Vernieuwde VGM Etna 22-hooglosser mét tractie
Kipperfabrikant VGM gaf zijn Etna 22-hooglosser een update. Het verhoogde scharnierpunt van de bak valt op, tegelijk lift de hooglosser nu mee op recente ontwikkelingen in het kippersegment. Een hydraulisch geveerd onderstel en hydraulisch beweegbare opzetschotten behoren tot de opties, net als hydraulische wielaandrijving.
De Nederlandse kipperfabrikant Van Ginkel Machines in Groenekan (U.) bouwt sinds acht jaar ook hooglossers onder de eigen merknaam VGM. In eerste instantie met pendeltandem en een bak met vaste opzetschotten. Sinds die introductie stonden de ontwikkelingen bij de belangrijke kippertak van VGM niet stil. Er kwamen hydraulisch verstelbare opzetschotten, gevulkaniseerde rubbers om de scharnierpunten van de trekdissel, en hydraulisch geveerde onderstellen. Die ontwikkelingen trekt de fabrikant nu door naar de Etna-hooglossers.
Scharnierpunt van de bak omhoog
Ook in het basisconcept zit één belangrijke wijziging: het scharnierpunt van de bak is omhoog gebracht. Hierdoor komt de bak tijdens het heffen zo’n 30 centimeter naar achteren. Dat geeft meer vrije ruimte aan de achterzijde. Deze wens kwam vanuit de gebruikers. “We kunnen van alles bedenken op de tekentafel, maar uiteindelijk zijn het de klanten die er in de praktijk mee werken en die meedenken. Die ervaringen nemen we mee, en in dit geval passen we het aan. Dat geeft niet alleen betere machines, maar ook trotse en enthousiaste klanten. Want ze zien dat we iets doen met hun ideeën”, geeft eigenaar Herbert van Ginkel een inkijkje over z’n werkwijze.
Vlakstelling pluspunt
Loonbedrijf Van der Woerd in Zoelen (Gld.) is één van die gebruikers van de VGM-hooglosser. Na zes seizoenen ruilde het loon- en akkerbouwbedrijf hem in voor een nieuwe. De wagen was technisch nog goed en groot onderhoud bleef al die tijd uit. “Enkel de rem op de aandrijving van de losband hebben we afgelopen seizoen opnieuw afgedicht. Dat was dan ook het enige. Het concept bevalt ons dus goed, daarom hebben we opnieuw voor VGM gekozen.”
Van der Woerd kocht voor dit seizoen enkele nieuwe kippers bij Van Ginkel en kreeg toen ook een mooi aanbod om de hooglosser in te ruilen. “De goede inruilprijs was een belangrijke reden om deze nu te vervangen”, legt Gijs Van der Woerd uit. De hydraulische vering met waterpasstelling ziet hij op de nieuwe wagen als een groot pluspunt ten opzichte van de voorganger. Met name voor de stabiliteit tijdens het lossen op een ongelijke ondergrond. “Het is toch een hoop gewicht dat de lucht in gaat, die vlakstelling is dan mooi.”
Tegelijk koos Van der Woerd als optie voor een hydraulisch aangedreven as, één van de eerste exemplaren die VGM uitleverde. “Omdat je met een hooglosser vaak door hetzelfde spoor én achteruit naar de weg rijdt, kun je soms een extra zetje gebruiken onder natte omstandigheden. De as is hydraulisch aangedreven via de loadsensing van de trekker, en maakt de wagen niet veel zwaarder. In tegenstelling tot mechanisch aangedreven assen.”
Kippers op de weg laten
Van der Woerd zet de wagen in om de veldlogistiek los te koppelen van het wegtransport. Eind september zien we chauffeur Dewald Koedam in actie met de nieuwe wagen. Hij rijdt vandaag onder de uienlader en lost in vrachtwagens met onderlossers van de afnemer.
De chauffeur benut de hydraulische vering van de driepunts opgehangen assen om de wagen schuin te zetten en zo beter onder de elevator van de uienlader te komen. Ook laat hij de opzetschotten zakken, totdat de wagen bijna vol is. “Het kopschot zakt per kant ook vanzelf mee, zodat het nooit tegen de rooier kan komen”, wijst Koedam. Hij is blij met de traditionele bedieningskast met grote knoppen in plaats van een geïntegreerde Isobus-bediening. “Dat is misschien mooier, maar dit werkt net zo praktisch en duidelijk. Voor de bediening van de aangedreven as is er een tweede kastje.” Ook nu de Vredestein VF-banden op lage druk staan, maakt de wagen een stabiele indruk. Ook met de bak omhoog.
Van der Woerd gebruikt de hooglosser niet alleen om op vrachtwagens te lossen. Vaak lost hij ‘gewoon’ in de eigen trekkers met kippers, die kunnen dan op de weg blijven. “In de bietenoogst blijft de weg mooi schoon. We zetten liever de hooglosser in dan een extra trekker met veegmachine om de weg schoon te maken. Dit bevalt ons heel goed.” Verder komt de hooglosser in actie in de aardappelen, en rijdt hij bij derden onder de hakselaar om snijmais op vrachtwagens te laden. Zelf stopte de loonwerker vrij recent met hakselen om zich meer te kunnen richten op de akkerbouwtak en het akkerbouwloonwerk.
Twee standen tot 10 km/u
Intussen heeft Koedam z’n hooglosser weer gevuld onder de uienlader. Met twee volle vrachten vult hij één onderlosser-oplegger volledig af. Ondanks een natte hoek links en rechts heeft hij de wielaandrijving nog niet gebruikt. De forse banden op lage druk rollen mooi door. Het is ook de filosofie van de fabrikant. “Wij geloven in de basis nog steeds in hoge wielen in combinatie met een luchtdrukwisselsysteem. De optie wielaandrijving op één as vergt ook een forse investering, reken op zo’n € 27.000 meerprijs”, zegt eigenaar Herbert van Ginkel, die bewust afwachtte totdat deze systemen écht praktijkrijp waren.
VGM maakt gebruik van een BPW-as met BlackBruin-wielmotoren. De starre as is aangedreven. “Het voordeel is dat je deze as gewoon nieuw kunt kopen, anders dan mechanisch aangedreven assen. Ook werkt de regeling mooi, in twee standen tot 10 km/u. Als je op de rem trapt, stopt de aandrijving. Er is geen naafreductie, dus als de aandrijving uit staat, kost het geen extra kracht. Tot slot zitten er dezelfde remtrommels onder als een standaard BPW-as, wat weer makkelijker is voor de keuring”, besluit van Ginkel. Net als voorheen is de hooglosser met een verlengde bak ook te krijgen als tridem-uitvoering.
Auteur: Matthijs Verhagen
Lees ook: VGM introduceert nieuw model oprijwagen Robson 14
Gerelateerde tags: Hooglossers, kippers, Kipwagens