fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Betaalbare vierrotorhark SIP Star 1250/50T is technisch eenvoudig

Machinefabrikant SIP levert met de Star 1250/50T een degelijke en technisch ongecompliceerde zwadhark die capaciteit heeft voor veehouders én loonwerkers. - Foto: Christian Brüse

Met de Star 1250/50T biedt de Sloveense machinefabrikant SIP een technisch ongecompliceerde en betaalbare vierrotorhark. De enige vierrotorhark van het merk werkt 12,5 meter breed en steekt technisch goed in elkaar. De software mag iets verfijnder, maar het potentieel is er zeker en de fabrikant is bereidwillig, merkt TREKKER.

Uit de typeaanduiding is eenvoudig af te leiden wat de Star 1250/50T in zijn mars heeft. Maximaal 12,5 meter werkbreedte (minimaal 9,9 meter) met vijftig tandarmen in een getrokken uitvoering (T). Dat trekken doe je via een categorie II-onderaanspanning. Zo is de hark enorm wendbaar, hij kan een stuurhoek van maar liefst 85 graden aan.

Standaard heeft de vierrotorhark loadsensing-hydrauliek en luchtremmen. Bij het afkoppelen kun je alle kabels, leidingen en slangen netjes en praktisch ophangen. Een mooi detail is de spatwaterdichte behuizing voor het bedieningskastje.

Aandrijving met tandwielkasten

Net zo mooi en praktisch is de steunpoot met veerbelaste vergrendeling en extra brede voet. Die zakt niet weg als je de hark wegzet op een minder draagkrachtige plek. De groothoekaftakas met overbelastingsbeveiliging is van Walterscheid, ook netjes op te hangen. Deze drijft via een tussenas een verdeelkast aan die de krachten verdeelt over de voorste en achterste rotoren.

SIP ontwikkelde zelf de drie opeenvolgende tandwielkasten met haakse overbrengingen voor de voorste rotoren. Ze moeten zorgen voor een efficiënte krachtenoverbrenging en bovenal breuken voorkomen door het achterwege laten van schuine tussenassen.

Zowel de voorste als de achterste rotoren hebben hydraulische verstelling van de werkbreedte via telescopische kokers. Dankzij kunststof geleiders gaat dit soepel en snel. Een schaalverdeling voor de ingestelde werkbreedte misten we. De achterste rotoren kun je lekker smal zetten om mooi smalle zwaden te maken. Hier is er wel een schaalverdeling.

Met de cardanische ophanging kunnen de rotoren zich in en dwars op de rijrichting aanpassen aan de bodem en oneffenheden volgen. Op het kopeind heffen ze parallel aan de bodem uit. Bij het laten zakken neigen ze licht naar achteren. Dat helpt te voorkomen dat tanden te ver in de zode zakken. Ze hebben een hydraulische bodemdrukontlasting die ons goed beviel. Om die aan te passen hoef je enkel een ventiel aan de voorzijde van de hark met een stuk gereedschap verstellen.

De voorste rotoren hebben voor uitheffen en inklappen elk twee hydrauliekcilinders met een gedeelde zuigerstang. De achterste rotoren elk één cilinder. De laatste van het rijtje tandwielkasten drijft een drievoudig telescopeerbare tussenas aan die SIP in samenwerking met Walterscheid ontwikkelde. De as eindigt in de zwadklok voor de rotoraandrijving en drijft daar de tandwielen van de rotoren aan. De achterste rotoren worden elk met een lange eenvoudige tussenas aangedreven.

Twaalf en dertien tandarmen

De voorste rotoren hebben twaalf tandarmen, de achterste dertien. Bij elkaar vijftig, wat terugkomt in de typeaanduiding. Alle rotoren zijn 3,2 meter. De achterste hebben een curvebaanverstelling in vijf stappen. Daartoe verzet je een veerbelaste bout in een raster, en dat gaat eenvoudig en snel. Je gebruikt het niet vaak, maar het is praktisch om zo de instellingen en het werk te kunnen optimaliseren.

De 430 millimeter grote curvebaan is eigenlijk droog, maar SIP adviseert om er jaarlijks een beetje vet op te smeren. De stuurrollen en de tandwielkast van de rotoren zijn levenslang gesmeerd en dus onderhoudsvrij. De teflon lagers van de tandarmen dien je wel te smeren. Die lagering zit geschroefd, de tandarmen zijn zo bij beschadigingen eenvoudig te vervangen. In de regel verbuigt als eerste het buitenste gedeelte met z’n vier 9 millimeter dikke dubbele tanden, en dat neem je eenvoudig af na het verwijderen van een borgpen. Dat hoeft overigens niet tijdens transport, omdat de hark met gemonteerde tandarmen precies 4 meter hoog is.

SIP paste de instelling van de harkhoogte aan. Dat doe je nu standaard hydraulisch, in plaats van met een te korte zwengel. De onderstellen van de rotoren hebben standaard vier en optioneel zes loopwielen (+ € 2.150). Op de achterste rotoren hebben de wielen een tandemopstelling. Ze nemen oneffenheden erg goed. De wielen van de voorste rotoren kunnen eveneens naar boven en naar beneden uitwijken en zijn ook goed bodemvolgend. Ze kunnen meesturen in de rijrichting, maar de stuuruitslag was door het te korte slobgat niet toereikend in scherpe bochten. Dan gaan ze nogal wringen. De fabrikant haakte hier al op in door de geleiding en de stuuruitslag van de wielen aan te passen, zodat ze beter meesturen.

Soms wat kleine storingen

Je bedient de Star 1250/50T elektro-hydraulisch via een bedieningskastje met joystick, folietoetsen en een monochroom display. In de toekomst wil SIP naar Isobus-bediening toe. Tot die tijd voldoet het bestaande kastje prima. Je stelt er elke rotor afzonderlijk mee in via de folietoetsen of met de joystick nadat je een rotor hebt geselecteerd. Zo stel je de werk- en zwadbreedte snel in en met de joystick hef je de rotoren comfortabel uit en laat je ze zakken.

De joystick heeft weinig weerstand, een lichte aanraking activeert al een functie. Enkele softwareaanpassingen tijdens onze werktuigtest voorkwamen dat je onbedoeld functies activeert. Aanpassingen die noodzakelijk waren, omdat we telkens problemen hadden met de hydraulische functies. Soms betrof dat een storing bij in- en uitklappen waardoor dat pas in tweede of in derde instantie lukte. Of de achterste rotoren kwamen na uitheffen op de kopakker niet terug in de werkstand. Meestal lukt het dan wel om via een automatische kalibratie de problemen op te lossen. Fabrikant SIP deed er tijdens de test alles aan om de problemen snel te verhelpen. We verwachten een stabielere aansturing en dito software.

Op de weg gedraagt de hark zich goed, mede dankzij het luchtgeremde onderstel met 500/55-20 banden (inmiddels is 620/40 R22,5 standaard). Je mag er 40 km/u mee rijden en de hark is voorzien van zeer goede ledlampen. Het volgorde-gestuurd inklappen gaat vlot met de joystick, ook rijdend. Af fabriek zit er een vertraging op het in- en uitheffen die bij normale werksnelheden past. Indien nodig is dat te overrulen via de folietoetsen op de bedieningskast.

Prijstechnisch interessant

De SIP Star 1250/50T harkt mooi schoon, maar bij gemiddelde werkbreedtes werpen de voorste rotoren het gewas voor de wielen van het onderstel, waarna de achterste rotoren het oppikken. De zwadbreedte is instelbaar tussen 1,27 en 2,23 meter: mooi aanpasbaar aan de breedte van de pick-ups die het gras op moeten nemen. De curvebaanverstelling gebruikten we regelmatig om de zwadkanten mooi schoon te harken. Daar wil nog wel eens wat gras blijven liggen. Afhankelijk van de gewastoestand reden we gemiddeld 8 tot 14 km/u. Bij een zwaar en/of minder droog gewas is 8 km/u haalbaar, maar sneller niet.

Conclusie: met de Star 1250/50T levert SIP een degelijke en technisch ongecompliceerde zwadhark die capaciteit heeft. Deze vierrotorhark heeft niet alleen voor veehouders, maar zeker ook voor loonwerkers potentieel. De fabrikant was er snel bij om onze kritiekpunten aan te pakken en op te lossen. Als hij de software op vergelijkbare wijze verbetert, vervalt ook die kritiek. Een koopje is de Star 1250/50T met bijna € 73.000 allerminst, maar (ook) prijstechnisch is het wel een interessant alternatief.

Auteurs: Christian Brüse, René Koerhuis

Lees ook: SIP breidt aanbod bandharken uit met Air 900 T

De achterste rotoren hebben een curvebaanverstelling in vijf stappen via deze veerbelaste bout en een raster. Dat gaat eenvoudig en snel. Je kunt er mooie vierkante zwaden mee maken. - Foto's: Stefan Tovornik

Via een tussenas drijven drie opeenvolgende tandwielkasten met haakse overbrengingen de voorste rotoren aan. Een ontwikkeling van SIP voor een efficiënte krachtenoverbrenging, en bovenal moet dit breuken voorkomen door het achterwege laten van schuine tussenassen.

Met deze eenvoudige cardanische ophanging kunnen de rotoren zich in en dwars op de rijrichting aanpassen aan de bodem, en oneffenheden volgen.

De machine heeft mooie details, zoals de beschermplaat voor kabels en slangen en de spatwaterdichte behuizing voor het bedieningskastje.

Je bedient de hark eenvoudig en comfortabel met dit bedieningskastje. Het valt op dat de joystick weinig weerstand heeft, waardoor een lichte aanraking al voldoende is om functies te activeren.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Breed harken met dubbele hark Samasz Z2-960

De Z2-960 dubbele hark van de Poolse machinefabrikant Samasz harkt 9,6 meter bij elkaar. Een impressie.
Afbeelding artikel

VIDEO | Samasz demonstreert dubbele hark Z2-960

De Poolse machinebouwer Samasz demonstreert zijn topmodel uit de nieuwe Z2-serie dubbele harken: de Z2-960. Bekijk de machinedemo.
Afbeelding artikel

Dubbele hark Former 920C mét Isobus is een hightech Fendt

Met de Former 920C heeft Fendt voor het eerst een volwaardige 9 meter-hark die opklapt onder de 4 meter. Optie is...