Gebruikte Krone Big M-maaier kopen? Let hierop bij aanschaf
De Krone Big M is onverslaanbaar als het gaat om maaicapaciteit: snel, breed en wendbaar. En: een dikke motor die direct de maaiers aandrijft. Een echte hectarevreter dus, maar soms wel een kostbare, want bij een tweedehands machine kan onderhoud of een reparatie snel in de papieren lopen. Daarom nu: alles over de tweedehands Big M, en waar je op moet letten bij aanschaf.
Het moet haast de droom zijn van iedereen die veel hectares maait: een (gebruikte) Krone Big M-zelfrijder kopen. Want de zelfrijder staat altijd paraat – sleutel om, uitklappen, en maaien. Vijftien hectare per uur eraf scheren, is goed mogelijk.
De Big M heeft een dikke motor achterop liggen, die rechtstreeks aan een tandwiel-verdeelkast is geschroefd van waaruit de maaiers met een powerband worden aangedreven. De 350 pk uit de Mercedes (Big M II), of zelfs 420 pk uit de MAN (Big M 420) arriveren dus praktisch rechtstreeks op de maaiers. Zo heeft de graskoning veel te vertellen en is een maaisnelheid van 20 km/u mogelijk, en dat met 9,7 meter werkbreedte.
Vaak is er ook zwadafleg aanwezig. Maar bovenal: met de achteras-besturing en maaiers tússen de assen, gaat hoekjes uitmaaien zó veel sneller dan met een trekker-maaier-combinatie. Dat het werken dan iets minder comfortabel is, moet je ervoor over hebben. De achteras is niet geveerd, en dat voel je duidelijk in de cabine.
Gebruikers melden forse onderhouds- en reparatiekosten
TREKKER riep gebruikers online op om zich te melden en om ervaringen te delen. Dank aan iedereen die hiervoor de moeite nam! En zoals in de eerste alinea’s van dit artikel beschreven, zó kun je praktisch alle ervaringen samenvatten.
Daar komt dan nog één vaker genoemd kritiekpunt bij: de forse onderhouds- en reparatiekosten. Daarover straks meer in detail. In de regel geldt dat als je een Big M nieuw koopt, je daar jaarlijks 2.000 tot 3.500 hectare mee gaat maaien. Dus je moet niet vergeten dat een tweedehands zomaar 20.000 of zelfs 30.000 hectare heeft gemaaid. En dan nemen de onderhoudskosten toe.
Van €30.000 tot €300.000
De Krone Big M-zelfrijder bestaat bijna dertig jaar. In dit artikel focussen we op de tweedehands markt, en dan komen er drie generaties in beeld: de Big M II (2001), tussenmodel Big M 400 (2009) en de nieuwere Big M 420 (2011). Voor de tweedehandsmarkt zijn deze drie machines het meest relevant. Hiermee kun je namelijk nog vele hectares te lijf. Daarnaast zijn ze qua maaitechniek gelijk, en daarmee interessant voor dit artikel.
Het eerste model, de Krone Big M I (vanaf 1996), moet je eigenlijk niet meer kopen om serieus veel hectares te gaan maaien, weet ook handelaar met een specialisatie in tweedehands Big M’s Erwin De Kruijf, van De Riet Handel en Dienstverlening in Leusden (U.). “Die maaiers zijn echt wel wat verouderd. Lichtere maaibalken, en de standaard lagers zijn matig. Er zijn nog wel onderdelen voorradig, maar ze worden schaars. Dat maakt ze meteen duurder”, aldus Erwin. “Mijn advies: ga voor een Big M II van na 2008, want toen hebben ze nog een grote update gehad.”
Krone bouwt sinds 2017 het model Big M 450. Die is echt wel fors anders dan de eerder genoemde. Geveerde achteras, in hoogte verstelbaar, laagtoerige Liebherr-motor, betere wielaandrijving met eindaandrijvingen, grotere banden, en deze rijdt een stuk comfortabeler. Maar het tweedehands aanbod is hiervan beperkt en de machines zijn fors aan de prijs: €200.000 tot €300.000.
TREKKER checkt 10 tot 25 jaar oude Krone Big M’s
In dit artikel richten we ons op de oudere machines, 10 tot 25 jaar oud. De Big M II koop je voor gemiddeld €65.000 met relatief weinig gemaaide hectares (2.500 draaiuren, of 15.000 hectare) tot €40.000 voor een goed gebruikte (5.500 uren).
De recentere Big M 420 – qua maaitechniek gelijk – staat gemiddeld te koop voor €140.000 met 2.500 uur, en €77.000 bij 4.500 uur. Het gaat natuurlijk om gemiddelden, want de prijzen variëren sterk. In feite wordt de vraagprijs sterk bepaald door hoeveel hectares ermee gemaaid is, en hoe de staat van de maaiunits is – met nieuwe maaiunits verdubbelt de waarde van een tweedehands Big M.
Powerband
Allereerst over de maaitechniek. Die is bij de Big M II, Big M 400 en Big M 420 praktisch gelijk. Bestel je nieuwe maaiunits voor die Big M II? Dan krijg je dezelfde als die aan een 420 zitten. Ga je voor een complete make-over en bouw je er drie nieuwe maaiers aan (inclusief kneuzers, et cetera), dan moet je rekenen op zo’n €65.000. Dat is meteen waarom de waarde van een tweedehands afhangt van de vraag of en wanneer de maaiers zijn vernieuwd. De realiteit is echter ook dat het financieel niet meer interessant is om gloednieuwe maaiers aan een twintig jaar oude Big M II te hangen.
De motor is aan een tandwiel-verdeelkast geflenst. Daaruit komen naast een aftakas voor de frontmaaier en een aftakas voor een hydrauliekpomp ook twee poelies. Die drijven de zijmaaiers aan via een powerband. Die manier van aandrijven is vrij degelijk: hier worden weinig problemen gemeld. De zijmaaiers echter worden aangedreven vanuit het midden. In feite bestaan de zijmaaiers dus uit één brede maaibalk met middenaandrijving, en een in tweeën gedeelde kneuzer. De keerringen in deze tandwielkast zorgen weleens voor ergernis. Met name na een winter stilstaan willen ze wel lekken bij het eerste gebruik. De keerringen vervangen is een heel karwei. Je moet voor het mooie de maaier demonteren en vervolgens al het plaatwerk.
De Big M’s zijn sinds 2008 à 2009 voorzien van HD-maaibalken die 8 millimeter dik zijn (in plaats van 6 millimeter) met kegelrollenlagers (in plaats van kogellagers) en hebben SafeCut-obstakelbeveiliging. Die kunnen, onder Nederlandse omstandigheden, makkelijk 20.000 hectare mee. Check wel even de speling op en neer van de maaischijven. Als je deze een centimeter kunt ‘tillen’, dan moet er een nieuw lager in. Niet per se een dure reparatie, maar wel een klusje.
Controleer ook zeker de staat van de klepels. Deze maaiers zijn uitgerust met V-vormige dubbele klepels die vrij bewegend zijn opgehangen in busjes. Die busjes zijn slijtgevoelig, vooral van de klepels die in de gewasstroom zitten (achter twee naar binnen toe draaiende schijven). Die kosten €10 per set (pen en busje), en als je er veel moet vervangen is dit een hele klus. Wacht hier niet te lang mee, want op den duur slijten ook de klepel en het oog op de klepelas en dan zijn de kosten hoger.
Lees verder onder de foto’s

Zwadafleg
De meeste Big M’s zijn uitgevoerd met zwadvijzels die het gewas op één zwad kunnen leggen – ideaal. Als er voldoende gras staat, werkt dit vlekkeloos. Wel is het zo dat als het gras kort en misschien nat is, en je de vijzelbakken dicht hebt, er dan te weinig luchtverplaatsing is en de kneuzer er geen grip op krijgt. Het gevolg: gras valt vóór de maaibalk, en je gaat duwen. Je kunt hierbij wat spelen met toeren, stellen de gebruikers, of om en om dichte klepels monteren om meer luchtverplaatsing te krijgen, maar helemaal opgelost krijg je dit niet. In de praktijk betekent het vaak: vijzelbak opklappen voor meer luchtverplaatsing, en dan maar het gras breed verspreiden. Soms helpt het als je de plaat onder de kneuzer verwijdert – die zit met een snelsluiting vast.
En waar je bij een vlindermaaier met bandjes kunt spelen met de draaisnelheid van die bandjes, en dus de zwadbreedte, ben je met vijzels meer beperkt. Je hebt twee keuzes in toerentallen, meer niet. Ook hier: bij veel gras werkt het uitstekend. Maar juist bij een korte najaarssnede wordt het zwad al gauw te breed voor een opraapwagen. Hiervoor heeft Krone, sinds de Big M 420, verlengstukken voor de vijzels beschikbaar.
Torsiedemper
Motorisch gaat er weinig mis met de Big M. Tussen de motor en tandwiel-verdeelkast zit een rubberen torsiedemperplaat gemonteerd. In een enkel geval wil die wel ‘ns de geest geven, door ouderdom. Het vervelende is: als die kapot gaat, kun je niet meer opklappen en niet meer rijden. En dus moet je de ingrijpende reparatie waarschijnlijk in het land doen. Dealers vervangen deze plaat daarom doorgaans preventief op basis van de urenstand of inspectie.
De frontmaaier wordt aangedreven door een aftakas, en er zit een hydraulische koppeling tussen waarmee je ‘m in- en uitschakelt. Die koppeling (platenpakket en huis) slijt, waardoor op den duur de frontmaaier abrupt aanslaat. Als dit gebeurt, kun je nog even rekken door de hydraulische druk op die koppeling terug te regelen, maar daarna zul je die koppeling moeten vervangen. Want als je hier te lang mee doorgaat, dan breekt er vanzelf iets in de aandrijving of maaibalk.

Beruchte wielmotor
Bij de huidige Big M 450 kiest Krone voor een rijaandrijving met eindvertraging. Bij de oudere modellen heb je nog Poclain-rijmotoren waarbij de helft van de plunjers uitschakelt bij het versnellen naar 40 km/u. Deze wielmotoren hebben geen goede naam. Ze zijn prijzig en het komt weleens voor dat ze kapotgaan. Dan gaat er een looprol van een plunjer kapot als gevolg van cavitatie (bij heuvelafwaarts rijden) of een gesneuveld wiellager (wielmotor en wiellager zijn één unit). De wielmotoren aan de achterkant zijn het meest gevoelig. Reken voor de achterste wielmotoren op zo’n €7.000 en voor de voorste €10.000. Belangrijk als het gebeurt: stop onmiddellijk, om te voorkomen dat slijpsel wordt rondgepompt.
Als je bij een occasion gaat kijken, controleer dan of zo’n wielmotor lekt/zweet. Dit duidt erop dat er een hoge druk was, waardoor de keerring eruit is gedrukt. Dit kán een voorbode zijn van een kapotte rijmotor. Wees alert als de machine uit een heuvelachtige regio komt. De hydrauliekslangen van de sturende achterwielen zijn trouwens voorzien van draaikoppelingen, en die willen weleens lek gaan.
De Michelin 580/70 R26-achterbanden staan er trouwens om bekend te scheuren bij de velg. Michelin maakt ze niet meer. Je bent dan al gauw aangewezen op smallere en duurdere 520/80 R26’s die op dezelfde velg passen. Of je kiest voor grotere 600/65 R28’s waar een nieuwe velg voor nodig is.

Geheid gelast
Je zult trouwens niet zomaar een tweedehands Big M vinden waar niet al aan gelast is. Een belangrijke reden daarvoor is dat de zijmaaiers geen obstakelbeveiliging hebben (de huidige wel). Dus als je iets raakt, dan breekt er waarschijnlijk ergens iets af. Dat kan de maaibalk zijn, of de middenophanging van de maaiers. Ook de achteras is bij oudere machines een zwak punt. Zoals gezegd ontbreekt een achterasvering. Onderschat daarom niet de krachten die optreden als je een verkeersdrempel overgaat.
Auteur: Bob Karsten
Lees ook: Krone Big M-maaier met robotsoftware voorkomt dode dieren
Gerelateerde tags: hooibouwmachines, Krone, Maaiers