fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo werkt motorpompunit Schouten Gigant G400-15

Strak en doordacht, zo oogt de Schouten Gigant G400-15 motorpompunit. Het chassis van de Gigant zit vol slimme en simpele oplossingen. - Foto: Schouten Machines

Begin vorig jaar introduceerde Schouten Machines in Uddel (Gld.) zijn motorpompunit Gigant G400-15. Deze is voorzien van een 13 liter Scania-dieselmotor van 400 pk, Fase V. Een ‘maar liefst’ acht-riems powerband drijft de mestpomp aan. Het chassis van de Gigant zit vol slimme en simpele oplossingen. Een impressie.

Strak en doordacht, zo oogt de motorpompunit Schouten Gigant G400-15. Het frame is in het Gelderse Uddel ontworpen én gefabriceerd.

Gunstig brandstofverbruik

De aandrijving van de complete pompunit Gigant G400-15 komt van een 13 liter Scania-motor die 400 pk levert en voldoet aan de emissie-eisen Fase V. Volgens de fabrikant kenmerkt deze motor zich door het hoge koppel en vermogen bij een laag toerental. Het maximumvermogen is al beschikbaar vanaf 1.200 toeren per minuut, wat resulteert in een gunstig brandstofverbruik.

De Scania-krachtbron is voor in de pompunit geplaatst in lijn met de rijrichting. Aan de motor is een grote poelie gemonteerd. Deze drijft de aandrijfas permanent aan. Aan deze as zitten diverse componenten gemonteerd; de hydrauliekpomp wordt altijd aangedreven zodat je diverse functies kunt bedienen. Een grote schroefcompressor met een capaciteit van 25 kuub per minuut wordt alleen aangedreven als je deze inschakelt. Hetzelfde geldt voor de mestpomp, een Cornell 4NHTB of een Doda AFI45-centrifugaalpomp.

Tekst gaat verder onder de foto

Aandrijven en inschakelen is vergelijkbaar met een veldhakselaar. Een hydraulische cilinder fungeert als spanner van de powerband. Dit zorgt voor het soepel inschakelen van de Gigant G400-15-mestpomp. - Foto: Robin Looman

Aandrijven en inschakelen is vergelijkbaar met een veldhakselaar. Een hydraulische cilinder fungeert als spanner van de powerband. Dit zorgt voor het soepel inschakelen van de Gigant G400-15-mestpomp. – Foto: Robin Looman

Aandrijving via schakelbare powerband

Een schakelbare powerband drijft de Gigant G400-15 aan. Het aandrijfprincipe en de inschakeling zijn vergelijkbaar met die van een veldhakselaar: een hydraulische cilinder fungeert als spanner en zorgt voor een soepel inschakelen van de pomp. Deze zit links onder de Gigant gemonteerd en is goed toegankelijk voor onderhoud. Bijkomend voordeel is dat de buffercontainer boven het niveau van de pomp zit. Hierdoor krijgt de pomp altijd mest en ontstaan er geen luchtbellen in het systeem. Voor het vullen van deze buffercontainer gebruikt Schouten een andere pomp, hierover later meer.

Volgens de fabrikant minimaliseert de powerbandaandrijving het vermogensverlies, en biedt deze een hoge flexibiliteit in de keuze van pompen met bijbehorend toerental. De engineers van Schouten programmeerden een rekentool in de software die het aantal verpompte kuubs mest per verbruikte liter dieselolie weergeeft op het display.

Lees ook: Zelf bemesten kan, mits je tijd hebt

Buffercontainer en vulpomp

De Gigant G400-15 heeft twee hydraulieksystemen: een lagedruksysteem bedient diverse kleppen en functies, en een gesloten hogedruksysteem drijft een 8.600 l/min Vogelsang-verdringerpomp aan. Deze pompt de mest uit de kelder, vrachtwagen of mestcontainer in de 15-kuubs buffercontainer van de Gigant. Optioneel kan de buffercontainer worden opgedeeld in twee compartimenten waarvan 6 kuub schoonwater en 9 kuub mest.

De aanzuigpunten voor de Vogelsang-vulpomp zitten zowel links als rechts achter de pompunit. Een vrachtwagenchauffeur kan ze bedienen om de vrachtwagen leeg te pompen.

Slim van fabrikant Schouten is de ingebouwde niveaumeter. Die zorgt er ook voor dat een chauffeur de container nooit kan laten overstromen. Optioneel kun je deze niveaumeter ook nog aan een mestcontainer koppelen, waardoor de sleepslangmachinist altijd weet hoeveel mest er voorradig is.

Tekst gaat verder onder de foto

Zowel links- als rechtsachter zit een dubbele zuigmogelijkheid voor de Vogelsang-verdringerpomp. Deze pomp vult de buffercontainer van de Schouten Gigant. Vrachtwagenchauffeurs kunnen de pomp tijdens het lossen ook bedienen ter hoogte van het zuigpunt. - Foto: Schouten machines

Zowel links- als rechtsachter zit een dubbele zuigmogelijkheid voor de Vogelsang-verdringerpomp. Deze pomp vult de buffercontainer van de Schouten Gigant. Vrachtwagenchauffeurs kunnen de pomp tijdens het lossen ook bedienen ter hoogte van het zuigpunt. – Foto: Schouten machines

Naast de mogelijkheid om water toe te voegen biedt Schouten met de Gigant ook de mogelijkheid om mineralenconcentraat of kunstmest bij te mengen. Een verdringerpomp pompt deze vloeistof vanuit een externe tank of container en voegt aan de hand van een flowmeter de ingestelde hoeveelheid concentraat toe aan de mest. Aansluitingspunten voor de toevoeging van water en concentraat zitten links en rechts van de machine.

Tekst gaat verder onder de foto

Mineralenconcentraat of kunstmest kun je aan de mest toevoegen met een verdringerpomp, vanuit bijvoorbeeld een IBC-tank. Een flowmeter past de ingestelde hoeveelheid concentraat af. - Foto: Robin Looman

Mineralenconcentraat of kunstmest kun je aan de mest toevoegen met een verdringerpomp, vanuit bijvoorbeeld een IBC-tank. Een flowmeter past de ingestelde hoeveelheid concentraat af. – Foto: Robin Looman

Bediening op scherm en op afstand

De motorpompunit Gigant G400-15 kun je zowel op het scherm van de Gigant bedienen als op afstand in de sleepslangtrekker. De indeling van de touchscreens is identiek. Het rangeren van de Gigant is niet mogelijk vanaf het ‘losse’ touchscreen in de trekker. Voor het rangeren biedt de fabrikant een afstandsbediening aan.

Op zowel de machine als op het losse touchscreen is alle informatie te zien wat betreft de druk, flow, containerniveau, brandstofgebruik en capaciteit. Daarnaast zijn diverse motortoerentalgeheugens te programmeren. Denk hierbij aan het draaien op de kopakker. Het motortoerental zakt dan en de mest wordt rondgepompt door een kleinere diameter slang, waardoor de sleepslang op druk blijft en de motor efficiënt omspringt met brandstof.

Voor het rangeren biedt de fabrikant een afstandsbediening aan. De voorste as is hydraulisch aangedreven via geïntegreerde rijmotoren. Tijdens transport worden deze vrijgeschakeld. Naast het manoeuvreren op het terrein kun je ook de stempels en een optionele slanghaspel bedienen. Stempels zijn nodig om met name de banden te ontlasten bij een gevulde buffercontainer.

Tekst gaat verder onder de foto

Om de motorpompunit te manoeuvreren biedt de fabrikant een afstandsbediening aan. De voorste as is hydraulisch aangedreven via geïntegreerde rijmotoren, tijdens transport worden deze vrijgeschakeld. - Foto: Robin Looman

Om de motorpompunit te manoeuvreren biedt de fabrikant een afstandsbediening aan. De voorste as is hydraulisch aangedreven via geïntegreerde rijmotoren, tijdens transport worden deze vrijgeschakeld. – Foto: Robin Looman

De Gigant G400-15 heeft een leeggewicht van 15,5 ton en komt in combinatie met een fronthaspel, trekker en achterhaspel uit op een totale lengte van net geen 18,75 meter. Hiermee voldoet de combinatie aan de wet.

Auteur: Robin Looman

Ben je op zoek naar een gebruikte mestpomp? Kijk op Traktorpool.nl

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Slootsmid start nu ook met verkoop van tandemas-mesttanks

Slootsmid introduceerde in 2022 zijn eenassige Solid-mesttanks. De machinebouwer zet nu twee-assige mesttanks onder de naam Sigma in de markt.
Afbeelding artikel

Lemken bouwt Solitair F-fronttank met 2.400 liter inhoud

De Duitse machinefabrikant Lemken bouwt een nieuwe Solitair F-fronttank met een inhoud van 2.400 liter. Deze fronttank is geschikt voor zowel...
Afbeelding artikel

Vervaet lanceert speciale editie Hydro Trike op ATH

De Zeeuwse machinefabrikant Vervaet toont binnenkort op vakbeurs ATH 2024 een speciale editie van de zelfrijdende bemester Hydro Trike.