Maai-zuigwagen Trilo Bison C30W graast vliegveld kort
Meer capaciteit, in één werkgang maaien en verzamelen en onder alle omstandigheden kunnen werken. Dat is het doel van maai-zuigwagen Bison C30W van machinefabrikant Trilo in Amersoort (U.). Een impressie.
Strak, capaciteitsgericht en voorzien van praktische snufjes, zo kun je de Bison C30W het beste omschrijven. De maai-zuigmachine van Trilo is ontworpen en gefabriceerd in de fabriek van Trilo in Amersfoort.
De Bison is hoofdzakelijk bedoeld voor het maaien en verzamelen van grote (ruwe) terreinen, zoals luchthavens. Daarnaast is de maai-zuigwagen geschikt voor het maaien van graszodenvelden, want de Bison kan tot maar liefst 30 millimeter kort maaien.
Trilo bouwt de Bison in twee varianten: de C30W met een inhoud van 30 kuub en de C40W van 40 kuub. Het enige verschil is de laadruimte, verder zijn beide typen identiek.
De vermogensbehoefte is afhankelijk van de dichtheid en het volume van het gewas. Bij het maaien van graszoden is 160 pk ruim voldoende. Om ruw terrein te kunnen maaien is 200 tot 300 pk nodig om de capaciteit van de Bison te benutten.
6,90 meter maaien en zuigen
Links en rechts zijn twee hydraulisch opklapbare klepelbakken gemonteerd. Trilo noemt deze ook wel wings. Beide wings hebben een werkbreedte van 2,40 meter. De klepel-as is voorzien van eigen Trilo-klepels. Volgens de specialisten van Trilo geven deze klepels het beste resultaat bij de verschillende maaihoogtes.
Achter de klepel-as zit een vijzel die het gemaaide gewas richting de middelste klepelbak transporteert. Deze middelste bak zuigt het gewas vervolgens op. Standaard heeft de middelste klepelbak een werkbreedte van 2,10 meter, optioneel is een 2,50 meter brede bak. Een bredere klepelbak maakt het mogelijk strakker te kunnen sturen zonder strepen te laten staan.
Lees verder onder de foto
Maaihoogte zonder gereedschap verstelbaar
De maaihoogte van de drie klepelbakken is eenvoudig te verstellen, zonder gereedschap. De stalen looprollen zijn intern gelagerd en hydraulisch in hoogte verstelbaar. Kunststof vulplaatjes begrenzen of vergroten de uitslag van de cilinder. De hefcilinder, die gekoppeld is aan een drukaccumulator, zorgt in combinatie met een gelenkoog (kogelgewricht) voor een stabiele bodemgeleiding. Met zelfs de mogelijkheid tot volledige drukontlasting, instelbaar via het display in de trekker.
De Bison C30W is voorzien van een ingebouwde capaciteitsmeter. Deze wordt weergegeven op het display en berekent aan de hand van het vacuüm op de inlaat hoe de machine wordt belast.
Stof is verleden tijd
De opvangbak is voorzien van een dubbele bodemketting. Een radarsysteem meet de vulling van de bak. Tijdens het laden is de blower krachtig genoeg om de wagen volledig te vullen zonder de bodemketting te bedienen, zoals bij een opraapwagen.
Je zou verwachten dat de krachtige blower een gigantische stofwolk achter de wagen produceert, iets wat op een vliegveld absoluut niet is toegestaan. Trilo leverde op zijn kleinere zuigwagens een systeem met een dubbel dak, dat de stoffige lucht naar beneden afbuigt. Dat zit nu ook op de C30W en C40W.
Machinebouwer Trilo heeft de Bison daarnaast voorzien van een dubbele achterklep met een rvs sproeiboom met nozzles. De nozzles zorgen voor een fijne nevel in het uitlaatkanaal, waar het stof zich aan het vocht hecht. Het stof valt hierdoor meteen op de grond.
Onder de polyester frontkap zit een 500 liter grote rvs watertank, voldoende voor acht uur maaien. Het tankniveau wordt weergegeven op het display. Je vult de tank eenvoudig door twee kranen te openen. Een van die kranen zorgt dat de druk van de tank afgaat en dient als overstort. De andere kraan, waaraan de vulleiding wordt aangesloten, heeft een Geka-koppeling.
Zodra de tanks gevuld zijn en beide kranen gesloten, loopt de druk in het systeem op naar de vooringestelde druk. Problemen met pompjes zijn er niet, omdat het systeem op perslucht werkt.
Lees verder onder de foto
Luchtdrukwisselsysteem optioneel
Standaard liggen onder de Bison Nokian 710/50 R26,5-banden. Optie is een luchtdrukwisselsysteem; de aanvoer van de perslucht gaat via een interne boring in de assen. In het chassis zijn vier extra luchtketels met een inhoud van 60 liter gebouwd om de banden snel op te kunnen pompen. Het klinkt misschien wat overdreven, maar niet alle gebieden zijn droog en goed begaanbaar voor een machine die leeg al bijna 12 ton weegt.
De aftakas van de trekker drijft de klepelbakken en de blower aan. Alle andere functies, ook de bodemketting, worden hydraulisch aangedreven door loadsensingventielen. De steunpoot zit apart op twee DW-ventielen.
Eenvoudige bediening
Display en joystick voor de bediening van de Trilo zijn van Danfoss, de scrollknop komt van Blink Marine. Deze scrollknop werkt prettig om instellingen te veranderen tijdens het werk.
Trilo koos bewust niet voor Isobus. Het Isobus-systeem is duur en zit niet standaard op de basic trekkers waar Trilo in zijn werkgebied soms tegenaan loopt.
Het display is strak en eenvoudig ingericht. De chauffeur kan kiezen uit drie verschillende menu’s: transport, veld of lossen. Met de joystick bedien je de vooraf ingestelde functies. Optioneel is de Bison uit te rusten met Telematics, uitgevoerd met een gsm-module waarmee de machine op afstand uitgelezen, geüpdatet en afgesteld kan worden.
Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Leverbaar vanaf € 160.000
De Trilo Bison C30W is leverbaar vanaf € 160.000. Maar dan heb je ook een capaciteitsmachine die in staat is om onder de meest barre omstandigheden ruwe terreinen in één werkgang te maaien en het gewas te verzamelen.
Auteur: Robin Looman
Gerelateerde tags: Bermmaaiers, Cultuurtechniek