Poolse nieuwkomer InterTech ZKD 800 harkt goedkoop
De jonge Poolse machinefabrikant InterTech heeft geen breed leveringsprogramma, maar wél een scherp geprijsde 8 meter brede dubbele hark. Voor minder dan €20.000 heb je een ZKD 800 in de schuur, mét hydraulische breedteverstelling, brede banden en een zeswielig onderstel onder de rotoren.
Toegegeven, in de landbouw zijn machineprijzen niet altijd heel transparant. Sommige prijsvechters lijken op het eerste oog interessant met hun scherpe, bijna nettoprijzen. Maar trek je de – vaak eenvoudige – uitvoering gelijk én verreken je de grotere kortingen van een A-merk, dan kan het prijsverschil plots veel kleiner zijn. Dan resteert vooral het risico over de restwaarde.
Scherp geprijsd en compleet uitgevoerd
Dat gezegd hebbende blijkt de Poolse nieuwkomer InterTech wel degelijk goedkoop. Om het maar meteen concreet te maken, het merk levert de vrij compleet uitgeruste ZKD 800-dubbele hark met 7,8 meter werkbreedte tegen een agressieve bruto prijsstelling nog onder de €20.000. Het duikt daarmee al snel €3.000 à €4.000 onder de (netto)prijs van concurrerend geprijsde merken als SIP en Samasz.
Het prijsverschil met de marktleiders in dit harkensegment is nog veel groter, je kunt de genoemde bedragen gerust verdubbelen. Voor deze prijs maakt de compleet uitgevoerde InterTech een verrassend stabiele en degelijke indruk.
InterTech ZKD 800 op vertrouwen gekocht
Maatschap Diepman in Dalfsen (Ov.) is de eerste koper in Nederland van de InterTech ZKD 800. De melkveehouder was toe aan een nieuwe hark. “We dachten eerst aan een gebruikte hark, maar na wat rondkijken op internet zagen we dat ze meestal toch wel intensief gebruikt zijn. Nieuw vonden we eigenlijk te duur met prijzen tegen de €30.000. Toen ons eigen mechanisatiebedrijf met de InterTech kwam, leek dat een goede optie. We kochten de machine op vertrouwen, anders hadden we het niet gedaan, denk ik. Maar de hark is degelijk gebouwd en doet het goed in de praktijk”, legt Jeroen Diepman uit, terwijl hij de laatste percelen van de eerste snede bij elkaar harkt.
De huiskavel is wat hobbelig. “Niet ons mooiste perceel”, zegt Diepman. Desondanks loopt de machine er strak en zonder gerammel overheen.
Jong Pools bedrijf
Het Poolse InterTech is een jong bedrijf dat in 2008 nieuw werd opgericht als fabrikant van bakken, specifiek voor voorladers. Al snel bouwde het bedrijf ook de voorladers zelf. Sindsdien werd het assortiment uitgebreid met allerlei soorten uitrustingsstukken, ook voor shovels en verreikers. Verder zijn er nu grondbewerkingsmachines, haakarmsystemen, mesttanks en sinds 2013 ook de eerste harken en schudders.
Individueel uitheffen
De ZKD 800 is de enige en dus ook de grootste dubbele hark van het InterTech. 7,8 meter is de maximale werkbreedte bij een zwadbreedte van 2 meter. In de praktijk zul je rond de 7,4 meter harken.
De werkbreedte is standaard hydraulisch verstelbaar van 6,8 tot 7,8 meter. Aan de linkerzijde van het chassis kun je enkele kranen omzetten om de rotoren onafhankelijk van elkaar in of uit te schuiven, wat je in praktijk niet vaak zult gebruiken. Wél handig is het individueel kunnen uitheffen van de rotoren, dankzij elektrische ventielen op de hark die je vanuit de trekker kunt schakelen.

Zeswielig onderstel standaard
Het gesloten rotorhuis is oliegevuld en meet 58 centimeter in diameter. De stuurrollen van de elf tandarmen lopen in de olie door de curvebaan. Deze commandeurschijf is kleiner in diameter dan bij de grote merken. Hoe groter de schijf, des te minder de slijtage. Het onderstel, met zes deels gestuurde loopwielen voor een goede bodemvolging, is bij de gevestigde orde vaak een optie; op de InterTech standaard. Met een spindel kun je per rotor de harkdiepte verstellen. Deze rotoren zijn uiteraard mechanisch aangedreven via de 540 toeren-aftakas. De haakse tandwielkast en de rotorhuizen komen van Comer.
InterTech heeft duidelijk nagedacht over de aandrijflijn. Die loopt weliswaar niet binnen door het frame, maar de tussenassen lopen wel mooi in lijn omlaag richting de aftakasstomp. Met een doorstroomregeling kun je de daalsnelheid van de rotoren instellen, zodat ze niet te hard op de grond zakken. Bij het opklappen in transportstand klapt het zwadbord mechanisch opzij voor extra bodemvrijheid.
Het frame en de draaipunten van de rotorarmen maken een degelijke indruk. Dat geldt ook voor de wielbesturing. De wielen zoeken niet, de hark volgt strak en stuurt mooi mee.
Opvallend is dat het chassis uit drie delen bestaat die aan elkaar zijn gebout. Gezien de overmaatse schetsplaten en de vele bouten niet iets om je zorgen over te maken. Ook op andere plekken zijn extra schoren in de machine gelast, die opgeteld 2.250 kilo weegt.

Transportstand kritiek punt
Opgeklapt meet de machine 4,15 meter in transportstand. Een kritiek punt als je veel op de weg zit. Wil je aan de wet voldoen, dan moet je enkele tandarmen uitnemen. Een kleine moeite, maar feit is dat veel concurrenten onder de 4 meter blijven, sommige zelfs met hun bredere harken uit het negenmeter-segment. Iets om rekening mee te houden als je veel op de weg zit.

Markt is beperkt
Gaat InterTech met deze prijsstelling een snelle opmars maken? Dat is de vraag, want de prijs is één, een dealernetwerk een tweede. Dealers willen graag een compleet pakket aanbieden. En dat heeft InterTech (nog) niet. Het bedrijf bouwt géén maaiers en de zeselements schudder is naar Nederlandse normen smal. Ook deze hark bevindt zich in een slinkend marktsegment, want kopers van een nieuwe dubbele hark zoeken tegenwoordig vaak naar 9 meter.
Deze complete en scherp geprijsde InterTech blijft weliswaar een interessante optie, maar realistisch gezien in Nederland voor slechts een beperkte groep kopers. Wel kán hij zelfs de concurrentie aan met gebruikte machines. Gezien de prijs-kwaliteitverhouding is InterTech een interessante speler om in de gaten te houden.
Auteur: Matthijs Verhagen
Lees ook: Poolse voorlader InterTech IT 1600 M zit goed in elkaar
Gerelateerde tags: Grasoogst, Harken, InterTech, Oogstmachines