fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Arnhemse trekkerfabrikant H2Trac failliet

H2Trac werkte in Arnhem aan een systeemtrekker met vier even grote wielen, een cabine in het midden en een dieselelektrische aandrijving. De investeringsmaatschappij zette de investering in H2Trac stop, waardoor een faillissement onvermijdelijk was. - Foto's: Bob Karsten

Trekkerfabrikant H2Trac en moederbedrijf E-ox zijn beide failliet verklaard. Het bedrijf uit Arnhem (Gld.) ontwikkelde een systeemtrekker met dieselelektrische hybride aandrijving en werkte aan een waterstofvariant.

Mede-eigenaar Paul van Ham laat weten dat de investeringsmaatschappij van familie Kuiken en Joldersma de investering in het bedrijf stopzette, waardoor een faillissement onvermijdelijk was. Wat de investerende aandeelhouder tot deze beslissing bracht, is niet geheel duidelijk. De investeringsmaatschappij is niet bereikbaar voor commentaar.

Een curator is bezig met de afwikkeling. Het is op het moment niet duidelijk of, en op welke manier, er een vervolg gaat komen van de verdere ontwikkeling van de EOX175-systeemtrekker. Het bedrijf had één trekker met dieselelektrische aandrijving bijna afgebouwd. Met de bouw van een waterstofvariant was het bedrijf al begonnen.

H2Trac is ontstaan uit een doorstart van MTT Tractors, bekend van de MultiToolTrac.

Nieuwe systeemtrekker

H2Trac ontwikkelde in Arnhem een systeemtrekker met vier even grote wielen, een cabine in het midden en hydraulisch verstelbare spoorbreedte (2,25 tot 3,20 meter). De systeemtrekker is vooral ontworpen met oog op de rijpadenteelt, waarbij geteeld wordt in de onbereden grond tussen de wielen. De eerste trekker, genaamd EOX175, is uitgerust met een dieselelektrische aandrijving.

Auteur: Bob Karsten

De assen kunnen 70 cm uitschuiven (tot 3,20 meter spoorbreedte). De motor ligt tussen de achteras en de cabine. De achterbrug is zelf ontwikkeld. De aftaksstomp wordt door een elektromotor aangedreven.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Marco Mazzaferri (MF): ‘We gaan ons dealernetwerk transformeren’

Sinds de zomer is Marco Mazzaferri vicepresident van Massey Ferguson. TREKKER vraagt hem naar zijn aanpak van het dealernetwerk.
Afbeelding artikel

Landkracht Agri nieuwe importeur van Mammut-machines

Importeur Landkracht Agri neemt vanaf 1 oktober het importeurschap van het Oostenrijkse merk Mammut over van Kamps de Wild.
Afbeelding artikel

Hans Güttler benoemt opvolger

Hans Güttler draagt de leiding deels over aan Tobias Wachtstetter, zijn opvolger bij Güttler. Zelf blijft hij voorlopig nog actief als...