Claas Jaguar maakt reuzensprong met nieuwe 1.000-serie hakselaar
Een Claas Jaguar 990 is al een hele machine, maar deze nieuwe Jaguar 1000-hakselaarserie overtreft ‘m op alle fronten. Het invoerkanaal is breder, de banden groter en de V12-motor perst er ruim 1.100 pk uit. In Denemarken heeft dit seizoen één van de 25 prototypes gedraaid. Onze Deense collega’s van TraktorTech hebben daarom al met een Jaguar 1200 gereden. Na de zomer hangt er een veertienrijige maisbek voor, dán gaat de Jaguar pas écht los.
Als je een blik werpt op de specificaties voel je meteen: dit is niet zomaar een machine voor Nederland. Want in alle opzichten is deze Jaguar 1200 nog weer een slag groter dan het huidige topmodel van Claas, de Jaguar 990. Nederland is niet de natuurlijke habitat van deze Jaguar. Nee, dan gaat het om echt grote maispercelen, zoals in Californië (VS), Duitsland en Denemarken.
Dit jaar testte Claas vijfentwintig machines, en één ervan ging naar Denemarken. Loonwerker Rostgård Maskinstation testte hem en onze collega’s van het vakblad TraktorTech waren daarbij aanwezig. Chauffeur Henrik Kristensen vertelt over zijn ervaring: “Ik heb drie jaar met een Jaguar 980 gereden. Daarvoor ben ik begonnen met een Jaguar 960. Maar dit is gewoon anders.” De Deen is onder de indruk van de gelijkmatige doorstroming, vooral bij een dikke wiers.
Lees verder onder de foto’s en kader

Meer dan 20 ton
De nieuwe hakselaarserie van Claas bestaat uit vier modellen: de Jaguar 1080 (met 850 pk), de 1090, 1100 en 1200. Bij alle vier ligt er een 24 liter grote MAN V12-motor achterop. Bij het topmodel wordt dan ruim 1.100 pk op de powerband overgebracht. Net zo indrukwekkend is de breedte van het invoerkanaal en de hakselkooi: 910 millimeter. Ter indicatie: bij de 900-serie is dat 750 millimeter breed. Die combinatie maakt dat de capaciteit van deze Jaguar 1200 volgens Claas 20% hoger ligt dan die van de huidige Jaguar 990 (met 925 pk).
Ook interessant is dat, ondanks de bredere invoer, de hakselaar op grote 800/70 R42-banden 3,30 meter breed is. De maximale bandenmaat voor is 900/60 R42 (2,15 meter hoog) en achter is dat 710/60 R30. Je kunt een bandenspanningswisselsysteem krijgen voor alle vier de wielen. De nieuwe Jaguar weegt van zichzelf dan ook meer dan 20 ton.

Veel tonnen, weinig liters
Bij de ontwikkeling van de nieuwe hakselaar heeft Claas met name gefocust op de efficiëntie van de hakselaar. Dat wil zeggen: het dieselverbruik per ton gehakseld product zo laag mogelijk houden. Daartoe heeft Claas de motor en motoraansturing gefinetuned, net als het ontwerp van de doorstroming door de machine. Chauffeur Henrik Kristensen kan dit bevestigen op basis van de voorlopige ervaringen van dit jaar: “We hebben 0,85 liter diesel per ton verbruikt op de in totaal nu 44.000 ton materiaal die erdoorheen is gegaan. Dat is met name gras. Het is nu een jaar terug dat ik hakselde met de oude Jaguar 980, dus ik kan me het cijfer niet exact heugen, maar toen was het ongeveer 1 liter diesel per ton.”
Er is nog geen mais door de machine van Rostgård geweest, waardoor de verwachtingen hooggespannen zijn. Te meer omdat de Jaguar 1200 dan wordt uitgerust met een nieuwe, veertien rijen brede Orbis-maisbek.

Optimaal benutten
De V12 MAN-motor is nieuw ontworpen en levert z’n maximale vermogen bij 1.700 toeren, waar deze ook het meest efficiënt draait. Claas rustte de motor uit met het zogenoemde Dynamic Power-systeem, bekend van eerdere machines. In feite regelt het motormanagement zichzelf op basis van de motorbelasting. Daarbij is het voorzetstuk uitgerust met het zogeheten Cemos Auto Performance. Deze automatiek regelt onder andere de rijsnelheid en zorgt er op die manier voor dat je de hakselaar optimaal benut. “We hebben een 19 meter brede hark. Bij de eerste snede gras zijn de wiersen daardoor soms behoorlijk groot”, vertelt de Deense loonwerker. “Bij de vorige hakselaar moest je dan blijven opletten, want de hakselaar en pick-up waren gevoeliger voor bulten in de wiers. Het gras kon vast komen te zitten in de pick-up. Met deze nieuwe loopt alles veel soepeler.”

De Jaguar heeft nog steeds de directe aandrijving vanaf de krukas van de motor – via een powerband – naar de hakselkooi, blower en korrelkneuzer. Om die 500 ton product per uur te hakselen, is een aantal zaken in de machine aangepast. Zo ligt het toerental van het voorzetstuk tweemaal zo hoog als voorheen.
Ook is er een nieuwe generatie pick-ups, waarbij de kettingen zijn vervangen door tandwielen in een oliebad. De invoervijzel is nu gemaakt van Hardox-staal. De pick-up wordt hydraulisch aangedreven en het Cemos Auto Header-systeem regelt het toerental van de aandrijving volautomatisch in verhouding tot de rijsnelheid en de gewenste snijlengte.

De invoer is voorzien van vier geheel hydraulisch geregelde voorperswalsen. Deze vier rollen drukken het pakket product dat naar binnengaat samen tot één uniforme stroom. Fraai detail: je kunt de voorperswalsen hydraulisch 80 graden aan de kant zwenken, zodat je bij de messen kunt komen. Volgens Claas draait de blower nu ook veel sneller. Voor de maisoogst komt er straks een grotere korrelkneuzer in met een grotere diameter (310 millimeter). De V-Flex-hakselkooi die Claas in 2024 voor de Jaguar 900 introduceerde, is ook leverbaar in deze 1000-serie en verkrijgbaar met verschillende mesconfiguraties.

36 meter verderop
Ook op het gebied van comfort heeft Claas de Jaguar aangepast. Zo is de cabine voorzien van meer isolatie, met een betere geluidsdemping tot gevolg, bevestigt Kristensen. Ook kan hij het stuurwiel loslaten, want de hakselaar is nu leverbaar met een linkerarmsteun met daarop een geïntegreerde joystick. Het is een soort grote tuimelschakelaar waarmee je met de linkerhand kunt sturen. De linkerarmleuning is daarnaast voorzien van nog een aantal knoppen, waaraan je via het beeldscherm zelf functies kunt toewijzen.

“Ook de blower is flink verbeterd”, vertelt de Deense loonwerker. “Die draait sneller en je kunt hem in stappen instellen tot 1.500 toeren. Je kunt ook instellen hoe dicht-ie bij het kanaal ligt, dus hoe agressief hij moet werken. We hebben een aantal klanten met vaste rijpaden op 36 meter. Het is dan geen probleem om gras in de silagewagen te blazen die een eindje verderop rijdt”, aldus Kristensen.

Auteurs: John Christensen, Bob Karsten
Gerelateerde tags: Claas, Hakselaars, Oogstmachines, Oogsttechniek, Proefrit