fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Turkse katoengigant zet veel materieel in voor oogst van 15.000 ton

Bij het Turkse Karabulut is het katoen wat de klok slaat. Enorme schuren gevuld met katoenplukkers, maar ook trekkers, verreikers en een vloot vrachtwagens. Foto’s: Mark Pasveer

Bij Karabulut in het Turkse Sazoba is het katoen wat de klok slaat. Gigantische schuren zijn gevuld met trekkers, katoenplukkers, verreikers en een hele vloot vrachtwagens. En dan heb je nog de opslag en verwerking van katoen. Jaarlijks plukt Karabulut zo’n 15.000 ton.  

April is nét van start als TREKKER tijdens de roadtrip katoenteler en -verwerker Karabulut bezoekt. Het echte werk moet dan nog beginnen, want katoen zaai je pas eind april. Een nieuwe zaaimachine staat paraat.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof de zaaicapaciteit bij lange na niet in verhouding is met de giga-capaciteit van de oogsttrein. Maar Mahmut Aydin (65), werknemer bij Karabulut, legt uit dat het bedrijf ook veel katoen oogst voor andere telers, en dat die vaak zelf hun katoen zaaien. Het katoen wordt in oktober geplukt, en dán komen de meeste machines in actie en is er vijftig man in touw.

Gigantische katoenvoorraad verwerken

Op dit moment is er tijd om de gigantische katoenvoorraad onder handen te nemen. Aydin toont grote silo’s en verwerkingslijnen waar nu allerlei lopende banden gedemonteerd zijn om looprollen te vervangen. Zodra de oogst start, wordt hier zes maanden achtereen katoen verwerkt; jaarlijks 15.000 ton.

Met dit werktuig, in feite een kruising tussen een vlakraam en een cambridgerol, wordt de zaaibedbereiding voor katoen uitgevoerd om een vast zaaibed te maken.
Met dit werktuig, in feite een kruising tussen een vlakraam en een cambridgerol, wordt de zaaibedbereiding voor katoen uitgevoerd om een vast zaaibed te maken.

Tot 50 kilometer ver aan het werk

Dat in korte tijd veel werk wordt verzet, blijkt wel uit het machinepark. Er staan bijvoorbeeld zes JCB-verreikers in het gelid. Onder een gigantisch afdak staan allerlei vrachtwagens en vierwielige aanhangers. Het lijken silagewagens, en ze worden gebruikt om katoen mee te transporteren. Karabulut werkt tot op een afstand van 40 à 50 kilometer.

De hele rij trekkers, van zo’n 60 tot 120 pk, wacht tot het zaaiseizoen begint. In de rij staan ook Massey Ferguson- en Same-smalspoorstrekkers voor de druiventeelt. Vooraan: een hobbytrekker.
De hele rij trekkers, van zo’n 60 tot 120 pk, wacht tot het zaaiseizoen begint. In de rij staan ook Massey Ferguson- en Same-smalspoorstrekkers voor de druiventeelt. Vooraan: een hobbytrekker.

John Deere-katoenplukkers

Op het bedrijf zijn vijf John Deere-katoenplukkers aanwezig, en volgens Aydin staat er op een andere locatie nog een aantal. Karabulut werkt deels met plukkers die het katoen in een bunker opvangen en los gestort overladen. Verder zijn er vier machines die het direct in een baal persen.

Zes JCB-verreikers in het gelid. De machines worden vooral gebruikt voor het verladen van katoen(balen). Een deel van de katoenplukkers maakt balen, een ander deel heeft een bunker en laadt de oogst los gestort over.
Zes JCB-verreikers in het gelid. De machines worden vooral gebruikt voor het verladen van katoen(balen). Een deel van de katoenplukkers maakt balen, een ander deel heeft een bunker en laadt de oogst los gestort over.

In een grote hal staan de trekkers bij elkaar. Twaalf stuks, van 60 tot 120 pk. Een wat vreemde aanblik, omdat geen van de trekkers een werktuig erachter heeft – ze staan netjes in het gelid met de heflatten tegen de wand geparkeerd. Vooraan de twee grootste: een John Deere 6100 M en 6120 M; achteraan staan meerdere John Deere 5303-cabrio’s. Ook in deze rij een aantal Massey Ferguson- en Same-smalspoortrekkers voor de druiventeelt.

Mahmut Aydin (65), werknemer bij Karabulut, bij de hobbytrekkers: twee Massey Harris 744D’s en een McCormick Deering Farmall M. We treffen niet veel oldtimers in Turkije in deze staat.
Mahmut Aydin (65), werknemer bij Karabulut, bij de hobbytrekkers: twee Massey Harris 744D’s en een McCormick Deering Farmall M. We treffen niet veel oldtimers in Turkije in deze staat.

Ook oldtimers

Wat de aanblik ook ongewoon maakt, is dat de hobbytrekkers helemaal vóóraan in de rij staan. Het gaat om twee Massey Harris 744D’s en een Farmall M. Ze staan het meest op de greep, maar worden niet meer gebruikt. Dat geldt niet voor een Unimog, die ooit dienstdeed bij het leger. Deze is ook voor de hobby, maar wordt nog wel gebruikt om de bergen mee in te gaan.

Auteur: Bob Karsten

Lees meer artikelen over de TREKKER-roadtrip in Turkije


Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Waar blijven de Chinezen met hun landbouwmachines?’

'In de meeste landbouwmachines zitten Chinese onderdelen, maar waar blijven de Chinezen als machineleverancier?', vraagt TREKKER-columnist Erwin Ros zich af.
Afbeelding artikel

Nieuw model in Landini 6-serie: de 6-125RS

Landini komt met de 6-125RS: het nieuwe model van de huidige Landini 6-serie. De Italiaanse fabrikant heeft het model nog meer...
Afbeelding artikel

McCormick lanceert nieuwe X8-serie

McCormick komt in aanloop naar de Agritechnica met een nieuw topmodel in de X8-serie, namelijk de X8.634 VT-Drive. De nieuwe X8...