Hybride werktuigendrager Agra-Trac maakt debuut in de praktijk

Vorig jaar maakte de hybride werktuigendrager Agra-Trac van machinefabrikant Graafstra in Oosterwolde (Fr.) zijn eerste rondjes in het veld. Dit jaar wordt het eerste exemplaar zoveel mogelijk in de praktijk ingezet.
De Agra-Trac van machinefabrikant Graafstra in Oosterwolde (Fr.) is primair bedoeld voor zaai- en verzorgingswerk. De hybride werktuigendrager maakte onlangs zijn praktijkdebuut in de Van Pallandtpolder in Middelharnis (Z.-H.).
Hybride aandrijving
De hybride werktuigendrager wordt aangedreven door een 60 pk driecilinder Perkins-motor. Dat is een hybride aandrijving; de motor drijft een generator aan die de elektrische wielmotoren voedt.
Die keuze is gemaakt uit oogpunt van rendement en een hoog koppel vanuit stilstand. Bovendien zijn elektromotoren makkelijk regelbaar.
Lees verder onder de foto’s

Alle vier wielen gelijke tractie
Het voertuig beschikt over permanente vierwielaandrijving, waarbij alle vier de wielen gelijke tractie hebben. Een soort van permanent sperdifferentieel dus. Bij een stuurbeweging wordt de aandrijving aangepast om een differentieelwerking te krijgen.

Traploze spoorbreedteverstelling
Een bijzonderheid van de Agra-Trac is zijn traploze spoorbreedteverstelling. Die is variabel tussen 1,80 en 4,60 meter spoorbreedte. Spoorstangen ontbreken. Ook hier zorgt het meten van de stand van de wielen dat de wielen bij het wisselen van spoorbreedte toch blijven sporen.

Veel vrije ruimte onder hoofdframe
De vrije ruimte onder het hoofdframe is 2 meter. Daardoor is de Agra-Trac ook geschikt voor werkzaamheden in de boomteelt. Omdat de wielen 180 graden kunnen draaien, kan het voertuig ook overdwars rijden. Dan is de spoorbreedte vast op 3,50 meter. Graafstra voorziet dat die configuratie met name in de boomteelt zal worden gebruikt.
Het leeggewicht van de Agra-Trac ligt rond de 5 ton. De prijsindicatie van de hybride werktuigendrager is €160.000.
Auteur: Martin Smits
Gerelateerde tags: Agra-Trac, Werktuigendragers