fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TBL Techniek gaat silagewagens bouwen

TBL Techniek in Lettele (Ov.) gaat silagewagens bouwen. Op de foto prototype Loadmaster, dat in 2025 in de praktijk wordt getest. – Foto’s: Michel Velderman

Machinebouwer TBL Techniek in Lettele (Ov.) start met de productie van silagewagens. De fabrikant wil de eerste prototypes van de zogenoemde Loadmaster komend jaar in de praktijk testen.

TBL Techniek, bekend van zodebemesters, duwbokken en overlaadwagens, start met de productie van silagewagens. De fabrikant heeft een eerste prototype gebouwd, dat komend jaar in de praktijk wordt getest.

Lees verder onder de foto’s

De Loadmaster 45 is een tandemasser met BPW-assen en 30.5-inch wielen eronder. Er past 45 kuub in de bak, en met opzetranden zo’n 48 kuub.
De Loadmaster 45 is een tandemasser met BPW-assen en 30.5-inch wielen eronder. Er past 45 kuub in de bak, en met opzetranden zo’n 48 kuub.

Degelijke, eenvoudige silagewagen

De machinebouwer heeft een silagewagen ontworpen die volgens eigenaar Paul te Boekhorst degelijk en eenvoudig is. “Ik zie een trend dat nieuwe silagewagens steeds lichter worden”, zegt Te Boekhorst. “Fabrikanten laten bijvoorbeeld een chassis achterwege. Wij bouwen ook duwbokken, waarmee je in een nat najaar de achterkant van een silagewagen iets kunt lichten, maar die mag je bij die wagens zonder chassis niet meer gebruiken”, legt hij uit. De machinebouwer zegt daarom vooral een degelijke wagen te bouwen. Zo gebruikt TBL Techniek geen damwand voor de zijwanden, maar 3 millimeter dik staal.

De bodemketting en de optionele doseerwalsen zijn beide mechanisch aangedreven. De zijwanden zijn van 3 millimeter dik staal.
De bodemketting en de optionele doseerwalsen zijn beide mechanisch aangedreven. De zijwanden zijn van 3 millimeter dik staal.

45 kuub bakinhoud

De Loadmaster is een tandemasser met BPW-assen en 30.5-inch wielen eronder. De silagewagen is uitgerust met een gedwongen stuursysteem dat werkt met een gyroscoop in plaats van stuurstangen. De hele wagen is gestraald, geprimercoat en dan gepoedercoat.

Er past 45 kuub in de bak. Met opzetranden is dat zo’n 48 kuub. Het bovenstuk van de voorwand kan hydraulisch schuiven tijdens het losmaaien van een nieuw perceel mais. De bodemketting is, net als optionele doseerwalsen, mechanisch aangedreven. De wagen is standaard voorbereid voor het gebruik van een duwbok aan de achterkant.

De wagen is standaard voorbereid op het gebruik van een duwbok. Daarmee kun je, als dat nodig is in een nat najaar, de silagewagens iets lichten met een duwende trekker.
De wagen is standaard voorbereid op het gebruik van een duwbok. Daarmee kun je, als dat nodig is in een nat najaar, de silagewagens iets lichten met een duwende trekker.

Loonwerkers gezocht voor testen silagewagen

TBL Techniek gaat volgend jaar zes silagewagens testen. De fabrikant is daarvoor nog op zoek naar loonwerkers.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Foutje in EU-wetgeving; de landbouwdolly is ‘vergeten’

Door een hiaat in EU-wetgeving is het onmogelijk om in Nederland en België een nieuwe landbouwdolly op kenteken te zetten.
Afbeelding artikel

Krone GX 520-losbandwagen is er nu ook als oplegger

Krone presenteert de GX 520 AgriLiner-losbandwagen op loonwerkersbeurs; een tandemasser-opleggervariant voor achterop een vrachtwagen.
Afbeelding artikel

Op maat gebouwde Berdex Farmline is ‘veewagen voor het leven’

De Belgische varkenshouder Kurt Tommeleyn liet een nieuwe veewagen bouwen. De Berdex Farmline is een uniek staaltje maatwerk.