Marco Mazzaferri (MF): ‘We gaan ons dealernetwerk transformeren’
Marco Mazzaferri is sinds de zomer van 2025 de nieuwe vicepresident en managing director van het merk Massey Ferguson. TREKKER vraagt hem naar zijn ambitie om het marktaandeel te verhogen, de hervorming van het dealernetwerk en naar de verdere plannen van de machinefabrikant.
“In het marktsegment van 80 pk en groter groeide het marktaandeel van Massey Ferguson van 7,4% in 2018 naar 9,5% vorig jaar. Ik wil dat we voor het eerst in de geschiedenis van ons merk de dubbele getallen gaan halen — 10% marktaandeel, en liever meer.”
“Overal ter wereld zien we hetzelfde: agrarische bedrijven groeien rap in omvang en professionaliseren. De industrie slinkt. Er is sprake van consolidatie, en ik vind dat onze dealers mee moeten groeien en ook moeten professionaliseren. Ik zeg wel eens: een dealerbedrijf moet niet de dimensie hebben van een slechte supermarkt. Je hebt een bepaalde omvang nodig om succesvol te zijn. We zullen ons dealernetwerk gaan transformeren.”
“We hebben intern wel doelen gesteld. Maar wat de minimale jaaromzet van een Massey Ferguson-dealer moet zijn, deel ik liever niet. Concreet betekent het dat ons dealernetwerk met 10% zal verkleinen. We hebben nu ongeveer 250 dealers.”
“In Nederland is al het een en ander gewijzigd. Het marktaandeel mag nog groeien, maar we zitten op de goede weg. Er zijn echter ook landen waar het marktaandeel achterblijft en daar ligt onze focus. Ons marktaandeel in Duitsland is bijvoorbeeld minder dan 5%.”
“Die samenwerking geldt niet voor Europa. De trekkers die we inkopen bij Same Deutz-Fahr vullen ons eigen pakket goed aan. De trekkers voldoen wel aan de Fase 5-emissienormen, maar we verkopen die niet in Europa. Daarover hebben we geen afspraken gemaakt.”
“Niet op korte termijn. We investeren zeker in moderne technologie – neem de recente joint venture met PTx Trimble. Mijn inziens is het niet mogelijk om anno 2025 te boeren zonder precisietechniek. Maar Massey Ferguson zal niet de eerste zijn met autonome techniek.”
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Bedrijfsvoering, Massey Ferguson