Nieuwe Fendt Vario 800 Gen 5 is 7 cm langer en 56 pk sterker
De Fendt Vario 800-serie is weer terug. Qua techniek en basis vertoont deze sterke gelijkenissen met de Vario 700, maar motor, cvt en wielen zijn ietsje groter. TREKKER reed ermee over de graanstoppel en een dagje in het maistransport. Een proefrit.
Eerste indruk: de Fendt Vario 800 Gen 5 oogt robuust, een tikkeltje blits, hoog, groot en tegelijk ietsjes compact in combinatie met de grote wielen. En ja, hoe langer je ernaar kijkt, des te duidelijker dat de trekker past tussen de ‘compactere’ Vario 700 en de kolossalere Vario 900. We hebben het hier over de vijfde generatie Fendt Vario 800 met onder de kappen een 8,0 liter Core 80 laagtoerendiesel (maximaal 1.700 toeren), een TA 250-cvt en er passen achterbanden onder van 2,15 meter.
De zogenoemde VarioDrive TA 250 (250 staat voor maximaal 250 kW (340 pk)) heeft een gesplitste aandrijving voor de voor- en achteras en de bekende FendtOne-bediening. Fendt claimt een heel zuinige trekker te hebben gebouwd, maar onafhankelijke tests zullen dat nog moeten uitwijzen. Deze generatie is daarmee niet meer te vergelijken met de Gen 4 , waarvan Fendt de productie in 2023 stopte. De reputatie van de Gen 4 liep enige schade op vanwege de bekende motorproblemen, met name bij de eerste modellen.
Lees verder onder de afbeelding
Drie modellen, met DynamicPerformance
De nieuwe serie bestaat uit drie modellen: de Fendt Vario 826 (260 pk), de Fendt 829 (290 pk) en topmodel 832 (320 pk). Elk model krijgt daarbovenop nog een boost van 23 pk, Fendt noemt dat DynamicPerformance.
Topmodel 832 komt zo op een maximaal vermogen van 343 pk. Detail: de twee laatste cijfers van elke Vario 800 zijn rood van kleur, daar kan je uit afleiden dat de trekker DynamicPerformance heeft.
Tussen Vario 700 en Vario 900 in
De nieuwe Vario 800 overlapt qua motorvermogen volledig met de kleinere Vario 700 en de grotere Vario 900. Zo overlappen de Vario 826 en 829 met de 726 (262, max. 282 pk) en een 728 (283, max. 303 pk). De grotere Vario 900 begint vervolgens met de 930 Vario (296 pk), gevolgd door de 933 Vario (326pk).
Fendt stelt echter dat de combinatie van afmetingen en gewicht (10 ton) in relatie tot banden en vermogen de Vario 800 een eigen plekje geeft. Zo zou de 700 voor wat zwaarder werk wat body tekort komen en de Vario 900 als ‘te kolossaal’ worden ervaren voor (transport-)klussen.
Gekoelde frontaftakas
Bijzonder aan deze 800: een hydrauliekcapaciteit tot 365 liter per minuut en extra koeling voor de hydrauliek of de frontaftakas. Wat dat laatste betreft is het dus kiezen voor extra koeling voor één van beide. Dat laatste zou een wens zijn van akkerbouwers met hele zware frontfrezen of hydraulisch aangedreven werktuigen.
Ook wat de akkerbouw betreft: deze serie kan je op wens op een spoorbreedte zetten van 1,50 meter met smalle banden. Fendt speelt daarmee in op de vraag naar veel vermogen in de ruggenteelt, zoals bij aardappelen.
Lees verder onder de foto’s, zie video onderaan dit artikel
Mega lichtpakket
Een nieuwigheid bij de nieuwe 800-serie is het zogenoemde Ultravision-verlichtingspakket, direct herkenbaar aan de nieuwe dakrand. Het bestaat uit maximaal 26 Hella-werklampen, waarvan acht of twaalf in de dakrand en de rest verdeeld over de A-stijl, C-stijl en voor in de neus. Via een apart menu in de terminal kan je deze lampen paarsgewijs in- en uitschakelen, stapsgewijs in vijf trappen dimmen, en met de nodige automatiek versneld inschakelen, spiegelen of deels uitzetten. Je kunt zelfs via voorkeuze sommige lampen aan de linker of rechterkant (deels) dimmen en vervolgens dat patroon weer spiegelen, om zo naastrijdende trekkers, hakselaars of maaidorsers niet te verblinden.
De maximale lichtsterkte zou uitkomen op 114.700 lumen, een record in de trekkerwereld volgens Fendt. Detail: zwaailampen ontbreken, deze zijn geïntegreerd in het cabinedak. Op elke hoek ‘roteren’ oranje led-lampjes zodat een rondom-zwaailamp-effect ontstaat.
Volautomatisch
Als we de mogelijkheid krijgen een proefrit te maken en eens lekker deze 320 paardenkrachten aan de tand te voelen, is er toch sprake van een kleine teleurstelling. Het Fendt-demoteam heeft zowel de stuurautomaat als het automatisch keren op de kopakker ingeschakeld. We kunnen dus achterover leunen in de gekoelde Isri-stoel met ventilatie en rugmassage. Je kunt er wel een boek over schrijven, maar ga er maar vanuit dat zo’n beetje al het denkbare qua stuur- en gps-automatiek leverbaar is. Het blijft een luxe dat je op elk van de drie terminals naar eigen believen kunt kiezen waar je wat wilt zien qua werktuigbediening, gps-mogelijkheden en trekkerfuncties.
Als we een weekje later de 832 inzetten in de maisoogst, moet je gewoon toegeven dat het geheel het comfortniveau haalt van een vrachtwagen. Het veert goed, stuurt vertrouwd en de remmen hoef je maar aan te raken om de combinatie vlot stil te zetten. Ook het gemak waarmee je de trekker vertrouwd door smalle straatjes stuurt, is ongekend. Het vertrouwde karakter is ook wel nodig als we zonder vracht ‘zomaar’ een snelheid van 66 km/u aantikken op een smal landweggetje.
Strakke X6-cabine
In de nieuwe X6-cabine weinig verrassingen: het interieur is degelijk, strak, en Fendt-rijders zijn er meteen aan gewend. Want of je nu in de kleinste Vario 200 stapt of in de eveneens nieuwe Vario 1052: elke trekker heeft exact dezelfde bedieningselementen. Alleen de fervente Fendt-rijder zou kunnen zien dat de cabine voorin enkele centimeters breder is.
Een groot verschil met de Vario 700 is dat deze trekker wél leverbaar is met omkeerinrichting. Zo kun je de trekker als zelfrijder inzetten bij het maaien, sneeuwploegen of hakselen.
Zo werkt het zelfreinigende filter
Bijzondere opties zijn de zelfreinigende luchtfilters, zowel voor het motor- als het cabineluchtfilter. In theorie zou je deze nooit meer schoon hoeven te maken. Hoe het werkt? Via een luchtpuls (luchtschok) van 12 bar komt het stof los van het filter, waarna het via een soort ‘stofzuigerslang’ richting de koelvin wordt afgevoerd. Die slang staat in principe onder een constante onderdruk, veroorzaakt door de hydraulisch aangedreven koelvin.
Wat betaal je voor een Fendt Vario 800 Gen 5?
Qua prijsstelling, de Vario 829 als voorbeeld. De praktisch even sterke Vario 728 Profi+ heeft een bruto richtprijs van rond € 381.0000; de ook ongeveer even sterke Vario 930 begint in die Profi+ uitvoering bij € 411.000. Ga er voorzichtig vanuit dat de nieuwe Vario 829 qua prijs ertussenin ligt.
Auteur: Bas van Hattum