fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘Waar zijn de robots en hagelnieuwe kniktrekkers in de USA?’

TREKKER-redacteur Bob Karsten trok samen met fotograaf Mark Pasveer afgelopen voorjaar door de Verenigde Staten. "Het overgrote deel van de trekkers die we zagen tijdens het zaaiseizoen, stamt uit de jaren tachtig en negentig."

In Nederland lijkt er een grotere behoefte te zijn aan het moderniseren van werktuigen, en dus ook trekkers, dan in de Verenigde Staten.

Als er wordt gesproken over lange afstanden rijden en Amerika, dan is er vaak wel iemand die zoiets roept als: ‘Maar het rijdt daar wel gemakkelijk’. Diegene bedoelt dan dat het buiten de grote steden rustig is op de weg, er weinig moeilijke knooppunten zijn, en vooral dat iedereen lekker in zijn eigen rijbaan blijft rijden – keep your lane. Klopt.

Machines spotten

Maar als beide reizigers trekkerliefhebbers zijn, gaat die vlieger echt niet op. Want bij elke torensilo staat wel een fraaie klassieker met vijzel, en niet ver ervandaan staat een kniktrekker of maaidorser. Hier en daar zien we vergeten, ‘eenzame’ trekkers staan. Zelfs in het stedelijke gebied waar gebouwd wordt, spotten fotograaf Mark Pasveer en ik kniktrekkers met dozerbakken in het grondverzet. Wie als trekkerliefhebber door de Verenigde Staten rijdt, zit in een continu dilemma van ‘even stoppen en kijken, óf doorrijden want we zijn er nog láng niet.’ Dat is niet makkelijk rijden. Vaak stopten we even kort, en van die beelden maakten we een paar collages.

Tekst gaat verder onder de video

Niet zo’n gemoderniseerd machinepark

We reden 6.500 kilometer in ruim een week – en twee dingen blijven mij het meest bij. Ten eerste: dat land is eindeloos groot. Allemachtig. En twee: Amerikanen zijn helemaal niet zo gemoderniseerd als dat ik had verwacht. Er wordt wel gps-besturing gebouwd op oude (knik)trekkers – en dat kan ik goed snappen met zulke uitstrekte percelen en gigantische machinebreedtes. Maar we schrijven soms over autonoom, robots en hagelnieuwe kniktrekkers – daar hebben we in de Verenigde Staten niets van gezien of over gehoord.

Het overgrote deel van de trekkers dat we zagen tijdens het zaaiseizoen, stamt gewoon uit de jaren tachtig of negentig. Niet gek, denk ik, want ze rijden maar een paar weken per jaar en met name rechtdoor. In Nederland lijkt er toch een grotere behoefte te zijn aan het moderniseren van werktuigen, en (mede) daarom trekkers, dan in de Verenigde Staten.

Lees het digitale TREKKER-themanummer Roadtrip USA

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Amerika doet Chinese landbouwdrones in de ban

Drones maken een razendsnelle opmars in de Amerkaanse landbouw, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn als de landbouwdrones in verkeerde handen...
Afbeelding artikel

Blog | ‘Verdwijnt de cabine op de robottrekker?’

Heeft de cabineloze robottrekker wel of geen toekomst? TREKKER-redacteuren René Koerhuis en Bob Karsten geven hun kijk op de zaak.
Beheer
WP Admin