Proefrit New Holland T8.410 AC Genesis
TREKKER maakte een proefrit met een Amerikaanse New Holland, zoals het plaatje met ‘made in Wisconsin’ al prijsgeeft bij het instappen. Deze exoot was bovendien als eerste in Nederland uitgerust met de nieuwe Sidewinder Ultra-bediening.
Onze testtrekker is onderdeel van de vloot van Loonbedrijf A.J.G. Van Rossum in Ooltgensplaat (Z.-H.). Hij kan zijn vermogen goed kwijt bij het kilveren met een Bos Giga-schuifdozer, en levert in het najaar de brede banden in voor een set ploegbanden om met een zesschaar Kverneland-ploeg de klei te keren. De T8.410 perst een maximaal vermogen van 409 pk uit de Cursor 9 en laat het koppel pieken op 1.800 Nm bij 1.300-1.400 toeren. Dat er vermogen onder de kap zit, hoeft ons na de proefrit niet verteld te worden. Duwen we het rijpedaal onderin, dan worden we in de stoel gedrukt en zit de trekker in no-time op 51 km/u.
Soepele transmissie
De traploze Autocommand-transmissie is verrassend soepel. De bak reageert snel op een plotseling zwaardere belasting en regelt dan vlot bij. Iets wat bij het kilveren van pas komt. Het “nadenken” in de rijrichting lijkt minder dan bij de Europeanen. Echter merken we dat de transmissie wel even treuzelt tijdens het wisselen van rijrichting. Je zou zeggen dat dit met het ploegen irritant is, maar Van Rossum weerspreekt dit. De zesschaar moet namelijk met enig beleid kunnen wentelen, en dan is het rustige karakter tijdens het keren een voordeel. Naast de AC-bak is de trekker ook met een Ultracommand-powershifttransmissie leverbaar, met standaard achttien versnellingen vooruit en vier achteruit. De 50 km/u-uitvoering heeft een versnelling extra vooruit om de topsnelheid te behalen.
Tekst gaat verder onder foto
Nieuwe cabine
New Holland voerde met de introductie van de Genesis-serie een aantal vernieuwingen door aan de cabine, dat is nu een vierstijlencabine. Verder kreeg het dak een nieuw design en heeft ruimte voor veertien ledlampen in de dakrand. De volledige gps-module is geïntegreerd in het blauwe dak. De vernieuwde Sidewinder Ultra met de nieuwe CommandGrip-rijhendel niet te missen. De volledige bediening van de trekker bevindt zich nu hier op de armleuning. De knoppen zijn gegroepeerd geplaatst op basis van functie; elf knoppen zijn naar wens configureren. Het 12 inch display is groot, maar wel erg wennen. Het scherm komt vrij druk over. De rijhendel is een stuk uitgebreider, en voelt prettig aan. Daarbij beschikt-ie nu over een grote rode noodstopknop.
Tekst gaat verder onder de foto
Boven het dashboardschermpje kijken we uit over de enorme motorkap. Die begint relatief smal, en wordt naar de voorkant breder. Er is meer dan genoeg zicht op de voorwielen, die een slag van 55 graden kunnen maken. Daarmee komt de lange Amerikaan toch verrassend goed door een korte bocht.
Europese Amerikaan
Al met al is aan onze verwachtingen voldaan en zijn die op sommige punten overtroffen. De trekker rijdt soepel, stuurt kort en biedt veel overzicht. Enkele kritiekpunten zijn er ook, zoals een steile trap, een drukke schermindeling en het vrij kleine Infoview-dashboardscherm. De kans is echter groot dat dit slechts een kwestie is van gewenning. Ook de nieuwe armleuning valt erg in de smaak. Inmiddels zijn er twee van deze New Holland T8.410 AC-trekkers verkocht in de Benelux. De trekker staat in de catalogus voor bruto € 299.826
Tekst en foto’s: Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: Magnum, New Holland, T8