fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota wil het volledige aanbod trekkers (tot 175 pk) kunnen leveren met een traploze transmissie. Eerst wordt gewerkt aan een cvt voor de M5N-smalspoortrekkers. De M5- en M6-serie zullen later volgen aldus de Japanse fabrikant. – Foto: Michel Zoeter

De Japanse machinefabrikant Kubota werkt achter de schermen aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Kubota wil op termijn trekkerseries M5 en M6 eveneens voorzien van een cvt.

Kubota sprak tot voorheen de wens uit om een volledig aanbod trekkers tot 250 pk motorvermogen te ontwikkelen, met een bijhorend pakket werktuigen. Die wens laat de fabrikant nu wat varen.

In plaats daarvan zegt Kubota op een Europese dealerbijeenkomst in Spanje dat hij het hele huidige aanbod Kubota-trekkers (tot 175 pk) wil kunnen leveren met een traploze transmissie. Kubota vermeldt daarbij dat het meer onderscheidend is met lichte, autonome trekkers.   

Smalspoortrekker is teaser

De M7-serie van Kubota (max. 150 tot 175 pk) is al leverbaar met een traploze ZF-transmissie. De M6-serie (max. 143 tot 163 pk), M5-serie (93 tot 115 pk) en de N5N-smalspoortrekkers (74 tot 112 pk) zullen op termijn ook leverbaar zijn met een traploze transmissie.

Kubota laat op de Europese dealerbijeenkomst enkele teaserbeelden zien waarop te zien is dat er in de fabriek wordt gewerkt aan een traploze smalspoortrekker.

Details onbekend

Kubota laat verder weinig details los. De fabrikant zegt niet wanneer hij verwacht de traploze trekkers in productie te nemen. Ook meldt Kubota niet of het gaat om een eigen ontwikkelde cvt of een ingekochte. Kubota verkoopt op de Japanse thuismarkt al wel een traploze M5-trekker.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Valtra bouwt ML260-transmissie in Finland

Valtra investeerde €38 miljoen in een fabrieksuitbreiding in Finland. Daar bouwt de fabrikant nu de ML260-transmissie die bij Fendt vandaan kwam.
Afbeelding artikel

BLOG | ‘Minder vraag naar machines; is dat erg?’

Tijden lang kon het niet op voor fabrikanten. Maar in 2024 liep de vraag naar machines terug. Is dit erg?, vraagt...
Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp: ‘Met autonome opbouwkit staat volgende generatie trekker al in de schuur’

"Waarom een nieuwe machine ontwikkelen als je autonomie kunt toevoegen aan de Magnum die al in de schuur staat?", vraagt Craig...