fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Veel automatiek in nieuwe cabine John Deere T6 800-maaidorser

TREKKER reed mee met het topmodel van de nieuwe John Deere T-serie maaidorsers tijdens een persevenement van de fabrikant in Keilberg (D.). De grootste verandering aan de John Deere T6 800-maaidorser is de nieuwe cabine. Het cabinedesign van de X9-combine is doorgevoerd naar de nieuwe T-serie combines. – Foto’s en video: Jacco van Erkelens

De Amerikaanse machinefabrikant John Deere introduceert acht nieuwe schuddercombines. De maaidorsers zijn ondergebracht in twee nieuwe series, de T5 en T6. TREKKER rijdt mee met de grootste maaidorser uit de T6-serie, de John Deere T6 800.

Begin juni presenteerde John Deere de nieuwe T5- en T6-maaidorserserie. Het is de nieuwste versie van de T-serie maaidorsers die John Deere in 2008 introduceerde. Die serie bestond tot voor kort uit twee vijfschudders (T550 en T560) en twee zesschudders (T660 en T670). Het woordje ‘series’ verdwijnt van de kappen en de typeaanduiding verandert.

Het vermogen van de John Deere T670-maaidorser is wat opgekrikt tot 466 pk en de combine gaat vanaf nu door het leven als T6 800. Het getal achter de T geeft aan hoeveel schudders er in de maaidorser liggen. Het tweede getal geeft een indicatie welk vermogen er onder de kap ligt. De fabrikant voegt verder twee modellen toe bij zowel de vijfschudder- als de zesschuddercombines, waardoor het totaal uitkomt op acht modellen.

Tijdens een persevenement in Keilberg (D.) konden we het topmodel van de nieuwe T-serie ervaren. Een John Deere T6 800-maaidorser met een John Deere 9X-zescilinder met 408 pk motorvermogen. Een dorstrommel met een breedte van 1.670 millimeter en zes schudders met een lengte van 345 centimeter bewerken het graan.

X9-cabine met overdruk

De grootste verandering aan de maaidorser is de nieuwe cabine. In 2012 was de laatste vernieuwing van de cockpit. Twaalf jaar later grijpt John Deere de kans om het design van de grote X9-combine door te voeren naar de kleinere modellen. Zo verschijnt op deze T-serie combines én op de S-serie rotorcombines de cabine van de X9.

We klimmen in de cabine van de T6 800 die bezig is een perceel wintertarwe te dorsen met een opbrengst van zo’n 6,4 ton per hectare. Als we zitten, worden we geïnstrueerd om niet de cabinedeur dicht te slingeren. Deze is namelijk uitgerust met een elektromotor die de deur sluit.

In de cabine heerst een lichte overdruk, waardoor stof niet zo makkelijk naar binnen komt. Het is comfortabel rustig en er is goed zicht rondom. Ook aan hedendaagse gemakken is gedacht. Zo zijn er meerdere 12-volts USB-pluggen te vinden, en kun je gebruik maken van Apple Carplay of Android Auto via het infotainmentsysteem.

Cabine verschilt flink van combineserie uit 2008

Kijken we verder om ons heen, dan zien we behoorlijk wat verschillen ten opzichte van de voorganger. De grote oranje rijhendel maakte plaats voor de multifunctionele CommandPro-rijhendel die we kennen uit de X9 en de Ultimate-trekkers. Deze behelst wat meer functionaliteiten en ligt ergonomischer in de hand. De rijhendel heeft zeven vaste functieknoppen en tien toewijsbare of aanpasbare knoppen.

De rest van de armleuning ging ook op de schop. De functieknoppen zijn meer gegroepeerd en de gehele indeling oogt een stuk rustiger door de zwarte achtergrondkleuren, in vergelijking met de oude armleuning met de talloze ovale drukknoppen.

Op de armleuning vinden we ook een nieuwe touchscreenterminal. Dat is nu het 12,8 inch grote G5Plus-scherm, met een vergelijkbaar interface als het vorige scherm. Het scherm is ongeveer een derde groter dan de Generatie 4-displays.

Lees verder onder de foto’s

De cabine van de John Deere T6 800 komt van de grote X9-maaidorser. In deze cabine vinden we de inmiddels bekende CommandPro-armleuning. De chauffeursplek maakt een rustige indruk.
De cabine van de John Deere T6 800 komt van de grote X9-maaidorser. In deze cabine vinden we de inmiddels bekende CommandPro-armleuning. De chauffeursplek maakt een rustige indruk.

Veel automatiek

Deze maaidorser is uitgerust met het zogenoemde MachineSync-systeem. Simpel gezegd praat de combine dan met de trekker om de juiste positie en rijsnelheid aan te houden. Na activatie in de trekkerterminal kan de chauffeur van de combine met pijltjes op het touchscreen de positie van de trekker aanpassen en zo de kipper perfect afvullen. Zodra de chauffeur van de trekker aan het stuur draait, wordt de verbinding verbroken. Deze optie is ideaal voor minder ervaren chauffeurs op de kippers of overlaadwagens.

Ook aan de (eventueel minder ervaren) chauffeur in de combine is gedacht: met GroundSpeedAutomation (GSA) in de terminal stel je de grenswaarden in van verliezen, reinheid en gebroken graankorrels. De maaidorser past vervolgens zelf de instellingen in rijsnelheid, dorskorfafstand, snelheid van de blower en de zeven aan. Ook past de maaidorser automatisch de zeven en blowersnelheid aan wanneer de gps-ontvanger ziet dat de combine schuin rijdt.

Tot slot kun je de combine automatisch laten keren op de kopakker. Daar druk je op een knop om het maaibord uit te tillen, en vervolgens rijdt-ie even een stukje rechtdoor om te zorgen dat het strozwad recht is, en keert dan zelf. In het scherm kun je kiezen hoe je wilt keren, bijvoorbeeld op zo’n manier dat de lospijp altijd boven de stoppel hangt.

In de cabine is veel automatiek mogelijk. Zo kan de maaidorser via sensoren veel afstelwerk zelf regelen. Ook aan minder ervaren kipperchauffeurs is gedacht: via MachineSync kan de maaidorserchauffeur de trekker onder de pijp positioneren en de kipper zo perfect afvullen.
In de cabine is veel automatiek mogelijk. Zo kan de maaidorser via sensoren veel afstelwerk zelf regelen. Ook aan minder ervaren kipperchauffeurs is gedacht: via MachineSync kan de maaidorserchauffeur de trekker onder de pijp positioneren en de kipper zo perfect afvullen.

Kleiner zeefoppervlak

Wat ook is meegekomen van de X9 is de knikkende lospijp met verstelbare tuit. De positie van die tuit verstel je met een scrolwieltje onder de rijhendel. De optionele 13.500 liter grote graantank lost met een snelheid van 150 liter per seconde. Daarvoor krijgt de motor 34 pk extra vanuit het motormanagementsysteem.

In de maaidorser zitten dezelfde schudders als bij de voorganger. Daarmee blijft de afscheidingsoppervlakte van 4,0 vierkante meter gelijk. De schudders zijn 345 centimeter lang en hebben zeven trappen. De zeefoppervlakte is 5,5 vierkante meter: 0,8 vierkante meter minder dan bij de T670.

Qua lospijpen is er keuze uit meerdere lengtes. De pijp kennen we van de X9, en kan met een snelheid van 150 liter per seconde lossen. Tijdens het lossen komt 34 pk extra beschikbaar.
Qua lospijpen is er keuze uit meerdere lengtes. De pijp kennen we van de X9, en kan met een snelheid van 150 liter per seconde lossen. Tijdens het lossen komt 34 pk extra beschikbaar.

Nieuwe John Deere T-serie leverbaar vanaf 2025

De maaidorsers lopen eind 2024 van de band in het Duitse Zweibrücken. Vanaf 2025 zijn ze leverbaar. Het instapmodel T5 400 is te koop vanaf € 364.013. De T6 800, die wij aan het werk zagen in een relatief luxe uitvoering, kost bruto vanaf € 531.896.

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees ook: TREKKER test John Deere 6R; dit zeggen gebruikers

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas Trion 730-maaidorser high end voor middensegment

TREKKER testte de Claas Trion 730-maaidorser vorige zomer uitvoerig. De 730 is met recht een high end middenklasse maaidorser.
Afbeelding artikel

Van landbouwmachines als neventak naar hoofdactiviteit

Akkerbouwer Peter Cuelenaere is sinds 2012 ook officieel handelaar in landbouwmachines. Wat begon als neventak neemt nu bijna al zijn tijd...
Afbeelding artikel

Grimme test prototype Varitron met grotere bunker

Het Duitse Grimme test in Nederland een prototype Varitron-aardappelrooier met grotere bunker. Dat blijkt uit foto’s op X (voorheen Twitter).