Litouwse Auga bouwt nulserie methaan-elektrische trekker
Auga Group uit Litouwen toonde in 2021 al een 400 pk sterke hybride trekker en presenteert nu een eerste nulserie methaan-elektrische trekker. De trekker tankt biomethaan en zet dit om in elektriciteit.
Het Litouwse Auga Group, een landbouwbedrijf met 39.000 hectare akkerbouw, 3.400 melkkoeien en een champignonkwekerij, gaat dit jaar een nulserie zelf gebouwde hybride trekkers testen op het landbouwbedrijf. De zogenoemde Auga M1-trekker rijdt op biomethaan met een verbrandingsmotor en zet dit om in elektriciteit voor elektrische wielmotoren. Daarnaast is de methaan-elektrische trekker voorzien van accu’s die, als niet het volledige motorvermogen nodig is, het teveel aan elektrische energie opslaan.
De Auga M1 zou 12 uur lang kunnen werken op één tankbeurt. Volgens Auga Group stoot de methaan-elektrische trekker op jaarbasis 100 ton CO2 minder uit dan een dieselvariant.
Merkkleur antracietbruin
De nulserie bestaat uit drie trekkers die alle drie zijn voorzien van andere componenten. De trekker die dit jaar tijdens praktijktests het beste slaagt, gaat uiteindelijk in serieproductie.
Ook is het uiterlijk van de trekkers aangepast ten opzichte van het eerste prototype; volgens de bouwers zal dit de basis zijn voor de verdere productie. De antracietbruine kleur wordt de merkkleur. Dit is een verwijzing naar vruchtbare grond. De trekker is ontworpen en wordt geassembleerd in Litouwen.
Verwisselbare gaspatronen
Auga Group zegt een oplossing te hebben gevonden voor de tankinfrastructuur door vervangende gaspatronen te ontwikkelen. Die gaspatronen worden niet gevuld op een landbouwbedrijf, maar bij een biogasinstallatie en vervolgens getransporteerd als verwisselbaar patroon.
Lees verder onder de foto
Ook methaan-elektrische trekker bouwen voor anderen
Auga Group laat weten meer dan €3 miljoen te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van de trekker. Het doel is om de Auga M1 uiteindelijk te verkopen aan andere bedrijven en in het buitenland. Daarnaast zouden de bedrijfskosten van de Auga M1 gelijk moeten zijn aan die van een dieselvariant.
Auteur: Bob Karsten
Zie onderstaande video van Lrytas.It met meer detailbeelden van de Auga M1-trekker.