fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Trekkers van alle klassen strijden op Tractorpulling Ysselsteyn

Eind september zag TREKKER tijdens Tractorpulling Ysselsteyn de beste trekkers van alle klassen strijden en alles geven. De Groene Aardbei heeft in de 3,6 ton Supersport-klasse een prachtige prestatie geleverd. - Foto's: Michel Velderman

Als afsluiting van het tractorpullingseizoen streden de Farmstocks eind september nog een keer voor een titel tijdens Tractorpulling Ysselsteyn. Dit keer voor het Nederlands Kampioenschap (NK). Op zaterdag 23 september zag TREKKER de beste trekkers van alle klassen strijden en alles geven. Dat bleek soms iets te veel.

Op de locatie aan de Agrobaan is het flink druk. Naast drie dagen tractorpulling is er ook een uitgebreid muziekprogramma. Het evenement start op vrijdagavond 22 september.

Groene Aardbei presteert top in 3,6 ton Supersport-klasse

In de prachtige 3,6 ton Supersport-klasse zet De Groene Aardbei ruim 106 meter neer. De winnaar van de competitie, Buiks, blijft er zelfs 4 meter achter. In de finale, op een 5 meter ingekorte baan, mag Revolution eerst. Precies 90 meter. De Groene Aardbei laat ook nu geen steekje vallen: 5 meter verder. De rijder denkt dat het niet ver genoeg is. Toch blijkt dit even later wel zo, Buiks strandt rond de 90 meter. De Fendt Bad Romance haalt met ruim 93 meter de tweede plaats, met een motor die niet lekker klinkt.

Lees verder onder de foto

Forza Fiat heeft de proeftrek in de 3,4 ton Supersport. Met een enorm snelle run die bijna in de zandwal eindigt is één ding duidelijk: de sleepwagen gaat zwaarder. In deze klasse rijd je met een viercilinder dieselmotor. Spetsnaz is de eerste trekker die voorbij de 100 meterlijn gaat in de officiële afstelling. De trekker legt zijn eerste meters af langs de rechterkant van de baan en eindigt vervolgens links. Dat kost meters. Ook wanneer deze Fiat zijn run herkanst, laat de trekker zien veel in zijn mars te hebben. Hij zet ruim 108 meter neer, 6 meter verder dan de nummer twee, Diamond Eagle.

Forza Fiat heeft de proeftrek in de 3,4 ton Supersport. Met een enorm snelle run die bijna in de zandwal eindigt is één ding duidelijk: de sleepwagen gaat zwaarder. In deze klasse rijd je met een viercilinder dieselmotor. Spetsnaz is de eerste trekker die voorbij de 100 meterlijn gaat in de officiële afstelling. De trekker legt zijn eerste meters af langs de rechterkant van de baan en eindigt vervolgens links. Dat kost meters. Ook wanneer deze Fiat zijn run herkanst, laat de trekker zien veel in zijn mars te hebben. Hij zet ruim 108 meter neer, 6 meter verder dan de nummer twee, Diamond Eagle.

Vermogens boven 2.500 pk in 4,5 ton Supersport-klasse

Als laatste vandaag is de 4,5 ton Supersport. Ook deze klasse maakte een enorme ontwikkeling door de afgelopen jaren, vermogens boven 2.500 pk zijn geen uitzondering meer. Great Experience pullt met ruim 104 meter een fantastische afstand. Veel trekkers komen niet zo ver, alleen Simply Green gaat er net aan voorbij.

Helaas voor de mannen van Secret of the Valley krijgen ze ook nu het vermogen niet goed op de baan. De John Deere 6030 zit wel bij de finalisten. In de finale is de ‘bak 5 meter eerder boven’ zoals dat heet, dus wordt 5 meter eerder maximaal geremd. Great Experience mag ook nu de eerste afstand neerzetten, ruim 96 meter.

Lees verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

De motor van deze John Deere genaamd Starfire geeft alles. Dat blijkt net te veel voor de aandrijving. Na een prestatie van ruim 102 meter komt de run wel erg abrupt ten einde en klinkt een geluid alsof de as breekt. Dat blijkt even later inderdaad het geval. Dat de neergezette afstand een enorme prestatie is, weten we even later: de overige deelnemers blijven er ruim achter.In de finale zet de MF Calimero de verste afstand neer, en wint zo de 2,5 ton Supersport. De tweede plaats is voor de Steyer Rednix, derde wordt Rocky. Starfire kan helaas niet aansluiten in de finale.

De motor van deze John Deere genaamd Starfire geeft alles. Dat blijkt net te veel voor de aandrijving. Na een prestatie van ruim 102 meter komt de run wel erg abrupt ten einde en klinkt een geluid alsof de as breekt. Dat blijkt even later inderdaad het geval. Dat de neergezette afstand een enorme prestatie is, weten we even later: de overige deelnemers blijven er ruim achter.In de finale zet de MF Calimero de verste afstand neer, en wint zo de 2,5 ton Supersport. De tweede plaats is voor de Steyer Rednix, derde wordt Rocky. Starfire kan helaas niet aansluiten in de finale.

Competitiekampioen Simply Green gaat als een na laatste trekker aan de leiding. De laatste in deze finale is Red Impact. Kan hij er overheen? Aan het begin van de run lijkt de motor niet lekker op toeren, maar dat veranderd snel. De International gaat ruim voorbij aan de afstand van Simply Green en wint het NK in deze klasse.

Auteur: Marcel Klein Braskamp

Lees meer artikelen over tractorpulling op Trekkeronline.nl

Aan het eind van de run laat een flinke vlam met een vonkenregen zien dat de turbo van trekker Sound of Dynamite compleet sneuvelt. De trekker die in de 4,5 ton Supersport rijdt, pruttelt metaalschilfers en vuur door de uitlaat.

Sound of Dynamite liet zijn eigen motorolie ontbranden, waardoor de motor niet stil te krijgen was. De commentatoren schreeuwden uit volle macht: ‘noodstop trekken, noodstop trekken’, maar het duurde even voor iemand tot actie overging en de noodstop aan de achterzijde bediende. Deze dient er vooral voor dat de sleepwagenbemanning tijdens de run de trekker in geval van nood kan stoppen. Maar in een geval als dit is het bijzonder handig.

Bij Golden Eagle sneuvelt na 15 meter al een turbo. Ook in het Duitse Kalkar kampte de trekker met dit probleem. Een experiment aan de setup van de turbo leidde volgens het team toen tot deze schade, en de techneuten kwamen tot de conclusie dat dit niet werkt. Vandaag werd niets getest en was er toch weer schade aan de Zetor 10111. Volgens het team is het nu gewoonweg pech.De andere trekker uit deze stal, de Valtra Diamond Eagle, deed wel goed zaken en knokte met Forza Fiat. En waar de Valtra de competitiestrijd won, moet hij vandaag de Fiat voor zich laten.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Tractorpullingteam Schluckspecht barst van de creativiteit

Stefan Heuel startte in 2018 met de eerste Schluckspecht-tractorpuller. Daarna volgde meer, want aan creativiteit heeft zijn team geen gebrek.
Afbeelding artikel

Tractorpulling Loerbeek zet ook in 2024 een stapje extra

Hoe is Tractorpulling Loerbeek ontstaan, en wat doet de organisatie voor een optimale tractorpullingbeleving?
Afbeelding artikel

Tractorpullingteam De Hoef werkt ‘out of the box’ met standaard spullen

Team De Hoef kent een lange historie in tractorpulling. De teamleden zijn techneuten in hart en nieren.
Beheer
WP Admin