Klassieker | New Holland G190 is een wendbare zwaargewicht
De nieuwe Genesis-trekkerserie van New Holland werd in 1993 in de Verenigde Staten geïntroduceerd. In Nederland waren de nieuwe trekkers in februari 1994 voor het eerst te zien op de landbouwbeurs in Zuidlaren. De blauwe als 70-serie bij Ford, de terracotta als G-serie bij Fiat.
De nieuwe trekkers waren zeker geen oude wijn in nieuwe zakken. Al hebben de belangrijke hoofdcomponenten wel een Ford-voorgeschiedenis. De motor was de in het Britse Basildon geproduceerde Powerstar-zescilinder motor uit de lichtere Ford 40-serie, en de transmissie een full-powershift Funk-versnellingsbak die eerder in de zwaarste modellen van de Ford 30-serie werd toegepast.
Echter, er waren nodige wijzigingen: zoals destijds bij de introductie vermeld waren onder andere het blok, de zuigers, de drijfstangen en de krukas uit een hoogwaardiger materiaal gefabriceerd. De compressieverhouding lag hoger en er zijn zwaardere lagers toegepast om het hogere vermogen aan te kunnen. Ook de turbo was van een ander kaliber.
Funk-versnellingsbak deels programmeerbaar
Een taaie motor, maar onder 1.300 toeren zakte de koppelkromme als een pudding in elkaar. De Funk-versnellingsbak kreeg een schuine vertanding, waardoor deze een hoger rendement zou hebben en bovendien minder geluid zou produceren.
De versnellingsbak was deels programmeerbaar en je kon hem ook voor een deel automatisch laten schakelen. Een kruipbak die het aantal versnellingen verdubbelde was optie.
Lees verder onder de foto’s

Nieuwe vorm
De vormgeving van de trekker was totaal nieuw, net als de cabine. Een vlakke vloer, een verstelbaar stuur en uitstekend zicht waren belangrijke kenmerken.
Een ander bijzonder kenmerk van die tijd, wat later een trendsetter zou blijken, was de zogenoemde Sidewinder: rechts aan de stoel zat een console waarin de meeste functies waren opgenomen. De console beweegt mee met de stoel en je kun hem ook elektrisch 17 centimeter naar voren schuiven. Wat de vormgeving betreft: de 22 frontgewichten van 40 of 45 kilo waren iets wigvormige platen, waardoor een soort waaier ontstond.

SuperSteer optioneel
SuperSteer was een optie. Een constructie gepatenteerd in de tijd van de ondergrondse mijnbouw, om een trein wagonnetjes zo compact mogelijk aan te koppelen en toch te kunnen laten draaien. Met SuperSteer beweegt de vooras opzij als je aan het stuur draait, waardoor er meer ruimte is voor de wielen om scherper te draaien.

Het gewichtenpakket bewoog mee met de stuurbeweging, en dat past bij wigvorm van het frontgewicht. Nadeel was dat SuperSteer zich lastiger liet combineren met een fronthef, maar grootste minpunt was het extra onderhoud aan de extra draaipunten. Zoals destijds bij John Deere de extreem grote casterhoek om korter te draaien verdween, zo is ook bij New Holland SuperSteer weer verdwenen.

Twee varianten
Er is verschil tussen de modellen voor de Amerikaanse en de Europese markt. De achterassen verschillen, en de Amerikanen hebben zestien versnellingen vooruit en andere snelheden. De Europeanen hebben 18 versnellingen vooruit.
Het zwaarste model heeft voor de Amerikaanse markt 2 ton minder hefvermogen. Hoewel er geen cijfers van bekend zijn, mag je aannemen dat voor de Amerikaanse markt maar zelden een fronthef en veel minder vaak SuperSteer zal zijn geleverd. Tweewielaandrijving was leverbaar, maar in die tijd voor de Europese markt al geen issue meer.

Italiaans feestje
Eind 1990 had Ford al plannen voor een nieuwe, zware trekkerserie, maar de directie wees dat af. Begin 1991 nam Fiat 80% van de aandelen over en is het plan opnieuw besproken én goedgekeurd. De ontwikkeling van de nieuwe serie nam twee jaar in beslag.
Voor de productie is Antwerpen overwogen, maar de grootste afzet werd in Noord-Amerika verwacht. Dat was mede een reden dat het in 1987 door Ford overgenomen Versatile in Winnipeg de trekkers ging produceren. Versatile produceerde op basis van deze trekkers vanaf 1995 ook de Caterpillar en later Claas Challenger 35, 45 en 55 rupstrekkers.
Groot succes, prijstechnisch concurrend
In de markt was de Genesis-serie een groot succes en ook prijstechnisch concurrerend. In 2001 werd de 70A de geüpdatete versie. In 2003 opgevolgd door de TG, maar van 2003 tot 2005 nog als Starland geleverd aan Landini.
Auteur: Martin Smits
Op zoek naar een oldtimer of klassieker? Kijk op Traktorpool.nl
Gerelateerde tags: Klassiekers, New Holland, oldtimers