fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Bandensector onder druk door stijgende productieprijzen

Bandenvoorraad bij Bohnenkamp Benelux in Soesterberg (U.). De bandenindustrie staat voor grote uitdagingen vanwege explosief gestegen productieprijzen. - Foto: Herbert Wiggerman

Hogere energieprijzen zorgen voor stijgende productiekosten en hogere transporttarieven. Het gevolg is dat ook de bandensector voor grote uitdagingen staat. Banden die op voorraad zijn, worden tot nu toe nog vlot geleverd.

Net als de industrie lijdt de bandensector flink vanwege het oorlogsconflict tussen Rusland en Oekraïne. Dit heeft twee oorzaken. Grondstoffen afkomstig uit Oekraïne en Rusland komen mondjesmaat bij fabrikanten binnen en de torenhoge energieprijzen maken de productie van banden extreem duur. Dit blijkt uit een analyse van het Duitse vakblad Eilbote. De Nederlandse bandenhandelaren Bohnenkamp in Soesterberg (U.) en Heuver in Hardenberg (Ov.) bevestigen dit bericht.

Nauwelijks grondstoffen en duurder gas

Carbon black is een onmisbare grondstof voor het productieproces van banden. “Tot nu toe komt meer dan een derde hiervan uit Rusland”, vertelt Boris Engelhardt, secretaris bij de Duitse rubberindustrie. Volgens het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer voor bouwfysica zit er circa 3 kilo industrieel roet, ook wel carbon black genoemd, in een autoband. Leveringen uit Rusland vallen uit en de capaciteit in Europa is niet voldoende om aan de vraag te voldoen. Bovendien draaien de Europese fabrieken voornamelijk op gas afkomstig uit Rusland. Dit bij elkaar opgeteld resulteert in een dubbel risico voor de industrie.

De inkoop van carbon black en andere grondstoffen buiten Europa loopt vast vanwege logistieke problemen. Daarnaast zijn de tarieven voor transport, vanwege de hoge brandstofprijzen, enorm gestegen. Tevens waren er de exploderende energieprijzen. De snelle stijging van de productiekosten kunnen fabrikanten niet langer doorberekenen aan de markt.

Trelleborg: deze situatie nog nooit meegemaakt

“Ik werk al sinds 1996 bij dit bedrijf en heb nog nooit zo’n sterke stijging van de materiaal-, logistieke en energiekosten meegemaakt”, zegt Paolo Pompei, business area president van Trelleborg Wheel Systems in een interview met een bandentijdschrift. In sommige gevallen zijn de prijzen met bijna 80% gestegen.

Extreme prijsstijgingen treffen bandenhandel

Niet alleen de bandenindustrie maar ook de bandenhandel is hierdoor getroffen. “We hebben momenteel te maken met een extreem nerveuze markt. Dit hebben wij nog nooit meegemaakt”, aldus Henrik Schmudde, marketing manager bij Bohnenkamp in Osnabrück. De hoge energie- en grondstofkosten leiden tot dagelijkse prijsaanpassingen. Dat was ook al het geval in de Covid 19-pandemie. “Maar de situatie is opnieuw verslechterd sinds Rusland Oekraïne is binnengevallen”, zegt Schmudde.

Prijzen velgen verdubbeld

Naast de gespannen situatie in de bandensector treffen de prijsstijgingen ook de velgenbranche. De prijzen van velgen zijn met 50% gestegen in vergelijking tot 2021. Grote trekkerbanden in de maat 38 en 42 inch van fabrikanten als Michelin en Trelleborg zijn al een jaar niet leverbaar. “Vaak wordt dan gekozen voor een alternatief voor banden gefabriceerd in China of India. Ten opzichte van 2021 zijn de prijzen van banden geproduceerd in China gestegen met 10% en India met 15%”, zegt Enno Schottert, landbouwmanager van bandengroothandel Heuver.

Extra bezorgtoeslag

Schmudde noemt ook de problemen waarmee de logistieke sector kampt. Veel expediteurs werken met chauffeurs afkomstig uit Rusland of Oekraïne. Deze worden vanwege de oorlog vermist. Daarnaast zijn de transportkosten flink gestegen door de hogere dieselprijzen. Dit alles heeft ertoe geleid dat Bohnenkamp vanaf april een extra bezorgtoeslag in rekening moet brengen. “Deze extra diesel- en grondstoffentoeslag is gebaseerd op de ontwikkelingen van de brandstofprijzen en zullen wij maandelijks – hopelijk snel weer naar beneden – bijstellen”, benadrukt Schmudde.

Nog genoeg banden op voorraad

Schmudde verwacht geen leveringsproblemen van banden op korte termijn. De groothandel is in staat om banden te verkopen vanwege voldoende voorraad. “De situatie hangt echter grotendeels af van hoe lang de crisis in Oekraïne duurt.”

Alle grote bandenfabrikanten produceren nog steeds. “Maar wanneer individuele producenten hun productie in de toekomst moeten stilleggen vanwege de gascrisis, wordt de situatie er niet makkelijker op”, zegt Schmudde.

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Pneuhage Group neemt velgenfabrikant Grasdorf over

Het Duitse Pneuhage Group verwerft per 1 januari 2025 de Duitse velgenfabrikant Grasdorf. Al eerder kondigde Grasdorf zijn faillissement aan.
Afbeelding artikel

Indiase bandenfabrikant Ceat neemt bandenmerk Camso over van Michelin

De Indiase bandenfabrikant Ceat heeft het Canadese bedrijf Camso gekocht. Camso is nu nog eigendom van de Franse fabrikant Michelin.
Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.