Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6
De Japanse machinefabrikant Kubota werkt achter de schermen aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Kubota wil op termijn trekkerseries M5 en M6 eveneens voorzien van een cvt.
Kubota sprak tot voorheen de wens uit om een volledig aanbod trekkers tot 250 pk motorvermogen te ontwikkelen, met een bijhorend pakket werktuigen. Die wens laat de fabrikant nu wat varen.
In plaats daarvan spreekt Kubota op een Europese dealerbijeenkomst in Spanje dat hij het hele huidige aanbod Kubota-trekkers (tot 175 pk) wil kunnen leveren met een traploze transmissie. Kubota vermeldt daarbij dat het meer onderscheidend is met lichte, autonome trekkers.
Smalspoortrekker is teaser
De M7-serie van Kubota (max. 150 tot 175 pk) is al leverbaar met een traploze ZF-transmissie. De M6-serie (max. 143 tot 163 pk), M5-serie (93 tot 115 pk) en de N5N-smalspoortrekkers (74 tot 112 pk) zullen op termijn ook leverbaar zijn met een traploze transmissie.
Kubota laat op de Europese dealerbijeenkomst enkele teaserbeelden zien waarop te zien is dat er in de fabriek wordt gewerkt aan een traploze smalspoortrekker.
Details onbekend
Kubota laat verder weinig details los. De fabrikant zegt niet wanneer hij verwacht de traploze trekkers in productie te nemen. Ook meldt Kubota niet of het gaat om een eigen ontwikkelde cvt of een ingekochte. Kubota verkoopt op de Japanse thuismarkt al wel een traploze M5-trekker.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Kubota, Smalspoortrekkers, Trekkers