fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr. De waterstoftechnologie maakt het volgens Liebherr mogelijk om ook grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden. – Foto’s: Liebherr

In de Kanzelstein-groeve in Gratkorn test het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag gedurende twee jaar een door waterstof aangedreven Liebherr-wiellader.

De Zwitserse machinefabrikant Liebherr introduceerde zijn waterstof-zuigermotoren H964 en H966 op vakbeurs Bauma 2022. In navolging daarvan past deze waterstofwiellader in het waterstof-ontwikkelingstraject van de fabrikant.

Lees verder onder de foto

Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (CEO van Strabag), Martin Graf (directeur van Energie Steiermark) en Jan Liebherr (voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van het Oostenrijkse Gratkorn vanwege de start van het project.
Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (links, CEO van Strabag), Jan Liebherr (tweede van rechts, voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) en Martin Graf (rechts, directeur van Energie Steiermark) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van het Oostenrijkse Gratkorn vanwege de start van de waterstofwielladertest.

Tot 100 ton CO2 per jaar besparen

Het prototype waterstofwiellader L566 H is voorzien van een Liebherr H966-zescilinder-waterstofmotor. Deze krachtbron moet jaarlijks tot 100 ton CO2 besparen. Deze hoeveelheid CO2 komt overeen met ongeveer 37.500 liter diesel.

Liebherr claimt met waterstofwiellader L566 H ’s werelds eerste prototype van een grote wiellader met een waterstofmotor te hebben. “De technologie maakt het ook mogelijk om grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden”, vertelt dr.ing. Herbert Pfab, technisch directeur van Liebherr-Werk Bischofshofen.

De waterstofmotoren worden geproduceerd door de motorenfabriek van de Liebherr-componentendivisie in het Zwitserse Bulle. 

Auteur: Robin Looman

Lees ook: Manitou werkt aan verreiker op waterstof

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Zo wordt verreiker Claas Scorpion gebouwd

TREKKER neemt een kijkje in de Liebherr-fabriek in het Oostenrijkse Telfs, de locatie waar Liebherr zijn rupsbulldozers en verreikers bouwt.
Afbeelding artikel

Claas bouwt Scorpion in Night Edition-uitvoering

Claas gaat 150 Scorpion-verreikers in een Night Edition-uitvoering bouwen in de fabriek van Liebherr in het Oostenrijkse Telfs.
Afbeelding artikel

Massey Ferguson werkt aan hogedruk-opslagtanks voor waterstoftrekker

Trekkerfabrikant Massey Ferguson ontwikkelt hogedruk-waterstoftanks voor zijn toekomstige waterstoftrekker. In 2026 moet het prototype klaar zijn.