Proefrit met John Deere 9RX 830; de sterkste trekker ooit in serieproductie
Met maximaal 913 pk motorvermogen is de John Deere 9RX 830 de sterkste trekker die ooit in serie is gebouwd. Leeg weegt de trekker al ruim 30 ton, en dan is er nog ruim 5.000 kilo extra gewicht bijgehangen. Er past bijna 2.000 liter diesel in de tank. Afijn: alles is groot aan deze kniktrekker. Tijd voor een proefrit!
In het voorjaar werd-ie al gelanceerd in de Verenigde Staten, en inmiddels is er één exemplaar verscheept naar Duitsland. Het gaat om de John Deere 9RX 830. Met 913 pk maximaal motorvermogen is het de sterkste trekker die in serie is gebouwd.
Samen met twee kleinere John Deere-trekkermodellen, de 9RX 710 en 9RX 770, is het een volledig opnieuw ontworpen trekker. De trekker is ondanks de verwante seriebenaming echt fors anders dan de kleinere 9RX 490 tot 9RX 640 die we al kennen, en die tot ‘slechts’ 691 pk gaan.
Lees verder onder de foto’s; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Is er behoefte aan zo’n gigantische trekker?
We staan op een groot perceel in de Noord-Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. In de verte klinkt een laag, brommend geluid. Als de kniktrekker nadert, wordt het geluid van de 18 liter John Deere-motor meer en meer een diep gerommel. Het is de eerste en op dit moment enige John Deere 9R 830 in Europa.
De trekker weegt leeg al ruim 30 ton, en heeft 913 pk. Is er wel behoefte aan zo’n gigant? “Ja”, luidt het antwoord van Michael Müller, Europees Product Manager voor trekkers in Waterloo (VS). “We zien dat er vraag is naar een grotere capaciteit. Werktuigfabrikanten bouwen ook steeds grotere machines, en vandaag hebben we een meer dan 900 pk sterke trekker”, vertelt Müller.
Als je een uur achter het stuur van de 9RX zit, ben je geneigd de mening van de productmanager te delen. Want op het eerste gezicht lijkt de Köckerling Vector-cultivator niet zoveel achter zo’n giga-trekker. Maar onderschat niet wat een goede kleigrond vraagt van 33 tanden die ongeveer 35 centimeter diep door de grond gaan. Op plekken waar de grond behoorlijk vastzit, gaat de 18-liter-motor behoorlijk door de knieën. Soms merken we zelfs op de droge kleigrond wat wielslip, ook al weegt deze trekker – met wat optionele ballast – zo’n 37 ton!
Drie hydrauliekpompen
De ontwikkeling van de 9RX 830 nam vijf jaar in beslag. In die tijd had de Amerikaanse machinefabrikant John Deere contact met vijftien boeren, die veel invloed hadden op het eindresultaat. “Zij willen bijvoorbeeld een trekker die gemakkelijk te onderhouden en repareren is. Want een trekker van dit formaat rij je niet zomaar naar de werkplaats”, vertelt Müller.
Daarom ziet de 9RX 830, ondanks z’n grotere afmetingen, er wat meer ‘naakt’ uit dan de kleinere 6RX 640. De hydrauliekpompen zijn vrij toegankelijk, zonder dat je daarvoor panelen of andere afscherming moet weghalen. Indien nodig kun je de trekker snel in het midden demonteren, en vitale onderdelen zoals de transmissie eruit halen. Die toegankelijkheid is te danken aan het modulaire ontwerp van de trekker, anders dan bij de kleinere 9RX-serie die een frameconstructie heeft.
Een ander belangrijk kenmerk van de trekker is dat je de machine kunt bestellen met optioneel drie hydrauliekpompen die tezamen een oliestroom van 636 l/min kunnen verpompen. “In de Verenigde Staten en Canada worden dit soort trekkers veelal gebruikt voor air seeders. Dat zijn zaaimachines tot zo’n 30 meter breed, met een aanhanger erachter met grote hoeveelheden zaaigoed en kunstmest. Dan is die oliestroom nodig om de vele blowers aan te drijven die nodig zijn om het zaaizaad en de kunstmest over die grote aftand te blazen”, legt Müller uit.
9RX 830 voorzien van grotere rupsen
Onder de cabine is een dieseltank geplaatst waarin je bijna 2.000 liter diesel kunt meenemen. Die zou je in Nederland niet eens helemaal mogen vullen – er zijn regels voor het transport van diesel en de vrijstelling voor een dieseltank gaat tot 1.500 liter. Maar daarmee kan de 900 pk sterke motor even vooruit. Dit vermogen komt vrij bij 1.700 toeren. De typeaanduiding 9RX 830 duidt overigens op het nominale motorvermogen van 830 pk (bij 1.900 toeren).
De 18-litermotor kennen we van John Deere’s zelfrijdende hakselaars. De rest van de 9RX 830 is helemaal nieuw ontwikkeld. De transmissie is bijvoorbeeld een nieuwe 21V/11A-powershiftbak. Een aftakas is leverbaar (bijvoorbeeld om een overlaadwagen aan te drijven).
Ook de rupsonderstellen zijn nieuw en groter dan voorheen, met nu drie looprollen in het midden in plaats van twee. Met 76 centimeter brede rupsen is de trekker net geen 3 meter breed. In de Verenigde Staten zijn ook rupsen van 90 centimeter breed leverbaar. Het aandrijfwiel zelf heeft nu een diameter van 1,2 meter. Dat betekent dat het meer contactoppervlak heeft met de rupsband. En dat is nodig ook, want de kniktrekker heeft een maximum koppel van 4.234 Nm. En ook dát zagen we niet eerder.
Auteurs: John Christensen, Bob Karsten
Gerelateerde tags: John Deere, Kniktrekkers, Trekkers