fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hybride Steyr-trekker een stap verder

Zo ziet de eerste hybride Steyr cvt-trekker er uit. Kenmerkend zijn de zeer zware vooras en de stekkeraansluitingen voor- en achterop. Trekkerfabrikant Case IH/Steyr kan nog niet zeggen of en wanneer het hybride Steyr-concept klaar is voor de markt. Zeker is wel dat de testtrekker op de Agritechnica te zien is. - Foto's: Bas van Hattum

Trekkerfabrikant Case IH/Steyr toonde woensdag 6 september een tweede versie van de hybride Steyr-trekker. In de kern is het een standaard cvt-trekker met een elektrisch aangedreven vooras.

Tijdens een persbijeenkomst in de Oostenrijkse fabriek van Case IH en Steyr woonde TREKKER een tweede test bij van de hybride Steyr-trekker, waarvan een eerste testversie op vakbeurs Agritechnica in november is te zien.

In het kort komt het erop neer dat de testtrekker de aandrijflijn heeft gesplitst. De achteras wordt traditioneel aangedreven door de dieselmotor met een standaard cvt, zoals we die kennen van Case IH en Steyr. De vooras daarentegen wordt elektrisch aangedreven.

De elektrische energie komt deels uit een aan-boordaggregaat en deels uit accu’s en zogenoemde powerhubs. Het feit dat de aandrijflijn is gesplitst én deels elektrisch is, schept mogelijkheden.

Lees verder onder de foto

Hier is schematisch te zien hoe de hybride aandrijflijn in elkaar steekt. De vooras werkt daarbij elektrisch en helemaal onafhankelijk van de achteras.

Hier is schematisch te zien hoe de hybride aandrijflijn in elkaar steekt. De vooras werkt daarbij elektrisch en helemaal onafhankelijk van de achteras.

Boost van 110 pk

De dieselmotor kan een vermogen leveren tot 180 pk. Met de elektrische component erbij loopt het motorvermogen op tot 260 pk. Dit vermogen kan constant of als boost vrijkomen bij het optrekken of bij het plotseling heuvelopwaarts rijden.

Onafhankelijke voorasvering

Het feit dat de vooras een kritische en sterke kracht kan overbrengen, maakt dat er is gekozen voor een zware onafhankelijke geveerde vooras. Deze lijkt sterk op die van de Fendt 900-serie of de vooras van de John Deere 8R.

Zoals het prototype er nu uitziet, liggen wat elektrische componenten in het verlengde onder de dieselmotor. Een extra koeler is geplaatst op het linker spatbord. Uiteindelijk zal deze ergens worden geïntegreerd onder de motorkap.

Lees verder onder de foto

De vooras heeft onafhankelijke benen en lijkt sterk op de versies die we kennen van de zware Fendt-trekkers en de John Deere 8R. Dat de fabrikant koos voor dit type, was noodzakelijk omdat onder het motorblok al de nodige elektronica is gemonteerd. Een doorlopende standaard vooras past niet in dit hybride concept

De vooras heeft onafhankelijke benen en lijkt sterk op de versies die we kennen van de zware Fendt-trekkers en de John Deere 8R. Dat de fabrikant koos voor dit type was noodzakelijk, omdat onder het motorblok al de nodige elektronica is gemonteerd. Een doorlopende standaard vooras past niet in dit hybride concept. 

Modulair concept

In de toekomst zal het concept stapsgewijs uitgebreid worden. De cvt-module voor de achteras kan zo ook vervangen worden voor een andere hybride of zelfs elektrische aandrijfunit. Hoe, of en wanneer? Daarover wil de fabrikant niets zeggen.

Lees verder onder de video

Tot 700 volt beschikbaar

Tot 700 volt is beschikbaar voor de elektrische vooras. Zoals gezegd tot 75 kw (110 pk) kan er op de bodem worden overgebracht. Het feit dat de aandrijflijn gesplitst is en deels elektrisch biedt sowieso vele nieuwe mogelijkheden. Daarvoor heeft Case IH/Steyr al doordachte marketingtermen bedacht, zoals:

  • E active hold: een elektrische actieve stilstand van de trekker op een helling.

  • E-Shuttling: een naar eigen inzicht instelbare (snel/langzaam) wisselen van voor- naar achteruitrijden en andersom. En dat bij een constant laag motortoerental.

  • E-Torque Vectoring: omdat je met verschillende krachten werkt per as, kun je ook het koppel en snelheid per as regelen. Zo kun je de neus van de trekker door de bocht trekken (E-Steering) en ook op de weg voor een stabieler slimmer rijgedrag zorgen, zoals bij het optrekken met een zware vracht bij een stoplicht.

  • E-Torque Filling: je kunt met rappe en sterke krachten zeer wisselende omstandigheden in het veld vereffenen zodat de chauffeur er minder van merkt en het werk sneller en constanter doorgaat.

  • E-Boost: heel snel extra vermogen beschikbaar stellen, zoals bij bergopwaarts rijden.

  • E-shift: dankzij de elektrische vooras werkt de mechanisch-hydraulische cvt van de achteras vlotter, sneller en efficiënter (hoger mechanisch bereik).

  • E-ecomode: de combinatie van een onafhankelijk aandrijving van de achteras en een elektrische vooras maakt dat de motor altijd op het gunstigste toerental kan werken. Afhankelijk van de werkzaamheden en de wens van de chauffeur zou minstens 15% brandstofbesparing mogelijk zijn.

  • E-braking: bij (langdurig) remmen of afdalen is energie op te slaan in zogenoemde powerhubs, zodat die meteen weer beschikbaar komt bij bergopwaarts rijden.

  • E-implement: bij een spanning van 700 Volt kun je tot een vermogen van 75 kW elektrische machines extern aandrijven. Zowel voor- als achterop de trekker zitten daarvoor krachtstroomstopcontacten (volgens AEF).

Lees verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

Naast de fronthef zit een stopcontact, gebouwd volgens de afgesproken AEF-normen. Daarmee kan een elektrische machine of gereedschap tot 75 kW worden aangedreven.

Naast de fronthef zit een stopcontact, gebouwd volgens de afgesproken AEF-normen. Daarmee kan een elektrische machine of gereedschap tot 75 kW worden aangedreven.

Hybride Steyr op Agritechnica 2023

Markus Putz, projectmanager van Steyr Hybrid, kan nog niet zeggen of en wanneer het hybride Steyr-concept klaar is voor de markt. Zeker is wel dat de hybride Steyr-trekker volop wordt doorgetest en op de Agritechnica komt te staan.

Auteur: Bas van Hattum

Ga met TREKKER mee naar Duitsland; bezoek de Krone-fabriek in Spelle en vakbeurs Agritechnica!

Links achterop de hybride Steyr-trekker staat nog een gigantische koeler. Deze zal op latere modellen worden weggewerkt onder de motorkap.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Fors meer elektrische verreikers op show van formaat Eima 2024

TREKKER bekijkt elektrische verreikers op Eima 2024. Deze Italiaanse show van formaat is een prima nummer 2 naast de Duitse Agritechnica.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.