fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

EK Ysselsteyn: één groot grenzeloos tractorpullingfeest

Een goede sfeer op de volle tribunes en prachtig weer maakten van het Europees Kampioenschap tractorpulling in het Limburgse Ysselsteyn één groot feest. Foto: Dennis Vos

Het Europees Kampioenschap tractorpulling is elk jaar toch weer iets speciaals. De deelnemers worden naar voren geschoven om hun land te vertegenwoordigen, en geven dan net wat extra gas. Ook deelnemers uit kleinere pullinglanden krijgen de kans om op het hoogste niveau te acteren. In het Limburgse Ysselsteyn vierden de supporters samen één groot pullingfeest!

Nadat vorig jaar geen enkel land het EK organiseerde, stak dit jaar de organisatie van Pullingdays Ysselsteyn haar nek uit om dit namens Nederland te doen. Een soortgelijk gebaar deed de organisatie ook al vlak na corona, toen niemand het aandurfde om een NK te organiseren. Ysselsteyn nam het drie jaar op rij voor haar rekening. Het EK is dan een logisch vervolg voor een organisatie die wil blijven groeien en verbeteren.

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Het evenement begon op vrijdagmiddag om vier uur met de Prostocks. Extreme Temptation had schade aan het eigen motorblok en reed daarom met het blok van Rocky, gecombineerd met eigen interkoeler, brandstofpomp en turbo. Die combinatie was goed voor plek zes. Foto: Roy Peters
Het evenement begon op vrijdagmiddag om vier uur met de Prostocks. Extreme Temptation had schade aan het eigen motorblok en reed daarom met het blok van Rocky, gecombineerd met eigen interkoeler, brandstofpomp en turbo. Die combinatie was goed voor plek zes. Foto: Roy Peters

Alle klassen aan bod

EK Ysselsteyn was een topevenement, met topbanen en topfaciliteiten. Het terrein aan de Agrobaan werd uitgebreid om voldoende ruimte te kunnen bieden aan het grote aantal deelnemers.

Alle klassen kwamen aan bod, ook als die niet in voldoende landen worden verreden om een plek op het EK af te dwingen. Zoals de Two Wheel Drives, al bestond dat deelnemersveld uit louter Nederlanders. Ook alle Gardenpulling-klassen namen deel, waarbij de 600 kilo Modified de meeste indruk maakte met een bak vermogen op het lichte frame.

Mengelmoes van nationaliteiten

Op de tribune zat een mengelmoes van nationaliteiten, waarbij de Duitsers zich het meest lieten horen. Naast commentatoren Erik van Oosterhout en Arco Sterk nam Thomas Beattie de deelnemers uit het VK voor zijn rekening, en brachten Ulf Schnackenberg en Daniël Hinrichs de Duitstalige bezoekers in extase. Ook reed een aantal Truck- en Farmstock-klassen de laatste wedstrijd in de Nederlandse competitie. Daarmee lieten ze de internationale gasten genieten van het hoge niveau in Nederland.

Een afterparty sloot het evenement op zondag af. Op beide banen reden regionale standaard deelnemers en waren er wat demo’s met gastrijders.

Auteur: Ruben Fortuin

Lees nog veel meer artikelen over tractorpulling op Trekkeronline!

De Denen zijn het hele jaar al een klasse apart. Dat was in Ysselsteyn niet anders. Drie Thymotech John Deeres pakten het podium, met Bredahl Brothers Red Line op een vierde plaats. Met de bekers op zak was het inpakken en wegwezen, op zaterdag hadden ze namelijk nog een competitiewedstrijd in het noorden van Denemarken. Foto: Roy Peters

Twee oude bekenden gebroederlijk naast elkaar: Xtreme Force is de oude Red Impact en rijdt in de 4,5 ton Supersport klasse; in Xtreme Green herkennen we de oude Neighbours Nightmare, rijdend bij de Prostocks. Beide trekkers van het Xtreme Pulling Team vertegenwoordigen de Britse BTPA. Dat de ontwikkelingen aan de top niet stilstaan, bleek wel uit de resultaten: Xtreme Force kwam in de finale ruim 20 meter tekort en werd tiende, Xtreme Green reed een full pull maar kon in de finale niet terugkomen, resulterend in een achtste plaats. Foto: Ruben Fortuin

Komeco Simply Irresistible won de Modified met overmacht, voor Uncle Duck. Lambada werd derde, de motoren misten duizend toeren. De nieuwe banden pakten te veel grip op de taaie kleibaan. Voor de Heavy Modified op zaterdag lieten ze een oud setje banden uit Zwolle komen. De goede kleibaan had nog meer gevolgen: bij Whispering Giant sneuvelden in de finale halverwege de baan kroon- en pignonwiel. Tegen de klok van half tien reed het team van het terrein voor een rit van drie uur naar Egmond, om in hun eigen werkplaats tijdens een nachtelijke sleutelsessie de achteras te repareren. Zaterdagochtend reden ze het terrein weer op, onderweg werd nog even wat nachtrust gepakt. De noeste arbeid werd niet beloond: vijfde in de Heavy Modified, gewonnen door Bobcat Sr. Foto: Dennis Vos

Het Deense Bounty Hunter team heeft een Gator op prachtige manier omgebouwd tot zelfrijdende gereedschapkar. Naast gereedschap en brandstof is deze ook voorzien van een slim systeem om koelvloeistof uit de interkoeler zonder knoeien tussen de runs door te vervangen. De koelvloeistof komt uit de diepvries en gaat met min 20 graden de interkoeler in. Na de run komt de vloeistof er weer warm uit. De Volvo BM 810 uit Denemarken gaf iedereen het nakijken. Red Evolution en Mighty Quinn, beide uit Duitsland, bezetten de overige treden op het podium. Beste Nederlander was Belazerus 3 The Big Toy op plaats vier.” Foto: Ruben Fortuin

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Studenten tractorpullingteam Rattle ‘n Hum zetten flinke stap in techniek

Tractorpullingteam Rattle 'n Hum investeerde flink in techniek, waaronder een krachtige hemi-motor. Succes én nieuwe uitdagingen volgden.
Afbeelding artikel

Gevecht om de grammen tijdens wedstrijd micropulling

Micropulling is tractorpulling op schaal, radiografisch bestuurd. De lichte krachtpatsers zijn technisch net zo uitdagend als de grote pullers.
Afbeelding artikel

VIDEO | Micropulling: kleine machines, grote prestaties

Micropulling is tractorpulling met zelfgebouwde trekkers en trucks op schaal 1:10. In Nieuwehorne wordt de laatste wedstrijd van het seizoen gereden.