fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Krone/Lemken-veldrobot: focus op vlekkeloze communicatie met werktuig

De zachtgroen-gekleurde Krone is een veldrobot die de focus legt op het overal leveren van dezelfde kwaliteit werk. Een veelheid aan sensoren bewaakt en stuurt het werkproces. De Lemken-evenknie komt in hemelsblauwe lak. Op beide voertuigen ontbreekt een cabine. - Foto's: Annelies Bakker

In mei toonden machinefabrikanten Krone en Lemken gezamenlijk twee autonome voertuigen aan de Europese pers. De robots zijn vooral groot. De gedachte erachter is een vlekkeloze communicatie tussen en aansturing van de robot en het Krone- of Lemken-werktuig. Over drie jaar staan de autonome voertuigen in de prijslijsten. Een impressie.

Als we het veld oplopen om de robots te aanschouwen in het Duitse Hopsten, is de eerste indruk vooral ‘groot’. De autonome Krone/Lemken-voertuigen leken op de foto’s klein, maar iemand van 2 meter lang kijkt er niet overheen.

Krone en Lemken spreken van de VTE-veldrobot. Dat staat voor Verfahrenstechnischen Einheit (procestechnische eenheid). De veldrobot beschikt over een viercilinder MTU-dieselmotor die 230 pk levert aan een generator. Deze produceert stroom voor beide assen en de aftakas. De fabrikanten geven aan dat de dieselmotor in de toekomst is te vervangen door een accupakket of waterstofmotor.

Tekst gaat verder onder de video

De VTE weegt bijna 8 ton en staat op vier Trelleborg IF-banden in de maat 650/65 R38. Hij rijdt maximaal 20 km/uur, beschikt over vierwielaandrijving en vierwielbesturing en kan rijden in hondengang. De brandstoftank meet 260 liter. Omdat het voertuig is ontwikkeld om enkel en alleen op de akkers te rijden, ontbreekt een bandendrukwisselsysteem. Transport over de weg gaat volgens de fabrikant voorlopig met een dieplader.

Sensoren en stereocamera’s

De veldrobot beschikt over verschillende sensoren die het werkproces bewaken. Stereocamera’s houden de omgeving nauwlettend in de gaten. “We hebben LiDAR-sensoren op de veldrobot zitten die de afstand kunnen meten en obstakels kunnen herkennen”, vertelt Jan Horstmann, directeur ontwikkeling bij Krone. Signaleert de robot een obstakel, dan moet hij zelfstandig bepalen of, en zo ja hoe, hij moet reageren.

Bij autonome bewerkingen wil je controleren of het werktuig wel goed werk aflevert. Lemken en Krone rusten daarom ook elke afzonderlijke machine uit met sensoren die bij dat betreffende werktuig nodig zijn. Een maaier zal er twintig tot dertig krijgen. De sensoren meten veel verschillende functies en houden de machine nauwlettend in de gaten – denk aan verstoppingen of maaimesjes die kapot of verloren gaan. De robot moet daar direct op reageren en stoppen.

De sensoren meten alles wat te maken heeft met de kwaliteit van het geleverde werk. Dat moet perfect zijn. Bij een storing krijgt de operator een melding op zijn smartphone. Hij moet hierop reageren.

TIM als basis

Sinds 2011 is het Tractor Implement Managementsysteem (TIM) beschikbaar. Via TIM stuurt het werktuig commando’s over bijvoorbeeld hydraulische functies, rijsnelheid en aftakas naar de trekker. Volgens Krone en Lemken is er echter nog geen trekkerfabrikant die hiermee werkt. Trekkerfabrikanten hebben het optimaal sturen en perfect controleren en uitvoeren van het werkproces niet scherp op hun netvlies staan. Krone en Lemken hebben die focus wel. Zij vinden dat de kwaliteit van het geleverde werk van een getrokken werktuig overal perfect moet zijn.

Machines realtime volgen met telemetriesysteem

De voertuigen van Krone en Lemken zijn uitgerust met een telemetriesysteem, zodat de machines realtime zijn te volgen. Op het dashboard van een elektronisch apparaat (laptop, smartphone, tablet) kun je de robot een nieuwe opdracht geven. Denk aan maaien, harken, schudden, cultiveren, ploegen of zaaien. Daarnaast zijn gegevens omtrent het werkproces af te lezen, zoals rijsnelheid, oppervlakte bewerkt of nog uit te voeren, werkbreedte of veldnaam. Ook gegevens over de robot en werkomstandigheden als brandstofverbruik, buitentemperatuur, windsnelheid zijn te zien op het dashboard.

Cabineloos voertuig

Beide fabrikanten verwachten in 2023 vijf robotmodellen gereed te hebben en in 2025 daadwerkelijk de markt op te kunnen. De komende periode worden de sensorenwaarnemingen, en de reacties van de autonome voertuigen daarop, zeer nauwkeurig geanalyseerd.

Het verwachte productieaantal is nog niet bekend. De ontwikkelaars vonden het niet nodig een cabine met alle ins en outs op de robot te plaatsen en spaarden dat geld liever uit. De verwachte prijs is circa € 230.000.

Auteur: Annelies Bakker

De veldrobot en het werktuig zijn samen voorzien van 80 sensoren en stereocamera’s die de omgeving en het werkproces nauwlettend in de gaten houden. Als ze een obstakel detecteren of als een storing optreedt, stopt de robot direct en geeft de melding door aan de operator. - Foto's: Annelies Bakker

Met een afstandbediening stuur je de robot van de dieplader naar de startpositie. Dan op start drukken en alles gaat autonoom verder.

Achter de kap van de veldrobot zitten de viercilinder MTU-diesel van 230 pk, elektronica en een microautobox (wit kastje) voor het opslaan van alle data van de werkzaamheden die de veldrobot uitvoert.

Gerelateerde tags: , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.
Afbeelding artikel

Robot Kubota KATR wint CES Innovation Award

Kubota Noord-Amerika heeft met robot Kubota KATR de Best of Innovation-award gewonnen op de CES Innovation Awards 2025.
Afbeelding artikel

Test een robot op je eigen bedrijf

NPPL zoekt voor teeltseizoen 2025 boeren en tuinders die veldrobots en robottechnieken willen testen op hun bedrijf.