BLOG | ‘Werken met dikke trekkers op de Canadese prairie’
Als Europese trekkerliefhebber blijft het een geweldige ervaring te werken met dikke trekkers en machines op de Canadese prairie. Alles is zwaar uitgevoerd en hydraulisch aangedreven.
Ik was pas op de Canadese prairie en heb daar 800 hectare gezaaid met een typische prairiecombinatie: een dikke kniktrekker op rupsen, een 22-tons zaad- en kunstmestwagen en een 18 meter zaaimachine met 25 centimeter zaaiafstand. Pas als je ermee werkt, ervaar je dat er écht verschillen zijn tussen Europese en Amerikaanse landbouwtechniek.
Behalve het vermogen, valt op hoe simpel de techniek is. Een cvt en voorasvering ontbreken. Net als een hefinrichting en aftakas, die tegen een hoge meerprijs verkrijgbaar zijn. Alles is hydraulisch aangedreven. Olie is er dan ook in overvloed, tot honderden liters per minuut. De powershifttransmissie is bokkig, maar voldoet. Met wat instellingen vindt hij zelf de achtste versnelling en blijft daar tot de zaadwagen leeg is, na zo’n 3,5 uur. Af en toe schakelt-ie zelf terug op een helling.
Beetje extra staal kan geen kwaad
Op de prairie is betrouwbaarheid belangrijk. Alles is heel zwaar uitgevoerd. Om 600 pk aan de grond te krijgen heb je zo´n 25 ton nodig. Een beetje extra staal kan dus geen kwaad. Het brandstofverbruik is, ook bij 12 tot 15 hectare per uur, met 80 tot 100 liter per uur écht on-Europees. Waaraan het niet ontbreekt, is comfort in de cabine. Die is ruim, stil en voorzien van een goede stoel, afgestemd op de bredere Amerikaan.
Netflix’en op de trekker
Op de weg is het behelpen, maar daar zie je kniktrekkers niet veel. Verder zijn naast een gps-stuurautomaat veel audiovisuele hulpmiddelen aanwezig. Boeren zijn op de trekker druk met het verhandelen van hun producten (óf aan het Netflix’en), ze hebben er immers tijd voor met werkgangen tot 2 kilometer per uur.
Keep it simple
Als Europese trekkerliefhebber blijft het een geweldige ervaring. En ik ben de eenvoud van de techniek gaan waarderen. Europese fabrikanten kunnen nog wat leren van de Amerikanen: keep it simple! Al die extra sensoren zorgen in geval van storing voor stilstand, die de chauffeur niet zomaar kan oplossen. En net als aan de andere kant van de oceaan is stilstand achteruitgang.
Auteur: Erwin Ros
Bekijk ook: FOTO | Grote, snelle en efficiënte machines op Farm Progress Show
Gerelateerde tags: Kniktrekkers, Trekkers