Hybride Steyr-trekker een stap verder
Trekkerfabrikant Case IH/Steyr toonde woensdag 6 september een tweede versie van de hybride Steyr-trekker. In de kern is het een standaard cvt-trekker met een elektrisch aangedreven vooras.
Tijdens een persbijeenkomst in de Oostenrijkse fabriek van Case IH en Steyr woonde TREKKER een tweede test bij van de hybride Steyr-trekker, waarvan een eerste testversie op vakbeurs Agritechnica in november is te zien.
In het kort komt het erop neer dat de testtrekker de aandrijflijn heeft gesplitst. De achteras wordt traditioneel aangedreven door de dieselmotor met een standaard cvt, zoals we die kennen van Case IH en Steyr. De vooras daarentegen wordt elektrisch aangedreven.
De elektrische energie komt deels uit een aan-boordaggregaat en deels uit accu’s en zogenoemde powerhubs. Het feit dat de aandrijflijn is gesplitst én deels elektrisch is, schept mogelijkheden.
Lees verder onder de foto
Boost van 110 pk
De dieselmotor kan een vermogen leveren tot 180 pk. Met de elektrische component erbij loopt het motorvermogen op tot 260 pk. Dit vermogen kan constant of als boost vrijkomen bij het optrekken of bij het plotseling heuvelopwaarts rijden.
Onafhankelijke voorasvering
Het feit dat de vooras een kritische en sterke kracht kan overbrengen, maakt dat er is gekozen voor een zware onafhankelijke geveerde vooras. Deze lijkt sterk op die van de Fendt 900-serie of de vooras van de John Deere 8R.
Zoals het prototype er nu uitziet, liggen wat elektrische componenten in het verlengde onder de dieselmotor. Een extra koeler is geplaatst op het linker spatbord. Uiteindelijk zal deze ergens worden geïntegreerd onder de motorkap.
Lees verder onder de foto
Modulair concept
In de toekomst zal het concept stapsgewijs uitgebreid worden. De cvt-module voor de achteras kan zo ook vervangen worden voor een andere hybride of zelfs elektrische aandrijfunit. Hoe, of en wanneer? Daarover wil de fabrikant niets zeggen.
Lees verder onder de video
Tot 700 volt beschikbaar
Tot 700 volt is beschikbaar voor de elektrische vooras. Zoals gezegd tot 75 kw (110 pk) kan er op de bodem worden overgebracht. Het feit dat de aandrijflijn gesplitst is en deels elektrisch biedt sowieso vele nieuwe mogelijkheden. Daarvoor heeft Case IH/Steyr al doordachte marketingtermen bedacht, zoals:
-
E active hold: een elektrische actieve stilstand van de trekker op een helling.
-
E-Shuttling: een naar eigen inzicht instelbare (snel/langzaam) wisselen van voor- naar achteruitrijden en andersom. En dat bij een constant laag motortoerental.
-
E-Torque Vectoring: omdat je met verschillende krachten werkt per as, kun je ook het koppel en snelheid per as regelen. Zo kun je de neus van de trekker door de bocht trekken (E-Steering) en ook op de weg voor een stabieler slimmer rijgedrag zorgen, zoals bij het optrekken met een zware vracht bij een stoplicht.
-
E-Torque Filling: je kunt met rappe en sterke krachten zeer wisselende omstandigheden in het veld vereffenen zodat de chauffeur er minder van merkt en het werk sneller en constanter doorgaat.
-
E-Boost: heel snel extra vermogen beschikbaar stellen, zoals bij bergopwaarts rijden.
-
E-shift: dankzij de elektrische vooras werkt de mechanisch-hydraulische cvt van de achteras vlotter, sneller en efficiënter (hoger mechanisch bereik).
-
E-ecomode: de combinatie van een onafhankelijk aandrijving van de achteras en een elektrische vooras maakt dat de motor altijd op het gunstigste toerental kan werken. Afhankelijk van de werkzaamheden en de wens van de chauffeur zou minstens 15% brandstofbesparing mogelijk zijn.
-
E-braking: bij (langdurig) remmen of afdalen is energie op te slaan in zogenoemde powerhubs, zodat die meteen weer beschikbaar komt bij bergopwaarts rijden.
-
E-implement: bij een spanning van 700 Volt kun je tot een vermogen van 75 kW elektrische machines extern aandrijven. Zowel voor- als achterop de trekker zitten daarvoor krachtstroomstopcontacten (volgens AEF).
Lees verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel
Hybride Steyr op Agritechnica 2023
Markus Putz, projectmanager van Steyr Hybrid, kan nog niet zeggen of en wanneer het hybride Steyr-concept klaar is voor de markt. Zeker is wel dat de hybride Steyr-trekker volop wordt doorgetest en op de Agritechnica komt te staan.
Auteur: Bas van Hattum
Ga met TREKKER mee naar Duitsland; bezoek de Krone-fabriek in Spelle en vakbeurs Agritechnica!
Gerelateerde tags: Agritechnica 2023, Elektrisch, hybride, Steyr