fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer | Geplof van Vierzon-gloeikoptrekkers verveelt liefhebbers nooit

Veel ouder dan dit gaat het bij de Vierzon-gloeikoptrekkers niet worden: een H1-kathedraaltype (spitse neus) waar de trekkerproductie in 1934 mee begon. - Foto's: Martin Smits

Wat Lanz Bulldog is voor Duitsland, is Société Française Vierzon voor Frankrijk. Dit jaar hield de vriendenclub van de Vierzon-gloeikoptrekkers zijn dertigste jaarvergadering in de gelijknamige Franse stad Vierzon, de bakermat van het roemruchte bedrijf.

Evenals Lanz produceerde Société Française Vierzon jarenlang gloeikoptrekkers. Die trekkers produceren net als een Lanz een bijzonder geluid.

Lees verder onder de foto

De gloeikop-procedure van warm stoken en dan de motor starten staat garant voor veel belangstelling. Het geplof van de eencilinders verveelt nooit.

De gloeikop-procedure van warm stoken en dan de motor starten staat garant voor veel belangstelling. Het geplof van de eencilinders verveelt de liefhebbers van Vierzon-gloeikoptrekkers nooit (luister naar het geluid van een Vierzon-trekker in de video onderaan dit artikel.)

Zwaar gietijzer en eenvoudige basistechniek

Met het zware gietijzer en de eenvoudige basistechniek spreken Vierzon-gloeikoptrekkers nog steeds tot de verbeelding van veel liefhebbers. In juli 1993 leidde dat in Frankrijk tot de oprichting van de Amicale Société Française Vierzon. Op een evenemententerrein niet ver van de locatie van de fabriek waar de geschiedenis van de Société Française in 1848 begon, werden op 20 en 21 mei wel 100 Vierzons tentoongesteld en gedemonstreerd.

Lees verder onder de foto

Tot 1947 waren de Vierzons grijs met rode wielen, daarna groen met gele wielen. De vroege modellen hebben een iets spitse neus, de latere modellen een afgeronde.

Tot 1947 waren de Vierzons grijs met rode wielen, daarna groen met gele wielen. De vroege modellen hebben een iets spitse neus, de latere modellen een afgeronde.

Techniek Vierzon vergelijkbaar met Lanz Bulldog

​Technisch gezien is een Vierzon-gloeikoptrekker vergelijkbaar, of zelfs deels identiek aan een Lanz Bulldog. Net als Lanz borduurde de Franse fabriek lange tijd door op hetzelfde concept en kwamen er door de jaren heen meerdere modellen op de markt. Steeds is er wat opgewaardeerd en gemoderniseerd. Hoewel een volledige studie van alle varianten van Vierzon geen eenvoudige opgave is, bleef vergeleken met Lanz het aantal modellen een stuk overzichtelijker.

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

De geschiedenis van Vierzon begon met dorsmachines. De vrienden demonstreerden met een complete dorsgarnituur, inclusief elevator en paardenkoppers.

De geschiedenis van Vierzon begon met dorsmachines. De vrienden demonstreerden met een complete dorsgarnituur, inclusief elevator en paardenkoppers.

Bescheiden werktuigenfabrikant

Net als de Duitse evenknie heeft ook Vierzon een voorgeschiedenis als fabrikant van dorsmachines en stoommachines (locomobielen). Maar Vierzon was als werktuigenfabrikant een stuk bescheidener dan Lanz.

Het verloop van de geschiedenis van Société Française Vierzon is ook vergelijkbaar: door overname van een Amerikaanse trekkerfabrikant kwam aan de productie van de oorspronkelijke trekkers al vrij snel een eind. Met dat verschil dat de Lanz-fabriek in Mannheim vandaag de dag nog steeds de locatie is van een moderne trekkerfabriek; die van Vierzon eindigde als museum.

Auteur: Martin Smits

Vanaf 1940 maken de H-1 en H-2 plaats voor de trekkermodellen HV-1 en HV-2. Belangrijkste verschillen: een vijfversnellingsbak en de mogelijkheid te starten op benzine. Vandaar een bougie op de zijkant van de gloeikoptrekker.

Het oog wil ook wat. In 1950 moderniseert de styling: het groen wordt helder groen. De uitlaat is nog steeds een flinke pot, maar meer langgerekt.

In 1951 verschijnt de 60 pk zware 551 met 12,76 liter eencilinder semi-dieselmotor. Zijn opvolger van bouwjaar 1957-1958, type 552 (foto), heeft 5 pk meer en een modernere (polyester) grille. Daar zouden maar 83 stuks van zijn gemaakt, waarvan er 27 naar Egypte gingen.

In 1953 is de introductie van de kleinere, 22 pk sterke 201 (later 27 pk). Standaard voorzien van hydraulische hefinrichting en elektrische startmotor.

Om aan de vraag naar kleine trekkers te voldoen, biedt SFV vanaf 1955 de 12-14 pk sterke CGM 141 aan (tweecilinder Stihl, 765 cc). Geproduceerd door de Compagnie-Générale de Mecanique in Soissons.

In 1958 ziet type 203 het levenslicht. Naar keuze met viercilinder Peugeot-benzinemotor of, zoals deze, met een tweecilinder Normag-diesel.

De super 204 kwam in 1959 in groen-geel op de markt en is de laatste ‘echte Vierzon’. Vanaf 1960 verschenen de Case-kleuren, ‘Desert Sunset’. Rechts ervan een type 303 van 1959: 30 pk tweecilinder semi-diesel (SFV) met gloeibougies. Door technische problemen slechts één jaar geproduceerd.

Na de jaarvergadering gaan het bestuur en de aanwezige leden van Société Française Vierzon op de foto. Naar verluidt heeft de vereniging zo’n 350 leden. De meerderheid in Frankrijk, maar ook andere landen, vooral België en Nederland.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fordjes kijken in Maldegem

In het Belgische Maldegem waren in het laatste weekend van augustus zo’n 240 Ford-trekkers te bewonderen.
Afbeelding artikel

Trekkerverzamelaar Meiny Bakker: ‘Eenvoud constructie is kenmerkend voor John Deere D’

Meiny Bakker voegde tien jaar geleden de vierde letter uit het alfabet toe aan zijn John Deere-verzameling: type D.
Afbeelding artikel

Stem op Ursus, Shibaura, Hürlimann of Fiat

Jij bepaalt welke trekkertest in de mei-uitgave van Trekker wordt gepubliceerd. Stem op jouw favoriet!