Bouwbedrijf BAM ontwikkelt zelf een elektrische trekker
Bouwbedrijf BAM Infra Nederland heeft zelf een elektrische trekker ontworpen en gebouwd voor het gebruik op luchthaven Schiphol en op bouwplaatsen. Het is een geëlektrificeerde Fendt, waarschijnlijk een oudere 800- of 900-serie Vario, met een verlengde neus.
Met de verlengde motorkap heeft de BAM-trekker haast de proporties van een smalspoortrekker. Die illusie houdt stand totdat duidelijk wordt hoe groot de cabine is. De vorm van de motorkap en de cabine doen vermoeden dat een trekker uit de Fendt 800– of Fendt 900-serie Vario als basis heeft gediend.
Onder de verlengde motorkap, vóór de voorwielen, huist een accupakket. BAM heeft deze trekker gebouwd omdat er ‘geen goed alternatief op de markt is’. Het bouwbedrijf zegt dat deze innovatie past bij de ambitie om in 2030 op iedere bouwplaats emissieloos te werken.
Rijdende powerbank
De elektrische trekker wordt niet alleen voor trekkerwerk gebruikt. BAM omschrijft de trekker als ‘bidirectioneel’. Daarmee bedoelt het bedrijf dat de trekker werkt als powerbank; de machine ontvangt niet alleen stroom (opladen), maar levert ook stroom terug.
Het bedrijf laat in een persbericht weten dat niet alleen de hardware, zoals accu’s, zelf ingebouwd zijn, maar dat ook de software door het bedrijf zelf geschreven en geïnstalleerd is.
De trekker is gebouwd op de vestiging van BAM Infra in Nieuwleusen (Ov.). Vanwege de huidige bouwvak is bij BAM niemand beschikbaar om meer te vertellen over de technische details van de machine. Dus wordt vervolgd.
Auteur: Lucas van de Weijer
Gerelateerde tags: BAM, Elektrisch, Fendt, Trekkers