Krone/Lemken-veldrobot: focus op vlekkeloze communicatie met werktuig
In mei toonden machinefabrikanten Krone en Lemken gezamenlijk twee autonome voertuigen aan de Europese pers. De robots zijn vooral groot. De gedachte erachter is een vlekkeloze communicatie tussen en aansturing van de robot en het Krone- of Lemken-werktuig. Over drie jaar staan de autonome voertuigen in de prijslijsten. Een impressie.
Als we het veld oplopen om de robots te aanschouwen in het Duitse Hopsten, is de eerste indruk vooral ‘groot’. De autonome Krone/Lemken-voertuigen leken op de foto’s klein, maar iemand van 2 meter lang kijkt er niet overheen.
Krone en Lemken spreken van de VTE-veldrobot. Dat staat voor Verfahrenstechnischen Einheit (procestechnische eenheid). De veldrobot beschikt over een viercilinder MTU-dieselmotor die 230 pk levert aan een generator. Deze produceert stroom voor beide assen en de aftakas. De fabrikanten geven aan dat de dieselmotor in de toekomst is te vervangen door een accupakket of waterstofmotor.
Tekst gaat verder onder de video
De VTE weegt bijna 8 ton en staat op vier Trelleborg IF-banden in de maat 650/65 R38. Hij rijdt maximaal 20 km/uur, beschikt over vierwielaandrijving en vierwielbesturing en kan rijden in hondengang. De brandstoftank meet 260 liter. Omdat het voertuig is ontwikkeld om enkel en alleen op de akkers te rijden, ontbreekt een bandendrukwisselsysteem. Transport over de weg gaat volgens de fabrikant voorlopig met een dieplader.
Sensoren en stereocamera’s
De veldrobot beschikt over verschillende sensoren die het werkproces bewaken. Stereocamera’s houden de omgeving nauwlettend in de gaten. “We hebben LiDAR-sensoren op de veldrobot zitten die de afstand kunnen meten en obstakels kunnen herkennen”, vertelt Jan Horstmann, directeur ontwikkeling bij Krone. Signaleert de robot een obstakel, dan moet hij zelfstandig bepalen of, en zo ja hoe, hij moet reageren.
Bij autonome bewerkingen wil je controleren of het werktuig wel goed werk aflevert. Lemken en Krone rusten daarom ook elke afzonderlijke machine uit met sensoren die bij dat betreffende werktuig nodig zijn. Een maaier zal er twintig tot dertig krijgen. De sensoren meten veel verschillende functies en houden de machine nauwlettend in de gaten – denk aan verstoppingen of maaimesjes die kapot of verloren gaan. De robot moet daar direct op reageren en stoppen.
De sensoren meten alles wat te maken heeft met de kwaliteit van het geleverde werk. Dat moet perfect zijn. Bij een storing krijgt de operator een melding op zijn smartphone. Hij moet hierop reageren.
TIM als basis
Sinds 2011 is het Tractor Implement Managementsysteem (TIM) beschikbaar. Via TIM stuurt het werktuig commando’s over bijvoorbeeld hydraulische functies, rijsnelheid en aftakas naar de trekker. Volgens Krone en Lemken is er echter nog geen trekkerfabrikant die hiermee werkt. Trekkerfabrikanten hebben het optimaal sturen en perfect controleren en uitvoeren van het werkproces niet scherp op hun netvlies staan. Krone en Lemken hebben die focus wel. Zij vinden dat de kwaliteit van het geleverde werk van een getrokken werktuig overal perfect moet zijn.
Machines realtime volgen met telemetriesysteem
De voertuigen van Krone en Lemken zijn uitgerust met een telemetriesysteem, zodat de machines realtime zijn te volgen. Op het dashboard van een elektronisch apparaat (laptop, smartphone, tablet) kun je de robot een nieuwe opdracht geven. Denk aan maaien, harken, schudden, cultiveren, ploegen of zaaien. Daarnaast zijn gegevens omtrent het werkproces af te lezen, zoals rijsnelheid, oppervlakte bewerkt of nog uit te voeren, werkbreedte of veldnaam. Ook gegevens over de robot en werkomstandigheden als brandstofverbruik, buitentemperatuur, windsnelheid zijn te zien op het dashboard.
Cabineloos voertuig
Beide fabrikanten verwachten in 2023 vijf robotmodellen gereed te hebben en in 2025 daadwerkelijk de markt op te kunnen. De komende periode worden de sensorenwaarnemingen, en de reacties van de autonome voertuigen daarop, zeer nauwkeurig geanalyseerd.
Het verwachte productieaantal is nog niet bekend. De ontwikkelaars vonden het niet nodig een cabine met alle ins en outs op de robot te plaatsen en spaarden dat geld liever uit. De verwachte prijs is circa € 230.000.
Auteur: Annelies Bakker
Gerelateerde tags: Krone, Lemken, Robots, TIM, Veldrobots