Met compacte BCS Spirit 70 Dualsteer zonder wringen door de bocht
De Italiaanse trekkerfabrikant BCS staat bekend om zijn compacttrekkers. Nieuw is de Spirit 70, model Dualsteer. Deze werd genomineerd voor de Tractor of the Year-award 2023 (Toty) in de categorie Best of Specialized. TREKKER neemt de BCS Spirit 70 Dualsteer onder de loep.
In de Langhe, een heuvelachtige wijnstreek in de Italiaanse regio Piëmont, zien we twee smalspoortrekkers van fabrikant BCS tussen de druivenranken staan. Een witgekleurde trekker zonder cabine en een blauwe met cabine, in de Dualsteer-uitvoering. Dualsteer is knikbesturing en vierwielaandrijving ineen.
Wendbaar in krappe ruimtes
Wat direct opvalt, is de lage ligging van het chassis, de ogenschijnlijk degelijke bouwwijze en de voorwiel-knikbesturing. De trekkerbouwer heeft zich geconcentreerd op wendbaarheid in krappe ruimtes. Denk aan smalle rijpaden in de fruit- en druiventeelt, tuinbouwsector en boomgaarden.
Tekst gaat verder onder de foto
De lange neus met stoere grille springt in het oog. Het lage chassis heeft tijdens het rijden op onstabiel en heuvelachtig terrein als voordeel dat de trekker goed en stabiel op de weg ligt. Scheef hangen en omvallen op steile hellingen stel je hiermee zo lang mogelijk uit. Onder de motorkap ligt een dieselmotor van Köhler, een 63 pk (46 kW) sterke KDI 2504 TCR viercilinder, Fase V. Het commonrail inspuitsysteem levert een koppel van maximaal 205 Nm bij 1.500 toeren per minuut.
Drie stuurmogelijkheden
Je kunt in de Spirit 70 kiezen tussen knikbesturing, voorwielbesturing en Dualsteer. Dat laatste is een knikbeweging en voorwielaansturing tegelijk. Tussen deze combibesturing zit een spoorstang, zodat de systemen tegelijk in werking treden en de chauffeur zeer kort kan draaien. BCS heeft patent op deze technologie.
Tekst gaat verder onder de foto
Een hydraulische cilinder zet de sturing om in een hydraulische voorwielbesturing. Een Dualsteer-model heeft een knikkend en sturend chassis met een zeer korte draaicirkel (het wiel heeft een draaihoek van 60 graden). Zelfs bij smalle rijpaden kun je zo vlot van de ene naar de volgende rij insturen zonder te steken.
Het grote pluspunt is de goede stabiliteit. De vooras is zo gebouwd dat het gewicht van de trekker 50-50 is verdeeld over de voor- en achteras. Hierdoor gaan de stuurwielen – die alle vier zijn aangedreven – zonder wringen door de bochten. Dit moet bodemschade van de voor- en achterbanden, die dezelfde maatvoering hebben, voorkomen. Ook zorgt het voor minder springerig gedrag van het werktuig achter in de hef.
Tekst gaat verder onder de video
Zitpositie 180 graden omkeerbaar
De kandidaat voor de Toty 2023-verkiezing kun je laten uitrusten met een categorie 4 Vistapro-cabine. Die beschermt de chauffeur met carbonfilters tegen stof, dampen van gewasbeschermingsmiddelen en aerosolen. Er is voldoende beenruimte. Het geluidsniveau binnen is volgens de fabrikant 79 dB(A); wij ervaarden tijdens de proefrit toch een hoger geluidsniveau. De Vistapro is voorzien van een ventilatie-, verwarmings- en airconditioningsysteem. De klimaatautomaat ontbreekt. Tien led-werklampen aan de zijkanten van de cabine verzorgen de werkverlichting.
Bijzonder is de draaimogelijkheid van de stoel. Je trekt aan een hendel vlakbij de chauffeursstoel en klapt dan de stoel en de gas-, koppelings- en rempedalen omhoog. Vervolgens draait het platform 180 graden om. Handig bij zichtwerk aan de achterkant van de trekker, zoals werken met een snoeiarm, klepelmaaier of een machine.
Handgeschakelde transmissie via power clutch
De door BCS zelf ontwikkelde 12V/12A-transmissie is handgeschakeld via de power clutch. Deze volledig gesynchroniseerde versnellingsbak is onder last te schakelen, dus zonder gebruik te maken van het koppelingspedaal. Je schakelt op de pook door. In plaats van de koppeling te gebruiken pak je het knopje op de pook mee. Als je dat indrukt, pakt de trekker automatisch het koppelsysteem. Voor de gevoeligheid van het schakelen kies je uit vijf voorkeuzestanden.
Door een knopje op de pook van de omkeerschakeling (naast de versnellingspook en de pook van de groepenschakeling) te bedienen, kan de chauffeur zonder het koppelingspedaal te gebruiken van rijrichting veranderen of op- en terugschakelen. Dus in elke versnelling kun je van vooruit naar achteruit schakelen. Ook op het dashboard vinden we een aantal knoppen; met de gele zet je de aftakas aan en uit. Wil je aftakaswerk doen zonder in de trekker te blijven zitten, dan activeer je de aftakas met een klein geel knopje. Bijvoorbeeld bij werkzaamheden met een houthakselaar.
Manoeuvreren en stoppen met stop-en-go
Met stop-en-go kun je manoeuvreren en stoppen door enkel het rempedaal te gebruiken. Automatiek bedient dan het koppelingspedaal. Het zit standaard op deze Spirit en is met name handig bij het maaien van bermen of zoiets, of wanneer plotseling ergens een obstakel ligt. Ook voor hefmastwerk (tillen van kisten) kan deze functie handig zijn.
Tekst gaat verder onder de foto
Elektrische trekker komt eraan
De serieproductie van de Spirit 70 startte in januari 2022. Importeur ZHE Trading in Heijningen (N.-Br.) verkoopt op jaarbasis 50 tot 60 smalspoortrekkers. Van de Spirit 70 zijn er nu negen verkocht, waarvan er vier in de Dualsteer-uitvoering lopen bij fruit- en druiventelers en hoveniers. De basisprijs start bij € 41.500. Inclusief Dualsteer begint het bij € 44.500.
Technisch directeur Marcello Commaradi zegt dat BCS rond deze tijd een smalspoortrekker van 110 pk introduceert. Ook komt er een elektrische trekker. De accu’s moeten nog kleiner om erin te passen, en de kosten daarvan omlaag.
Auteur: Annelies Bakker
Bekijk en vergelijk zelf trekkers op Trekkeronline.nl
Gerelateerde tags: Trekkers