fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Marco Mazzaferri (MF): ‘We gaan ons dealernetwerk transformeren’

Marco Mazzaferri is de nieuwe managing director bij Massey Ferguson. TREKKER vraagt naar zijn groeiplannen, dealeraanpak en de toekomst van de machinefabrikant. Foto: Bob Karsten

Marco Mazzaferri is sinds de zomer van 2025 de nieuwe vicepresident en managing director van het merk Massey Ferguson. TREKKER vraagt hem naar zijn ambitie om het marktaandeel te verhogen, de hervorming van het dealernetwerk en naar de verdere plannen van de machinefabrikant.

Wat is uw doel?

“In het marktsegment van 80 pk en groter groeide het marktaandeel van Massey Ferguson van 7,4% in 2018 naar 9,5% vorig jaar. Ik wil dat we voor het eerst in de geschiedenis van ons merk de dubbele getallen gaan halen — 10% marktaandeel, en liever meer.”

Wat is daarvoor nodig?

“Overal ter wereld zien we hetzelfde: agrarische bedrijven groeien rap in omvang en professionaliseren. De industrie slinkt. Er is sprake van consolidatie, en ik vind dat onze dealers mee moeten groeien en ook moeten professionaliseren. Ik zeg wel eens: een dealerbedrijf moet niet de dimensie hebben van een slechte supermarkt. Je hebt een bepaalde omvang nodig om succesvol te zijn. We zullen ons dealernetwerk gaan transformeren.”

Kunt u aangeven hoe groot een dealer moet zijn, in uw ogen?

“We hebben intern wel doelen gesteld. Maar wat de minimale jaaromzet van een Massey Ferguson-dealer moet zijn, deel ik liever niet. Concreet betekent het dat ons dealernetwerk met 10% zal verkleinen. We hebben nu ongeveer 250 dealers.”

Hoe zit dat in Nederland?

“In Nederland is al het een en ander gewijzigd. Het marktaandeel mag nog groeien, maar we zitten op de goede weg. Er zijn echter ook landen waar het marktaandeel achterblijft en daar ligt onze focus. Ons marktaandeel in Duitsland is bijvoorbeeld minder dan 5%.”

Even wat anders: Massey Ferguson koopt tegenwoordig voor het kleine segment ook trekkers in bij Same Deutz-Fahr, met name voor verre exportmarkten. Wat gaan we daarvan merken in Europa?

“Die samenwerking geldt niet voor Europa. De trekkers die we inkopen bij Same Deutz-Fahr vullen ons eigen pakket goed aan. De trekkers voldoen wel aan de Fase 5-emissienormen, maar we verkopen die niet in Europa. Daarover hebben we geen afspraken gemaakt.”

Tot slot: wanneer rijdt Massey Ferguson autonoom?

“Niet op korte termijn. We investeren zeker in moderne technologie – neem de recente joint venture met PTx Trimble. Mijn inziens is het niet mogelijk om anno 2025 te boeren zonder precisietechniek. Maar Massey Ferguson zal niet de eerste zijn met autonome techniek.”

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Trioliet breidt productielocatie in Polen uit

Trioliet, fabrikant van voermachines, breidt de productie uit door te investeren in de productielocatie in het Poolse Opalenica.
Afbeelding artikel

Homburg Belgium wordt nieuwe Hardi-importeur

Hardi, de Deense fabrikant van spuitmachines, benoemt per 1 januari 2026 Homburg Belgium tot nieuwe importeur voor België.
Afbeelding artikel

Kaweco en Krampe stemmen service Radium-silagewagens af

Kaweco en Krampe organiseren vanaf 1 januari samen een structuur voor onderdelenleverantie en service van Radium-silagewagens.