Meer details zelfrijdende werktuigdrager Horsch
Eerder schreven we al over de nieuwe autonome machine van Duitse fabrikant Horsch. Zij hebben nu bevestigd dat dit voertuig dit jaar veldproeven gaat doen.
De machine die kort te zien is in een video op sociale media, wordt volgens Philipp Horsch aangedreven door een 400 pk dieselmotor en maakt gebruik van hydrostatische aandrijving. Voor de serieproductie is een variant met een hydromechanische ‘vario’-transmissie gepland. Het prototype rijdt op Claas Terra-Tracs met rubberen rupsen, zoals gebruikt op Axion 900 “half-track” trekkers, maar in dit geval zonder een sturende vooras – wat de vraag doet rijzen hoe het wordt gestuurd wanneer een zaaimachine star met bouten aan de achterkant van het chassis is vastgemaakt zoals in de video. In de internationale octrooiaanvraag zegt Horsch echter “dat de rupsbanden op de frameconstructie kunnen worden gemonteerd of gerangschikt om bijvoorbeeld rond een rechtopstaande as te draaien en zo bestuurbaar zijn.”
Lees verder onder de video
Rupsen of wielen
De aanvraag is gedaan voor zowel voertuigen op rupsbanden als voertuigen op wielen, waarbij de laatste gebruik maken van schommelbalken die beide wielen aan één zijde met elkaar verbindt. De as pendelt in het midden. De wielen zijn alle vier te sturen. In dat opzicht lijkt het ontwerp van het chassis in principe op dat van de zelfrijdende veldspuit van Agrifac en Amazone, met mogelijkheden voor verschillende stuurmogelijkheden
Aangezien bij beide voertuigtypes de motor laag voor de vooras is gemonteerd, is er door het ontbreken van een cabine veel ruimte om verwisselbare werktuigen mee te nemen. De octrooien tonen tekeningen voor plant- en zaaimachines, veldspuiten en overlaadwagens. Dit alles benadrukt de schaal van het voorgestelde concept. Hoe dit er precies uitziet kan je zien in de patentaanvraag.
Beter dan kleine robots
Horsch ziet het gebruik van kleine robots als onpraktisch als het gaat om het zwaardere werk met bijvoorbeeld bevoorrading van zaden en vloeistoffen. Ook zijn ze kostbaar als het gaat om de complexiteit van het onderhoud. Hij staat ook kritisch tegenover autonoom bediende trekkers die conventionele veldwerktuigen trekt, omdat die geen positief effect hebben op de aankoopkosten en complexe bewakings-, geleidings- en regelsystemen zouden vereisen voor de aandrijfeenheid en het werktuig. In plaats daarvan, zegt Horsch: “Het doel van de huidige uitvinding is dus het creëren van een autonoom landbouwtransportvoertuig waarmee de effectiviteit niet afneemt, geen extra trekkend voertuig voor de apparatuur nodig is en bovendien geen bediener absoluut noodzakelijk of permanent vereist is tijdens veldwerkzaamheden.”
Officiële details over de autonome werktuigdrager van Horsch zullen naar verwachting in de eerste week van maart bekend worden gemaakt.
Gerelateerde tags: Autonomie, Horsch, Werktuigdragers