fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Vlinderlicht maaien met zelfrijder ARB-Tec Cutaro SR 1100

De werkbreedte van de zelfrijdende vlindermaaier ARB-Tec Cutaro SR 1100 is in totaal maximaal 11 meter. De overlap tussen de maaiers is traploos verstelbaar van 0 tot 20 centimeter. De lichte kleurstelling oogt lekker vlot en modern. - Foto's: Jacco van Erkelens

Met klingelende koebellen op de achtergrond in het glooiende Zwitserse landschap maakt TREKKER een proefrit met het nieuwste product van de Zwitserse machinefabrikant ARB-Tec: de Cutaro SR 1100. Een zelfrijdende maaier met een werkbreedte van 11 meter, 350 pk onder de motorkap en een gewicht van 8,5 ton.

ARB-Tec presenteerde eind november 2022 zijn nieuwe zelfrijdende vlindermaaier Cutaro SR 1100. Deze zelfrijder heeft een werkbreedte van 11 meter, 350 pk onder de motorkap en weegt 8,5 ton. De machine komt in juni naar Nederland voor een demonstratie op Grasdag 2023.

De zelfrijder doet qua constructie en een beetje fantasie enigszins denken aan de Ploeger-zelfrijdende bandhark. Echter, we praten hier over een compleet andere machine van een voor ons nieuw merk. De overwegend witte maaier raast met een aanzienlijke snelheid door het hoge Italiaanse gras.

Vanuit cabine veel zicht op je werk

We rijden een rondje met de Cutaro SR 1100. De maaiers zijn een beetje geheven, wat instappen met een koelbox wat lastig maakt. Je hebt wel een paar handen nodig om over de oranje draagarm in te stappen. Liggen ze plat op de grond of in transportstand, dan is dit een stuk makkelijker.

Eenmaal in de stille cabine zit je in een ruime Claas-cockpit met veel overzicht. De maaiers zijn voor de vooras gepositioneerd en zijn daarmee goed te overzien. Op de armleuning zit geen Claas-joystick: ARB-Tec ontwikkelde zelf een multifunctionele rijhendel met enkel de belangrijkste functies onder de vingertoppen. De bediening went snel. Met een tikje tegen een rollertje op de joystick zakken de drie maaiers van in totaal 11 meter breed.

Lees verder onder de foto

De cabine is van Claas. De armleuning heeft ook nog wat weg van het oorspronkelijke design. Wel is hij op de schop gegaan voor de bediening van de maaiers. De machinebouwers ontwierpen een eigen rijhendel en ook een eigen monitor waarop alle belangrijke zaken te volgen zijn. Let ook op het zicht op de zijmaaier, die tijdens het werk mooi in beeld is.

De cabine is van Claas. De armleuning heeft ook nog wat weg van het oorspronkelijke design. Wel is hij op de schop gegaan voor de bediening van de maaiers. De machinebouwers ontwierpen een eigen rijhendel en ook een eigen monitor waarop alle belangrijke zaken te volgen zijn. Let ook op het zicht op de zijmaaier, die tijdens het werk mooi in beeld is.

We duwen de joystick naar voren en machine begint gretig in het gras. Ook tijdens het maaien kun je goed de maaiers in de gaten houden en heb je veel overzicht. Kom je vervolgens op het einde van het perceel, dan kun je met hetzelfde rollertje de maaiers op laten tillen. Er zit een weerstandje in het scrollwieltje. Draai je tot deze weerstand, dan tilt alleen de frontmaaier op. Tik je hem er doorheen, dan tillen ook de twee buitenste maaiers automatisch op. Tikken is voldoende, vasthouden hoeft niet. Wil je apart de zijmaaiers bedienen of extra hoog tillen om over de heiningpalen te zwaaien, dan kun je de daarvoor bestemde scrollwieltjes links en rechts van de voorgenoemde gebruiken om de zijmaaiers individueel te tillen.

Lees verder onder de video

Hydraulisch aangedreven maaibalken en kneuzers

Onder de oranje draagarmen hangen drie maaiers met Claas-DNA. ARB-Tec koopt de maaibalken en de kneuzers in bij Claas en bouwt daar zelf een maaier van. Het toerental van de maaibalken en kneuzers is individueel te regelen. Elke maaier is uitgerust met twee hydromotoren: één voor de maaibalk en één voor de kneuzers. Binnen in de cabine is de draaisnelheid van beide apart te regelen met twee draaiknoppen. ARB-Tec werkt nog aan een functie die de maaischijven en kneuzers automatisch harder kan laten draaien wanneer je harder gaat rijden.

Lees verder onder de foto

Ook hier zijn Claas-componenten te vinden: de maaibalk en kneuzers. ARB-Tec construeerde er zelf hydraulisch aangedreven maaiers van.

Ook hier zijn Claas-componenten te vinden: de maaibalk en kneuzers. ARB-Tec construeerde er zelf hydraulisch aangedreven maaiers van.

De hydraulische aandrijving van de kneuzers biedt de mogelijkheid om de kneusintensiteit te verstellen en zelfs (bijna) uit te zetten: door de kneuzers de andere kant op te laten draaien, worden het gewas en ook mogelijke insecten die meegaan gespaard.

Nog een functie die de machinebouwers onder de maaiers hebben gemaakt, is een hydraulisch bediend zwadbord voor maaien langs de (sloot)kant. Dit zwadbord zit vlak achter de kneuzer, aan de zijkant van de maaier. Door deze naar de machine te laten wijzen, kun je 1,5 meter gras naar binnen gooien. Ideaal als er niet al te veel langs de slootkant staat. Afvoerbandjes/vijzels zijn helaas geen optie op de Cutaro.

Lees verder onder de foto

Aan de buitenkant van de zijmaaiers zit een hydraulisch bediende geleideplaat. Schuif je deze naar binnen, dan legt-ie 1,5 meter gras vanaf de kant naar binnen.

Aan de buitenkant van de zijmaaiers zit een hydraulisch bediende geleideplaat. Schuif je deze naar binnen, dan legt-ie 1,5 meter gras vanaf de kant naar binnen.

Compact opgebouwd

De compacte bouw van de ARB-Tec Cutaro SR 1100 is ook goed te zien als de motorkap omhoog gaat. Die scharniert achter de cabine en gaat met een schakelaar achterop de zelfrijder elektrisch open. De basis van de machine is een licht ogend chassis. Die wordt zelf, in samenwerking met derden geconstrueerd, gelast en gespoten.

Op het lichte frame staat een 7,7 liter Mercedes MTU-dieselmotor van 350 pk. Die regelt zelf het toerental: wordt er meer gevraagd vanwege een zwaar gewas of hogere rijsnelheid, dan stijgt het motortoerental. Aan boord is een 380 liter dieseltank en 45 liter Adblue. Voor de voeding van de maar liefst negen Bosch Rexroth-oliepompen is 45 liter hydrauliekolie aan boord. Een filtersysteem zorgt dat de luchtbellen uit het systeem worden gefilterd vóór het in het oliereservoir komt. Zo is het mogelijk een relatief kleine hydrauliektank te gebruiken: er is immers geen wachttijd voor de olie nodig om de luchtbellen te laten opstijgen. De koeling gebeurt met een grote koeler achter de motor, met een hydraulisch aangedreven koelvin. Die kan andersom draaien om de grille schoon te blazen.

Lees verder onder de foto

Onder de grote witte motorkap is een 7,7 liter Mercedes-motor te vinden. De 350 pk sterke motor drijft negen oliepompen aan voor de bediening van de functies.

Onder de grote witte motorkap is een 7,7 liter Mercedes-motor te vinden. De 350 pk sterke motor drijft negen oliepompen aan voor de bediening van de functies.

8,5 ton eigengewicht

De eerder genoemde lichte constructie komt tot uiting in het totaalgewicht: de Cutaro weegt 8,5 ton. Na het uitklappen van de maaiers rust er één ton op de achteras en de rest op de vooras. Tijdens het maaien rust er zo’n 150 tot 200 kilo per maaier op de grond, en gaat er dus zo’n 600 kilo van de vooras af. ARB-Tec plaatst 710 millimeter brede banden die op 0,8 bar kunnen tijdens het maaien.

De insporing valt gevoelsmatig mee op het natte perceel dat TREKKER maait. Zeker als je bedenkt dat het meeste gewicht op de voorwielen rust. De Cutaro is alléén op de voorwielen aangedreven via hydromotoren. Op de achteras is een sensor geplaatst die de stuurhoek meet. Gaat die boven de 20 graden, dan drijft de hydromotor het voorwiel dat de buitenbocht maakt aan om makkelijker door de bocht te komen. Ook zit er een hellingsensor in de machine. Die is met name bedoeld voor heuvelachtige gebieden als in Zwitserland. De hellingsensor meet de hoek van de machine en zorgt ervoor dat het voorwiel dat onderop zit meer aandrijfkracht krijgt.

Lees verder onder de foto

TREKKER maakt een proefrit met het nieuwste product van de Zwitserse machinefabrikant ARB-Tec: de Cutaro SR 1100. Behalve de maaibalken, kneuzers en cabine bouwt ARB-Tec de machine zelf, met enkele samenwerkende lokale toeleveranciers. - Foto's: Jacco van Erkelens

Behalve de maaibalken, kneuzers en cabine bouwt ARB-Tec de Cutaro SR 1100 zelf, met enkele samenwerkende lokale toeleveranciers. 

ARB-Tec Cutaro SR 1100 in juni op Grasdag 2023

Vanwege publiciteit die de drie eerder gebouwde machines genereerden via sociale media, kregen de mannen van ARB-Tec vaker de vraag naar een dergelijke zelfrijder. Om die reden ontwierp het bedrijf een nieuwe versie die consistent kan worden gebouwd. Dat betekent een machine met nieuwe en gangbare onderdelen, die voldoet aan alle Europese eisen.

Inmiddels zijn er twee Cutaro SR 1100’s gebouwd, die we beide in actie zagen. Dit jaar gaat het bedrijf eerst ervaring opdoen en eventuele technische updates doorvoeren. Naar verwachting en afhankelijk van hoe de markt reageert op het concept volgen er in 2024 meer machines. De prijs is nog niet bekend, maar naar verwachting ligt deze rond € 490.000 bruto.

Kamps de Wild demonstreert de ARB-Tec Cutaro SR 1100 zelfrijder die wij hebben geprobeerd, op de Grasdag op 22 en 23 juni in Grashoek (L.).

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Overlaad-uitkuilfrees van Peecon schittert op Eurotier   

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilt meningen op de Eurotier.
Afbeelding artikel

Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Peecon start de productie van de Biga Volt Comeback-voermengwagens op. Volgens de fabrikant is de markt rijp voor elektrische voermengwagens.
Afbeelding artikel

Peeters Group levert meer modellen Peecon Biga Topliner-voermengwagens

Peeters Group, fabrikant van Peecon, Tulip en Pitbull, breidt zijn aanbod Peecon Biga Topliner-voermengwagens uit met drie modellen.