Klassieke Massey Ferguson 9240 met bosbouwkraan in Letland
Een Amerikaanse Massey Ferguson 9240 zie je niet vaak. Ook in Letland zou je ‘m niet verwachten. Toch zien we er een staan tijdens de TREKKER-roadtrip door de Baltische Staten. De Letse eigenaar Aivars Dambitis heeft de trekker flink aangepakt om er mee te kunnen werken met een bosbouwkraan, al gebruikt hij de Massey Ferguson 9240 tegenwoordig nog maar amper.
Een Massey Ferguson 9240 is zo’n trekker, waarvoor je je hoofd als liefhebber toch even omdraait als je ‘m eens tegenkomt. Het is geen alledaagse trekker – ondanks dat-ie in vele kleurstellingen bestaat. Op het bosbouw- en grondverzetbedrijf van Aivars Dambitis, vrij centraal gelegen in Letland, staat zo’n trekker.
Dambitis heeft de Massey Ferguson 9240 zo’n vijftien jaar geleden aangeschaft, vooral om ‘m te gebruiken met een bosbouwkraan. Tegenwoordig wordt de trekker misschien nog één keer per jaar gebruikt, verder niet. Dat blijkt als een medewerker de machine even start en wil verrijden; de transmissie wil niet in de vooruit-versnelling. Vermoedelijk is de trekker ooit nieuw verkocht in Frankrijk, gezien de Franstalige veiligheidsstickers in de cabine.
Lees verder onder de foto’s
Massey Ferguson 9240 kent vele gedaantes
Critici zullen zeggen dat het geen echte Massey Ferguson-trekker is. In de Verenigde Staten kent men het model namelijk beter als Agco-White 6195, geïntroduceerd in 1992 in de kenmerkende grijze kleurstelling. Pas twee jaar later besloot het Agco-concern, waarvan Massey Ferguson onderdeel is, om de trekker in de rood-grijze kleurstelling in Europa te introduceren.
De trekker kent nog meer gedaantes: Same 265, Lamborghini Traction 265, Hürlimann H-265. Ook de Agco Allis 9690 en Deutz-Fahr Agrostar 8.31 zijn deels op dit model gebaseerd. Al die trekkers zijn duidelijk te herkennen aan de bijzondere cabine, met hoekramen en een deur die daarmee ruim openzwaait. Daarnaast maken de cabinerand met vier vierkante lampen erin en de dikke uitlaat langs de B-stijl de verschillende trekkers onmiskenbaar één.
De motor in deze Massey Ferguson is een 8,3-liter-Cummins met een Funk-powershifttransmissie (18/9). De Massey Ferguson 9240 is ook in Nederland nieuw verkocht. De trekker zou zo’n vier jaar op de markt zijn geweest tot de 8170 en 8180 arriveerden.
Eigenhandig frontaftakas gebouwd
Dambitis heeft de trekker eigenhandig aangepast om handig met de bomenkraan te kunnen werken. Zo heeft hij aan de voorkant een constructie aangebouwd om de bosbouwkraan in transportstand te laten rusten. Ook heeft hij een soort frontaftakas gebouwd die direct een hydrauliekpomp aandrijft. De cabine is voorzien van een omkeerinrichting en de bosbouwkraan is aan achterbrug vastgebouwd.
Tekst: Bob Karsten
Lees meer artikelen over de TREKKER-roadtrip door de Baltische Staten
Gerelateerde tags: Baltische Staten, oldtimers, Trekkers