BLOG | ‘Full-liner worden? Investeer in iets waar je écht verstand van hebt’
Verbazingwekkend die overnamerace van hightech-, gps- en databedrijven bij trekkerfabrikanten. Hoe duur zou een nieuwe trekker écht zijn als je niet hoeft mee te betalen aan de geldverslindende prestigehobby’s van sommige fabrikanten?
Het was tien jaar geleden dé grote droom van trekkerfabrikanten: full-liner worden. Je kent ‘t, eigen grondbewerkingsmachines, maaiers, verreikers, hakselaars in trekkerkleur. Er waren volop overnames.
Iedereen met boerenverstand wist: deze markt is té klein en werktuigen zijn een specialisme. In ontwikkeling, in service en in verkoop. Per regio, grondsoort en dealer zijn er weer totaal andere eisen. Dat er geen rendement in zit blijkt nu, bij de eerste tegenwind in de markt. Samenwerkingen stokken en fabrikanten dumpen hun werktuigenfabrieken alweer. Het kost ze vele miljoenen.
Ga niet doen wat een specialist beter kan
Was het marktonderzoek, prestige, machtsvertoon of angst om de boot te missen? Ik heb mijn gedachten, maar laten we het positief zien: zo’n misser hoort bij ondernemen. Het zijn juist de dingen waar je als bedrijf van leert: investeer alleen in iets waar je écht verstand van hebt, waar de markt om vraagt én ga niet doen wat een specialist béter kan.
Precies daarom verbaast de nieuwe overnamerace bij trekkerfabrikanten mij. Miljoenen, en nu soms miljarden, gaan naar overnames van hightech-, gps- en databedrijven. Natuurlijk, zéér belangrijk. Maar hebben trekkerbouwers, die al twintig jaar worstelen met Isobus, hier écht verstand van? Zijn snel schakelende specialistische bedrijven of startups hier niet veel beter in? Ik zie héél veel parallellen met het werktuigenfiasco.
Hobby mag geld kosten, maar …
Een hobby mag geld kosten, maar als je iemand anders de rekening laat betalen, is dat niet lang houdbaar. Het zijn de trekkerkopers die via bovengemiddeld fors stijgende prijzen de verliezen op slechte investeringen rechttrokken. Natuurlijk ken ik het verhaal: inflatie, gestegen kosten, hogere lonen, duurdere componenten. Zeker waar. Tóch vraag ik me af, hoe duur zou een nieuwe trekker écht zijn als je niet hoeft mee te betalen aan de geldverslindende prestigehobby’s van sommige fabrikanten?
Auteur: Matthijs Verhagen
Over de auteur: Matthijs Verhagen werkt sinds 2008 als journalist in de wereld van mechanisatie, bouwmaterieel en transport. Sinds 2010 schrijft hij als zelfstandig journalist regelmatig voor TREKKER.
Gerelateerde tags: Bedrijfsvoering, Machinefabrikanten, Overnames