fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Poolse voorlader InterTech IT 1600 M zit goed in elkaar

De Poolse InterTech-voorlader IT 1600 M laat een strakke eerste indruk achter. Als je kijkt naar lak, laswerk, constructie en verbindingen, valt daar weinig op aan te merken.- Foto’s: Bas van Hattum

Sinds kort zijn de Poolse InterTech-voorladers in Nederland te koop via importeur Landbouwtechniek Braakman in Dalfsen (Ov.). TREKKER doet een eerste indruk op van een nieuwe InterTech IT1600, vers gemonteerd op een John Deere 6R 110.

Wat mag je verwachten van een voorlader? Ten eerste dat je deze makkelijk aan- en afkoppelt, dat je goed zicht hebt op de bak, en vooral dat-ie zonder al te veel problemen een of twee trekkerlevens ongeschonden meegaat. Wat dat laatste betreft, laat de Intertech-voorlader een goede indruk achter.

We zijn op bezoek bij een Gelderse melkveehouder waar net een spiksplinternieuwe voorlader wordt gemonteerd op een John Deere 6R 110. De monteurs leggen er net de laatste hand aan, waarna de combinatie klaar is voor het (zware) werk.

Deze InterTech-voorlader van het type IT-1600 M is de basisversie zonder opties. Net als bij kleding levert de Poolse machinefabrikant InterTech van deze IT 1600 een S-, M- en L-versie. In de basis gelijk, maar van S naar M en van M naar L is het onderframe 25 centimeter langer. Zo neemt ook de hefhoogte 25 centimeter toe. Van S, M en L zijn de hefhoogtes 3,40, 3,65 en 3,90 meter. De bruto-richtprijzen zijn respectievelijk € 6.035, € 6.420 en € 6.860, inclusief aanbouwdelen en hydrauliek.

Omdat de langere versies van wat zwaarder staal zijn gemaakt, zijn ze geschikt voor zwaardere trekkers. Zo past de S-versie bij trekkers tot 120 pk, de M gaat tot 150 pk en de S-versie tot 220 pk. Een extra setje aanbouwdelen kost € 2.560 inclusief de standaard loadsensingblok-met-bowdenkabelbediening. Voor de montage rekent InterTech-mporteur Braakman grofweg € 1.250.

Vetgesmeerde kogelgewrichten

De Poolse InterTech-voorlader laat een strakke eerste indruk achter. Als je kijkt naar lak, laswerk, constructie en verbindingen, kun je daar weinig op aanmerken. De vier hoofdcilinders (twee voor heffen en twee bakcilinders) genieten van vetgesmeerde kogelgewrichten. Dus als de voorlader onder spanning licht tordeert, ondervinden de cilinders daarvan geen schade of hinder.

Het frame bestaat als het ware uit twee in elkaar geschoven U-balken die volledig vol gelast zijn. Het eindpunt – waar de bak in scharniert – en het beginpunt – hoofdscharnier dicht tegen de cabine aan – zijn van massief staal. Op wens is een voorlader in de kleuren van het trekkermerk leverbaar.

Vetgesmeerde kogelgewrichten tref je zes keer aan op de Intertech: twee aan de bakcilinders (foto) en vier aan de hefcilinders.
Vetgesmeerde kogelgewrichten tref je zes keer aan op de Intertech: twee aan de bakcilinders (foto) en vier aan de hefcilinders.

Loadsensingblok

De kruishendelbediening is leverbaar in een elektrisch-hydraulische versie óf in een bowdenkabelversie. De laatste zit in deze John Deere en is iets stugger, maar wel keurig geplaatst op een aparte verstelbare steun (inclusief transportblokkering). Het hydraulische blok, dat een vaste plaats heeft op de merkspecifieke aanbouwdelen, werkt op loadsensinghydrauliek. Het wordt dus gevoed door een persleiding, drukloze retour en een snuffelleiding. Dat betekent dat je geen dubbelwerkend ventiel van de trekker kwijt bent.

Aan- en afkoppelen gaat op deze basisversie op een eenvoudige manier: gewoon erin hangen (via de steunpoten en dan werken met de bakcilinder) en vervolgens met een vaste pen in een gat de voorlader vergrendelen. Het werkt, maar het is wel een klusje dat je vaker moet hebben gedaan.

Tegen een meerprijs van € 790 is ook een snelkoppelsysteem leverbaar, zoals we dat kennen van concurrenten als Stoll en MX. Wie de voorlader niet of nooit afbouwt, kan deze optie laten schieten.

De kruishendel staat keurig op een verstelbare steun in het verlengde van de armleuning en heeft een transportblokkering.
De kruishendel staat keurig op een verstelbare steun in het verlengde van de armleuning en heeft een transportblokkering.

Scherp geprijsde voorlader

De Poolse InterTech IT 1600 M kost bruto € 6.420. Dat is inclusief aanbouwdelen en opties als de derde functie en de LS-bowdenkabelbediening. Ter vergelijking: een vergelijkbare Stoll Solid 40-22 heeft een brutoprijs € 6.090 zonder aanbouwdelen, met aanbouwdelen komt daar € 2.100 tot € 3.500 bij. Fabrikant MX heeft in dit segment de A110. Die kost met aanbouwdelen en derde functie in de basis bruto € 8.590.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

6 elektrische minishovels getest: Weidemann wint

Lees alle ins & outs over de 6 geteste elektrische minishovels. Het merk Weidemann scoort de meest punten, gevolgd door Giant...
Afbeelding artikel

Machines ergonomisch besturen met GriTech-joystick

GriTech ontwikkelde en patenteerde een universeel joystickbesturingssysteem dat geschikt is voor verschillende machines.
Afbeelding artikel

Gebruikte minishovel kopen? Hier let je op

Nieuw is een minishovel een forse investering. Waar let je op bij de aanschaf van een gebruikte minishovel? TREKKER zocht het...