fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Caroline Bekkering (Fedecom): ‘Maak mechanisatiebranche aantrekkelijk’

Caroline Bekkering (53) is sinds 1 januari 2023 de nieuwe directeur van branchevereniging Fedecom. - Foto: Fedecom

In de loopbaan van Caroline Bekkering, de nieuwe directeur van branchevereniging Fedecom, staat techniek centraal. Welke zaken gaat zij vanaf januari als directeur van Fedecom oppakken?​

Bij haar vorige werkgever Bovag was Caroline Bekkering verantwoordelijk voor alles dat met werkgeverszaken te maken had. De herwaardering van vakkrachten gaat haar aan het hart.

Er is een groot tekort aan technisch personeel. Wat gaat u daar aan doen?

“Dat speelt niet alleen bij leden van Fedecom, maar ook in andere branches. De instroom van studenten bij de opleidingen is best goed. Met TIM (Tech in Motion) is daar een aanzet gedaan. Dat is mooi. Maar als je dieper inzoomt op de cijfers, zie je dat het gevaar zit bij de uitstroom. Dat heeft vaak te maken met de bedrijfscultuur, de stijl van leidinggeven bijvoorbeeld. Op de basisschool leren jonge mensen zelfstandig te werken. Dat gaat hun hele schoolloopbaan door. Vervolgens komen ze binnen bij een bedrijf en wordt ze bij wijze van spreken een bezem in de handen geduwd. Zo van: ‘Ik heb dat 40 jaar geleden zo geleerd, zo doe jij het ook de komende zes maanden.’ Dat gaat niet werken.

Geef nieuwe medewerkers meer vrijheid en een duidelijk toekomstbeeld. Maak bespreekbaar dat parttime werken ook tot de mogelijkheden behoort. De wereld is nu eenmaal veranderd. Stel jezelf de vraag: hoe maak ik het aantrekkelijk om binnen mijn bedrijf te werken? Hoe kunnen we onze mensen helpen om zichzelf te ontwikkelen.”

Wat gaat u doen rond het actuele thema duurzaamheid?

“Als branchevereniging wil Fedecom eraan bijdragen dat onze leden de beste kansen hebben op een gezond verdienmodel. Dat is per definitie ook een duurzaam verdienmodel. Met steeds schonere aandrijfsystemen op hernieuwbare brandstoffen, waterstof en elektriciteit op weg naar zero emissie. Of je het nu leuk vindt of niet.

Fedecom zal haar leden helpen met bewustwording, studies delen et cetera. De organisatie zal zich sterk blijven maken voor een beter begrip van de overheid en politiek voor het belang van ondernemers in Nederland en het verbeteren van het ondernemersklimaat.”

Focus op innovatie is nodig. Hoe gaat u dat stimuleren?

“Ik denk dat er te weinig aandacht is voor innovatie en voor het toepassen van nieuwe technieken als oplossing voor de maatschappelijke opgaven. Fedecom moet daarin meer zichtbaar worden en aan tafel zitten om te duiden. Inzet is dan ook ondersteunende wet- en regelgeving en een stimulerend fiscaal arrangement. Want onze leden willen wel, maar weten soms niet hoe.”

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Forse uitbreiding productieruimte Dewulf in Winsum

Dewulf breidt de productieruimte in Winsum (Fr.) fors uit. De bouw van een nieuwe productiehal ter grootte van 6.000 m2 start...
Afbeelding artikel

Amazone neemt Braziliaanse strooierfabrikant MP Agro over

De Duitse werktuigenfabrikant Amazone neemt MP Agro over. Deze Braziliaanse fabrikant produceert voornamelijk kunstmeststrooiers.
Afbeelding artikel

Gerrit Marx wordt nieuwe CEO van CNH Industrial

Gerrit Marx wordt per 1 juli dit jaar CEO bij CNH Industrial, het moederbedrijf van trekkermerken New Holland, Case IH en...
Beheer
WP Admin