fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gebruikers over CupWheel: meer tractie en egale voetprint

Wat vinden de eerste Nederlandse gebruikers van de Galileo CupWheel? Ze zijn unaniem te spreken over de tractie-eigenschappen van de bandrups. Nadelen zijn er ook. De band is – als ie nog koud is – wat stug voor transportwerk.- Foto’s: Mark Pasveer

Al dertien jaar volgt TREKKER de ontwikkeling van de Galileo CupWheel, ook wel bekend als de bandrups of harmonicaband. Begin 2024 zijn de eerste grote sets in Nederland afgeleverd. Dit is wat de eerste gebruikers over de CupWheel zeggen.

Fans moesten lang wachten op deze heel bijzondere band, maar in 2024 is het zover. In Nederland is een vijftal sets grote banden uitgeleverd: de achterband 710/70 R38 CW en voorband in de maat 600/65 R28 CW. De letters CW staan voor CupWheel.

Wat vinden de eerste Nederlandse gebruikers ervan? Ze zijn unaniem te spreken over de tractie-eigenschappen van de band. Daar kan geen VF-band tegenop volgens hen. Met name de tractie op een glibberige, vette ondergrond is ongekend. Volgens de gebruikers is dit te danken aan de ultravlakke afplatting van de band, die zelfs in extreme omstandigheden terug mag naar 0,4 bar.

Effectiever met drukwisselsysteem

Nadelen zijn er ook. De band is – als ie nog koud is – wat stug voor transportwerk. Het duurt grofweg twee keer zo lang ten opzichte van een radiaalband voordat hij de ‘onrondheid’ kwijt is als je ermee de weg op gaat. Daarna rijdt-ie zelfs beter en stabieler ten opzichte van een radiaalband. Om het maximale eruit te halen, is het gebruik in combinatie met een drukwisselsysteem effectiever.

Heuver: ervaring opdoen met bandrups

Bandenleverancier Heuver in Hardenberg (Ov.) heeft alle sets CupWheels uitgeleverd in Nederland. Ze worden verkocht met de garantie dat ze goed moeten werken – anders kunnen de gebruikers in alle redelijkheid de banden weer omwisselen.

Heuver ziet deze eerste sets vooral als een grote test, zodat er ervaring komt. Ervaring die kan vertellen in welke omstandigheden de banden het best presteren, en waar ze beter niet kunnen draaien.

Dertien jaar experimenteren met CupWheel

De Galileo CupWheel. De een noemt het de bandrups, de ander de harmonicaband, en sommigen spreken over de Pneutrac. Die laatste is inderdaad volgens hetzelfde concept, maar wordt enkel onder een Galileo-licentie door Trelleborg gemaakt in smalle, kleinere maten voor smalspoortrekkers, voor velgen van 16 tot 28 inch. Inmiddels heeft bandengigant Yokohama er geld ingestoken, en dus gaat de ontwikkeling door.

Het Israëlische Galileo, de bedenker van de CupWheel-band, experimenteert al dertien jaar met de bandrups. Deze werd eerst vooral in kleinere maten gedemonstreerd voor schrankladers en kleine voertuigen. Galileo zegt al succesvol te zijn met CupWheel-bandrupsen onder grote beregeningsinstallaties (pivots), schrankladers en onder machines voor bosbouw. Nu komen daar dus grote trekkerbanden bij. Ook zijn er nog grotere sets in de maat 710/70 R42 gemaakt om te testen. Zover bekend zijn deze nog niet in productie.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.
Afbeelding artikel

Vredestein start in rijencultuur met nieuwe VF-banden

Vredestein presenteert een nieuwe bandenserie: Traxion CropCare. Dat zijn VF-banden voor getrokken en zelfrijdende veldspuiten.
Afbeelding artikel

Elio Bartoli (Yokohama TWS): ‘Ook Trelleborg komt met rupsen’

Elio Bartoli wordt CEO van Yokohama TWS. Hoe kijkt hij naar de bandenmarkt? En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult...