Fendt test prototypes waterstoftrekkers
Fendt test net over de Duitse grens prototypes waterstoftrekkers. Het zou gaan om vier prototypes, die momenteel op testboerderijen worden getest.
De Duitse machinefabrikant Fendt is waterstoftrekkers aan het testen. Volgens het Duitse vakblad Land und Forst wordt een prototype in de praktijk getest. Het doel van de test is om praktijkervaring op te doen met het gebruik van brandstofcellen in trekkers, en met de tankinfrastructuur.
De Fendt-waterstoftrekkers zijn gestationeerd op de Green H2 Hub in Haren in Emsland. Ze zijn onderdeel van het zogenoemde H2 Agrar-project.
Vier prototypes waterstoftrekkers
Binnen het project H2Agrar onderzoeken verschillende partners hoe waterstof voor agrarisch gebruik eruit kan zien. De rol van Fendt, of moederbedrijf Agco, is het leveren van een trekker die rijdt op waterstof. De fabrikant deelt nog geen gedetailleerde informatie of beelden van het project.
Volgens het Duitse vakblad Agrar Heute heeft Fendt op een bijeenkomst die in teken stond van duurzaamheid, aangekondigd dat het vier prototypes waterstoftrekkers heeft gebouwd. Die trekkers werden in december in gebruik genomen en zijn ingezet op twee testboerderijen in de Duitse deelstaat Nedersaksen in de regio Haren.
Praktijkervaring opdoen met waterstoftrekkers
Op het congres ‘Brandstoffen van de toekomst’ op de internationale vakbeurs Grüne Woche in Berlijn, wilde Agco nog niets kwijt over de tijd die nodig is om de waterstoftrekkers klaar te maken voor serieproductie. Nu de testfase is gestart, komt de daadwerkelijke lancering van een Fendt-waterstoftrekker echter dichterbij. “Ervaring opdoen is nu het belangrijkste”, meldt Leo von Stillfried, productmanager bij Agco.
Vijf waterstoftanks op Fendt 700 Vario
Het prototype is gebaseerd op een Fendt 700 Vario. Er zou een brandstofcel in liggen met een capaciteit van 100 kW en het systeem zou werken met 700 volt gelijkstroom. Er liggen vijf waterstoftanks op de trekker. Deze hebben elk 4,2 kg inhoud met daarin tot 700 bar samengeperste waterstof. De accu heeft een capaciteit van 25 kWh.
Het prototype heeft een Vario-transmissie. In plaats dat die wordt aangedreven door een dieselmotor, ligt er een elektromotor in met 100 kW/136 pk nominaal vermogen.
Batterijen zitten aan limiet
Batterijen hebben volgens productmanager Von Stillfried hun limiet bereikt. Theoretisch zou een batterij met een gewicht van 15 ton nodig zijn om een grote trekker ongeveer 12 uur te laten werken. Bovendien neemt zo’n batterij heel veel ruimte in beslag. Dat is weer nadelig voor het zicht dat een trekkerchauffeur nodig heeft om veilig te kunnen werken.
Auteur: Annelies Bakker
Lees ook: Manitou werkt aan verreiker op waterstof
Gerelateerde tags: Elektrisch, Tractors, Trekkers, Waterstof