fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Speciale plek voor John Deere in groot Amerikaans machinepark

De Amerikaanse akkerbouwer Daron De Craemer poseert trots op een John Deere 7520, een van de trekkers in zijn John Deere-machinepark. 1. de allround tuintrekker John Deere LA (1946) kreeg hij cadeau van zijn vader; 2. de John Deere 830 (1958) is de laatste en grootste John Deere met de beroemde tweecilindermotor; 3. de John Deere 5010 (1962) is de eerste 2wd van John Deere met een vermogen boven de 100 pk; 4. deze John Deere 8020 (1960) was de eerste – geflopte – poging van de trekkerfabrikant om de 4wd-markt te betreden; 5. de John Deere 7520 (1975) is de opvolger van de 7020 met meer vermogen; 6. de John Deere 7020 (1971) is een zelf ontwikkelde 4wd van John Deere die goed werd ontvangen. – Foto’s: Mark Pasveer

Voor akkerbouwer Daron De Craemer in Tulare, in de Amerikaanse staat Californië, bestaat er niet zoiets als een favoriete trekker. Zijn machinepark met zeker 100 trekkers is een kleurrijke mix. Elk trekkermerk heeft zijn eigen karakteristieke kenmerken. Toch hebben de John Deeres die zijn vader ooit kocht, een speciale plek.

Een kapschuur gevuld met trekkers, waarvan slechts twee minder dan vijftien jaar oud. Daron De Craemer houdt van klassieke trekkers en youngtimers. Van een John Deere-tweecilinder tot een Steiger Panther met 330 pk, en vele soorten en maten daartussen.

Veel materieel van De Craemer betreft klassieke trekkers die hij nog regelmatig inzet. De Amerikaan ziet zich dan ook niet echt als een verzamelaar, maar als een liefhebber. Hij treedt in de voetsporen van zijn vader, die hem de liefde voor techniek meegaf.

Daron herinnert het zich nog goed dat zijn vader hem als vijftienjarige meenam naar de westkust om een trekker te kopen. Tijdens de reis hield vader plotseling stil. Langs de weg stond een John Deere 7020 te koop. Ter plaatse is een deal gesloten. Een mooie bijvangst, en kenmerkend voor de brede trekkerinteresse van vader en zoon De Craemer.

Zes jaar oud kreeg Daron al een trekker cadeau van zijn vader, een John Deere LA. Gekoppeld aan een eenassige wagen voerde hij hiermee allerlei klussen uit. En was er even geen lading, dan konden de honden mee als passagier.

Lees verder onder de foto’s

Akkerbouwer Daron De Craemer (55) bewerkt in Tulare, in de Amerikaanse staat Californië, ongeveer 500 hectare. De Craemer Farms teelt naast traditionele gewassen als mais, alfalfa en bonen ook diverse soorten noten. Voor water is het bedrijf aangewezen op de naburige bergketen, de Sierra Nevada. Familie De Craemer is oorspronkelijk afkomstig uit België.
Akkerbouwer Daron De Craemer (55) bewerkt in Tulare, in de Amerikaanse staat Californië, ongeveer 500 hectare. De Craemer Farms teelt naast traditionele gewassen als mais, alfalfa en bonen ook diverse soorten noten. Voor water is het bedrijf aangewezen op de naburige bergketen, de Sierra Nevada. Familie De Craemer is oorspronkelijk afkomstig uit België.

John Deere 8020 nu 200.000 dollar waard

Daron selecteert vandaag een vijftal trekkers van John Deere die zowel persoonlijk als geschiedkundig belangrijk zijn. Echte ‘milestone tractors’, mijlpalen in de trekkergeschiedenis van het merk. De eerste trekker die hij voor ons start, is een John Deere 8020.

Voor trekkerfabrikant John Deere, die succesvol was met zijn beroemde liggende tweecilindermotoren, was het niet gemakkelijk de zware fourwheeldrive markt te betreden. De trekkerbouwer uit Waterloo kon geen richting vinden en had bovendien moeite afscheid te nemen van de geliefde tweecilindermotor.

Na jaren van onderzoek presenteerde de fabrikant eindelijk een grote trekker, de 8010. Wat het boegbeeld van de ‘New Generation’ moest worden, bleek een flop. John Deere was genoodzaakt de verkochte trekkers terug te roepen om versnellingsbakken en aandrijfassen te vervangen.

Het dashboard van de 8020 met mooie klassieke klokken. Sommige trekkers van dit model hebben de John Deere ‘Bat O Meter’, de voorloper van de voltmeter. Hier zien we al een voltmeter die wellicht ooit is vervangen – of toch origineel?
Het dashboard van de 8020 met mooie klassieke klokken. Sommige trekkers van dit model hebben de John Deere ‘Bat O Meter’, de voorloper van de voltmeter. Hier zien we al een voltmeter die wellicht ooit is vervangen – of toch origineel?

De 8010 is omgedoopt tot 8020, die uiteindelijk in een bescheiden productie van 100 stuks op de markt kwam. Ook de verbeterde versie verkocht matig. De trekker was zijn tijd misschien te ver vooruit en de prijs was te hoog.

De 8020 van De Craemer is bedrijfsklaar. Een volle accu erin en de reus komt tot leven. De trekker krijgt veel lof. Hij is gemakkelijk te hanteren en relatief lichte gebouwd. Het geluid van de tweetaktdiesel spreekt de eigenaar aan. In de tijd dat niemand meer interesse had in de 8020, kocht De Craemer senior de nu legendarische trekker voor slechts 4.500 dollar op een veiling in Bakersfield. Momenteel is de uiterst zeldzame prairietrekker zeker 200.000 dollar waard.

De zeldzame 8020 is een gewild verzamelaarsobject. Van deze trekker zijn slechts 100 stuks op de markt gebracht. Hij stamt direct af van John Deeres mislukte 8010-project.
De zeldzame 8020 is een gewild verzamelaarsobject. Van deze trekker zijn slechts 100 stuks op de markt gebracht. Hij stamt direct af van John Deeres mislukte 8010-project.

John Deere 7520 met 16.000 uren op de teller

De John Deere 7520 is een veel voorkomende klassieker en tevens een trekker die je nog regelmatig werkend in het veld kunt spotten. Met enige trots vertelt De Craemer dat pa de trekker geheel nieuw aanschafte. De dealer sierde het feestelijke moment destijds op door de koper te verrassen met een Ertl-modeltrekker in schaal 1:16. Dat model staat nog steeds op de plank.

Bijna vijftig jaar na de aankoop is de trekker nog in uitmuntende staat. De 7520 is nog nooit uit elkaar geweest. Inmiddels heeft de kniktrekker ruim 16.000 uren weggetikt. De 8,7 liter zescilinder slaat zonder aarzelen aan.

7020 eerste succesvolle John Deere-kniktrekker

De 7520 is de opvolger van de 7020, die smaller oogt, maar fysiek identiek is aan zijn krachtigere broer. De kleinere motor geeft hem echter wat minder uitstraling. Hoewel dit de eerste succesvolle kniktrekker van John Deere was, begon het voor de Amerikaanse boer pas interessant te worden met het zwaardere model 7520. Omdat De Craemer beide trekkers bezit, zijn ze opgesteld naast de 8020.

Deze John Deere 7020 kreeg door de jaren heen een mooi patina. De Craemer spotte de kniktrekker ooit toen die langs de weg te koop werd aangeboden. Sindsdien is de 7020 deel van het machinepark.
Deze John Deere 7020 kreeg door de jaren heen een mooi patina. De Craemer spotte de kniktrekker ooit toen die langs de weg te koop werd aangeboden. Sindsdien is de 7020 deel van het machinepark.

Relaxt staand rijden op John Deere 830

De Craemer voegt vervolgens de John Deere 5010 aan de rij toe. Het is de eerste tweewielaangedreven trekker met een vermogen boven de 100 pk van de in Iowa gevestigde trekkerbouwer. In 1963 kwam de 5010 splinternieuw op het akkerbouwbedrijf. Net als de knikgestuurde 7520 ligt in de 5010 ook een 8,7 liter zescilinder diesel. Zoals vele van De Craemers trekkers is ook de 5010 in een prachtige originele staat. Voor de liefhebbers van patina (een authentiek verweerde look) een uniek exemplaar.

De volgende trekker in de opstelling is de 830, de laatste en grootste John Deere met de beroemde liggende tweecilinder motor. Vaak Johnny Popper genaamd door het kenmerkende ploffende motorgeluid, vooral duidelijk bij de benzine-versie. Deze trekker kun je heel relaxt staand rijden, vertelt de eigenaar, die dit vervolgens demonstreert. De koppeling is handbediend. Het is een oerdegelijke Deere die ook nog eens heel wat mans is.

De laatste en grootste John Deere-trekker met een liggende tweecilindermotor. Met de 830, de opvolger van de 820, nam de Amerikaanse trekkerfabrikant afscheid van zijn befaamde motor. Daron de Craemer bedient de 830 graag staand.
De laatste en grootste John Deere-trekker met een liggende tweecilindermotor. Met de 830, de opvolger van de 820, nam de Amerikaanse trekkerfabrikant afscheid van zijn befaamde motor. Daron de Craemer bedient de 830 graag staand.

John Deere LA cadeau van pa

De laatste in de rij is de kleine John Deere LA die Daron op zesjarige leeftijd van zijn vader kreeg. Met dit handige trekkertje verrichte Daron allerlei klussen op het erf en voelde hij zich al jong een trotse John Deere-bezitter. De LA is een zogenaamde ‘letter serie’-trekker, gebouwd in Moline, Illinois. De kleine 1,3 liter tweecilindermotor geeft de trekker ruim 14 pk aan de aftakas.

Het model LA kreeg Daron op zesjarige leeftijd van zijn vader cadeau. De tuintrekker was de opstap naar het grotere werk.
Het model LA kreeg Daron op zesjarige leeftijd van zijn vader cadeau. De tuintrekker was de opstap naar het grotere werk.
Persen met vaart. De 4640 staat al tien jaar voor de grootpakkers. De trekker levert de juiste kracht/snelheidverhouding.
Persen met vaart. De 4640 staat al tien jaar voor de grootpakkers. De trekker levert de juiste kracht/snelheidverhouding.

Klassieke trekkers geven plezier

Met meer dan 100 trekkers in het machinepark hoeft de akkerbouwer niet vaak machines te wisselen. Gereedschap blijft jaren achter dezelfde trekker. Zo staat een 4640 al ruim tien jaar voor de grootpakpers. De 40-serie John Deere-trekker, die ook bekend staat als Iron Horse, doet zijn bijnaam van ijzeren paard eer aan volgens de akkerbouwer. De grootpakpers heeft snelheid nodig om lekker te werken, de 4640 heeft zowel kracht als de juiste overbrenging om vlot over de wiers te gaan.

Direct naast de Iron Horse staat de meest recente trekker op het bedrijf, een John Deere 7830 uit 2010. Ondanks de voortschrijdende techniek heeft de akkerbouwer geen behoefte om nu een nieuwe trekker te kopen. De klassiekers geven mij plezier en energie, aldus de Californische akkerbouwer.

Auteur: Mark Pasveer

Lees meer over oldtimers en klassiekers op Trekkeronline

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Mechanica en kracht komen samen in klassieke trekker’

TREKKER-jaarboek 2025 is eerbetoon aan een tijd waarin mechanica, kracht en eenvoud samenkwamen in klassieke trekkers, blogt Bas van Hattum.
Afbeelding artikel

VIDEO | Massieve klassieker Ford County 1454

In 2019 vond boomkweker Erik Kennis deze Ford County 1454 in België. Op 650/65 R38-banden lijkt de klassieker nog massiever dan...
Afbeelding artikel

Klassieker | 60 pk-trekker Ford 5600 middenklasser van Ford

De basis voor deze inmiddels klassieke trekker Ford 5600 werd al gelegd in 1965, toen de Super Majors werden vervangen.