Pöttinger schrapt Torro-opraapwagens en komt met Jumbo 5000-serie
De Oostenrijkse werktuigenfabrikant Pöttinger introduceert de Jumbo 5000-serie opraapwagens. Die wagens vervangen de Torro-serie. Grootste wijzigingen: een bredere pick-up (2,35 meter), een beweegbare voorwand en ruimte voor 30.5 inch-banden.
Pöttinger stopt met de productie van Torro-opraapwagens en zet daarvoor in de plaats de Jumbo 5000 in de markt. Deze fungeert als kleine broer van de Jumbo 7000– en 8000-serie. De opraapwagens lijken qua naamgeving, uiterlijk en techniek sterk op elkaar. Toch zijn er wel degelijk verschillen.
Zo is de Jumbo 7000 voorzien van een hydraulisch aangedreven pick-up. Deze is bij de Jumbo 5000 mechanisch aangedreven. De snijrotor wordt bij de Jumbo 7000 aangedreven middels een powerband en planetaire eindvertraging (tot 500 pk), terwijl de nieuwe Jumbo 5000 beschikt over een ‘gewone’ tandwielkastaandrijving tot 350 pk.
Tot slot is de bouwwijze van de Jumbo 5000 een stukje lichter dan die van zijn grote broers. Zo is het achterste deel van de laadvloer van de Jumbo 5000 gemaakt van hout in plaats van staal.
34 mm snijlengte
De tanden van de snijrotor van de Jumbo 5000 zijn 10 mm dik. De snijrotor heeft een diameter van 800 mm en is 1.580 mm breed. De snijinrichting telt 45 messen. Daarmee snijdt de wagen in theorie op 34 mm lengte.
De Jumbo 5000-serie opraapwagens bestaat uit zes modellen die variëren in laadruimte van 32 tot 54 kuub. De beweegbare voorwand en een laadautomatiek zijn standaard. Pöttinger-importeur Duport in Dedemsvaart (Ov.) meldt dat een Jumbo 5390-opraapwagen in de prijslijst staat voor €150.961.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Opraapwagens, Weidebouwmachines