerion 12-serie is niet leverbaar in een Trac VC-versie, waarbij de cabine draait. Ook het Saddletrac-concept (met de cabine op de motorkap voor bijvoorbeeld een mesttank-opbouw) is niet beschikbaar op de twee nieuwste modellen van de Claas Xerion-serie. Daarnaast is de 12-serie niet uit te rusten met een fronthef.
De hint is duidelijk: de Xerion 12-serie is een prairiepaard en gaat op de grote (graan)vlaktes de strijd aan met de kniktrekkers en rupstrekkers van de concurrenten. Gelukkig heeft-ie daar genoeg ruimte: de reus op rupsen heeft een geringe stuuruitslag en dat zorgt voor een forse draaicirkel. Standaard is de Xerion 12-serie uitgerust met een trekhaak, een hefinrichting is optioneel.
Lees verder onder de foto
Traploze transmissie ZF Eccom 5.0 blijft
Achter het dikke motorblok vinden we opnieuw een bekende component: de ZF Eccom 5.0-traploze transmissie. Deze is nagenoeg gelijk aan de transmissie in de Xerion 5000. Wel is de aandrijflijn aangepast voor het hogere vermogen van de Benz.
Voor de transmissie zit een zware tandwielbak die het ingaande toerental verhoogt. Door het toerental in de transmissie te verhogen, verlaag je het koppel, dus de krachten die op de onderdelen van de transmissie komen te staan. Een slim trucje dat we vaker terugzien als het nodig is om hoge vermogens bij een lage rijsnelheid over te brengen. En ook nog eens praktisch: rupsen hebben in verhouding tot banden sowieso een hoger toerental nodig. Immers, het aandrijfwiel (sprocketwiel) in een rups is veel kleiner dan de diameter van een gelijkwaardige band. Bij de uitvoering op dubbelluchtbanden verlaagt een eindvertraging het toerental weer.
Eigen TerraTracs
Voorheen kocht Claas de rupsen voor de Xerions in bij Zuidberg. Nu zien we nieuwe TerraTrac 400-rupsen uit eigen huis. De 76 centimeter brede rupsbanden koopt Claas in bij Camso. Claas ontwikkelde dit nieuwe model omdat het platte TerraTrac-rupsconcept niet geschikt is voor stuurassen.
Om de nieuwe rups simpel uit te leggen, kunnen we de opbouw ervan het best onderverdelen in de bovenbouw en de onderwagen. De bovenbouw bestaat uit een driehoekconstructie bij het sprocketwiel, en zit vast aan de fuseebesturing van de Raba-assen van de Xerion. In het midden zit een scharnierpunt waar het dempsysteem van de onderwagen is aangekoppeld. De onderwagen zelf is op zijn beurt aan de achterkant gelagerd opgehangen en heeft aan de voorkant een rubberen demper (zie foto). Met dit dempsysteem vangt de rups al direct een groot deel van de trillingen op.
Lees verder onder de foto
Xerion 12.650 TerraTrac vanaf € 739.600
Het kolossale vlaggenschip van Claas zullen we niet vaak gaan terugvinden in Nederland. De Xerion 12-serie is echt bedoeld voor grote bedrijven met duizenden hectares. De huidige Xerion-types 5000, 4500 en 4200 blijven overigens ook in productie. De machines worden op dezelfde assemblagelijn opgebouwd in de Claas-fabriek in Harsewinkel. Wie toch een nieuwe Xerion 12.650 TerraTrac kan gebruiken, wordt eigenaar vanaf bruto € 739.600. De 12.590 TerraTrac is verkrijgbaar vanaf bruto € 706.000. De machines zijn inmiddels in productie.
Auteur: Jacco van Erkelens